Ny medlem - Första frågorna..

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Pete
spamtest: JA

Ny medlem - Första frågorna..

Post by Pete »

Halo!

Ny här på forumet, och total nybörjare på detta eminenta ämne - Astrofotografering..

Ok, första frågorna: Har sett en del bilder som ska föreställa venus, mars m.m. på gallerisidan. Är det så att vissa objekt på himlen altså går att se med bara ögat, om man nu vet vad man ska leta efter?
Finns det möjligtvis någon fiffig online-karta eller liknande där man kan se var alla planerer och objekt befinner sig på himlavalvet under en given tidpunkt?

Hälsningar,

/P.
| Jorå.. Det kryllar nog om liv där ute, undrar bara var och hur nära? |
Timaoes

Re: Ny medlem - Första frågorna..

Post by Timaoes »

Välkommen hit. En bra början är gratisprogrammet Stellarium som visar precis vad du ser på himlen vid en given tid. Det finns också en hel del appar som kan användas för detta. Planeterna ser man för blotta ögat. Just nu står Jupiter högt i söder om kvällarna. Den är den ljusstarkaste 'stjärnan' på himlen. Med en lite kikare kan du även se de fyra största månarna. Venus Ser du på morgonen innan solen går upp i öster. Lyser också väldigt stark. En annan bra början är SAAF:s nybörjarguide Natt. Finns att ladda ner här: http://www.saaf.se/natt/

/Johan
Pete

Post by Pete »

Halo!

Ok, så de syns så pass bra? Riktigt intressant!

Jag fasineras bara av tanken att man faktiskt står och tittar på ex.vis Venus, fast det egentligen bara ser ut som en stor stjärna. Bara vetskapen av att det är en annan planet man tittar på är ju super-ballt!

Jag är än så länge teleskoplös, men det står högt upp på önskelistan.
Tänkte börja lite enkelt med det jag har idag, dvs en systemkamera, ett 200mm teleobjektiv och ett enkel tripod stativ, sen får vi se hur långt intresset fortsätter. Har förstått att det egnetligen inte finns några begränsningar, så länge plånboken tillåter det.. :)

Mvh,

/p.
Timaoes

Post by Timaoes »

Du kommer långt med en vanlig fältkikare så komplettera gärna med en sådan. Kan du montera kikaren på stativet så är det guld värt. Du kommer snart att upptäcka att det är svårt att hålla kikaren still. Men en kikare kan du se alla planeterna, månen förstås, en hel del stjärnhopar, några nebulosor och galaxer, och en och annan komet. Medels projektion kan du också enkelt se solfläckarna (titta aldrig direkt på solen med kikaren då det ger omedelbara ögonskador).

Sen vad gäller fotobiten lämnar jag till andra att hjälpa till med det.

/Johan
BjörnL

Post by BjörnL »

Det finns väldigt snygga program till datorn som är gratis att ladda ner. Sök på "Stellarium" eller "Cartes du ciel" i någon sökmotor.
Stellarium är lite enklare för nybörjaren skulle jag tro.
MikkoK

Post by MikkoK »

/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
Pete

Post by Pete »

Halo!

Tack för alla fina länkar.. nu ska det studeras till fullo. :good:

Mvh,

/P.
Timo

Post by Timo »

Hej Pete !
Välkommen till forumet.
Jag vet inte vad du kan om astronomi sen tidigare men jag rekommenderar att du lånar några astronomiböcker på biblioteket så du får en grund att stå på. (Såvida du inte redan har det)
Underlättar med baskunskaper i astronomi innan astrofotograferandet tar fart :D
Hur som helst, välkommen och lycka till !
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Pete

Post by Pete »

Go kväll!

Då har jul-ledigheten slagit till då.. bara att korka upp nubben å njuda tomten på lite gröt. :D

Fråga nr 3:

Ser på forumet och i bildgalleriet att ni ibland skriver ex.vis: "En exponeringstid på 2 timmar". Vad betyder detta?
Innebär det att man tar "en" bild på 2 timmar, eller menar man då att man tar en film på 2 timmar?
Eller innbär det att man tar X antal bilder på 30 sekunder styck som tillsammans blir en totaltid på 2 timmar?

