Ny bild i galleriet Objekt: NGC 281 Pacman nebulosan Exponering: Ha:77*6, OIII:39*6, SII 30*6 Fotograf: Anders Hemlin Kommentar: Över 14 timmar.... och det blev inte mer än så här!
Jag tycker att nebulosan ser riktigt bra ut. Man blir lätt 'blind' när man behandlar och hoppas på mer och missar att bilden är bra ändå.
Stjärnorna har dock lite underlig blå färg men de kan ju vara lite knepiga att få till med smalbandsfilter.
Det man saknar lite i bilden är mer del av SII men det verkar som SII delarna är mycket svaga och de som fotar bra med SII filter använder mycket längre subexponeringar (20 minuter verkar vanligt).
Hade jag inte kunnat jämföra med andra bilder på nätet så hade jag nog kunnat vara nöjd, men nu har jag känslan att något fattas. Dels får jag inte till dom riktiga färgerna, vilket kan bero på att det saknas SII data, och dels ser stjärnorna konstiga ut i allmänhet.
Jag tror jag nästa steg lär bli att försöka öka exponeringstiden, 6 min som jag har haft som max räcker inte alls om jag ska använda linjefilter.
Du la ju ut dina jpg bilder och jag antog utmaningen efter bästa förmåga.
Din SII är nog allt för svag för att utnyttjas. Tog resolut bort den kanalen helt och gjorde vad man kunde av den andra infon.
Satsa mer på att få djup i bilden och få fram de små svarta granulations molnen. Om det är bättre än din bild är väl efter tycke och smak.
Studera mina SII bilder och de var betydligt tydligare än din bild .Så det är nog för korta subbar samt ditt dis som gjort det svårt.
Tack för det Bengt, tycker det syns bra att du har bättre koll än jag på metoderna. Vore kul om du ville testa en gång till, och då med fits filerna när jag har fått tag i mer och bättre data någon gång framöver.
Ser ut som 12 minuter subbar går bra att köra nu, behövde inte kassa någon av subbarna från M33, ska prova med 18 minuters nästa gång, och Pacman ser vi ju nästan hela vintern så det borde kunna bli några tillfällen med bra förhållanden.