Min kamera verkar ha en max-exponering på 30 sekunder...

Mvh, och om inte annat, en riktigt God jul!

/P.
Kimmen

Post by Kimmen »

Exponeringstid är den tid som slutaren är öppen i kameran
Vad har du för kamera?
Tompa

Post by Tompa »

Välkommen!
Fråga nr 3:
Ser på forumet och i bildgalleriet att ni ibland skriver ex.vis: "En exponeringstid på 2 timmar". Vad betyder detta?
Innebär det att man tar "en" bild på 2 timmar, eller menar man då att man tar en film på 2 timmar?
Eller innbär det att man tar X antal bilder på 30 sekunder styck som tillsammans blir en totaltid på 2 timmar?
Här menar man total exponeringstid. Exempelvis 40 exponeringar om 3 minuter, stackade tillsammans.
En bättre montering medger längre exponeringstider. Riktigt bra monteringar kan medge exponeringstider om 20 minuter eller mer. Nackdelen med så långa exponeringstider är att man ganska säkert kommer att fånga förbiflygande satelliter och andra luftfartyg. Om man fotograferar i en ljusförorenad miljö så håller man sig oftast under 5 minuter, om man inte använder smalbandsfilter.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
Pete

Post by Pete »

Helo!

Ok.. men är det kameran som begränsar hur lång exponeringstid man kan välja?

Hur går det annars till med ex.vis en exponering på 2 minuter (120 sekunder)?

Som sagt, kollar ja på min egen kamera (en Samsung NX1000) så verkar jag kunna välja en maxtid på 30 sekunder.
Finns ett läge till dock som heter "BULB", som jag inte vet vad det är, någon?

Mvh,

/P.
Tompa

Post by Tompa »

BULB-läget och en fjärrutlösare kan användas för att exponera längre än 30s, utan fjärrutlösare blir det mest rörelseoskärpa.
Följer det med programvara till kameran som medger fjärrstyrning av kameran så kanske den kan användas. Jag har ingen koll på din kamera, har bara använt Canon. Canons systemkameror funkar ihop med många olika programvaror, ofta till ett lågt pris.

Mvh,
Tomas W
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
Peter R

Post by Peter R »

Hej Pete,
30 sekunder är en bra början. Bulb-läget betyder att så länge du håller avtryckaren nere så exponerar kameran vilket altså tillåter långa exponeringar.
Jag har kollat upp din kamera lite och den har en väldigt hög upplösning. Det brukar betyda högre brus vid dåliga ljusförhållanden, som vid nattfotografering.
Men samtidigt verkar den bete sig ganska bra upp till höga Iso-inställningar av vad jag kan se i testerna. Du får testa dig fram.
Generellt gäller att ju längre exponering, desto högre brus. Det ökar med hög pixeltäthet som genererar mer värme i sensorn och i intilliggande elektronik.

Eftersom det inte är att rekommendera att du står och trycker oavbrutet i flera minuter vilket skulle ge en massa skakningsoskärpa, så kan det finnas 2 lösningar.
Den ena är om du kan kontrollera kameran via datorn och den andra är om det finns trådutlösare som tillval.

Historiskt sett fanns det på gamla kameror även ett "T"-läge som var väldigt användbart. Första gången man trycker så öppnas slutaren och stängs först när man trycker en andra gång.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bulb_(photography)

Det bästa är att prova sig fram till bästa exponeringstid, bländare, Iso-tal osv.

Lycka till
/*Peter R

Edit: Tomas hann före :-)
Pete

Post by Pete »

Ok.. så det är BULB som kan va lösningen för mig då (med rätt montering och väderförhållanden så klart)?

Jag kan styra kameran via både dator och iphone/ipad, ska kolla upp vilka möjligheter som finns där.
Tror även jag läste någonstans att det finns en funktion i kameran där man just kan, trycka en gång för att börja exponering, och trycka igen för att avsluta exponering.

Jag måste nog läsa på en del för att få koll på vilka möjlighetet jag har och hur just min utrustning fungerar känns det som..

Tack för alla svar och förklaringar på fråga nr. 3. :good:

Mvh,

/P.

Return to “Allmänt”