Hej
Jag undrar om mitt teleskop som är på 1200mm fokallängd (f/6), 20cm aperatur lämpar sig för foto i framtiden eller om jag behöver korta den eller byta expempelvis fokuserare eller sekundärspegel\primär? Och läste någon annan stans att om jag behöver en 35mm förlängning i dagsläget för att kunna nå fokus med min fokuserare på ett vanligt okular så lämpar den inte sig någonstans för foto stämmer detta eller e det tvärtom? Vad kan behövas göra för att den skulle fungera för fotografering?
Värt att säga är ju att denna tub kommer under nästa år kanske blir min dammråtta alternativt så kommer jag har den för att ta narrowfield bilder (vet inte om det heter så men ni fattar va jag menar haha) om jag får tag i ett riktigt bra stativ exempelvis en gjuten pelare och wedge, kanske switchar mellan två OTA's.
En fråga om mitt teleskop
En fråga om mitt teleskop
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI
Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
- glappkaeft
- spamtest: JA
Re: En fråga om mitt teleskop
Det är inget fel att fota med ett Newtonteleskop med 1200 mm brännvidd speciellt om man kör med en bra komakorrektor. Dock så är det alltid lättare att starta med kameralinser eller teleskop med kortare brännvidd. Har aldrig klämt på en GSO dobson men många fokuserare som följer med som standard på teleskop har diverse mekaniska problem, ofta duger de för visuellt bruk men fotografering är betydligt känsligare. Om sekundären är optimerad för enbart visuellt bruk så kan det vara en idé att byta den mot en större annars så kommer viginetteringen bli alltför problematisk. I båda fall så är det bäst att testa först om man får problem innan man börjar beställa grejer.Starfish wrote:Jag undrar om mitt teleskop som är på 1200mm fokallängd (f/6), 20cm aperatur lämpar sig för foto i framtiden eller om jag behöver korta den eller byta expempelvis fokuserare eller sekundärspegel\primär?
Och läste någon annan stans att om jag behöver en 35mm förlängning i dagsläget för att kunna nå fokus med min fokuserare på ett vanligt okular så lämpar den inte sig någonstans för foto stämmer detta eller e det tvärtom?
Att fokuset ligger långt ut är bara bra, det vanligaste problemet med en Newton brukar annars vara att fokuset ligger för långt in. Beroende på hur fokuseraren är designad och vilken kamera du tänkt använda så kan det iofs ändå bli svårt med fokuset. Ofta så går det att skruva bort okularröret och istället sätta fast en kameraadapter direkt på fokuseraren.
Innan du ens funderar på att köpa något annat:Vad kan behövas göra för att den skulle fungera för fotografering?
En bra bok om astrofoto. Jag köpte Covingtons "Digital SLR Astrophoto" men det var ganska många år sedan och det kan finnas något bättre idag. Det beror också på vilken sorts kamera du funderar på att använda.
I övrigt skulle jag personligen vilja ha:
En saftig montering, minst en EQ-6 av något slag.
Teleskopringar och fästskena till Newtontuben.
Strömförsörjning till montering, värmare, kameror, ev. datorer.
Kamera + lämplig kameraadapter
+ en massa småpryttlar och programvaror efter behov
Ganska snart (eller på en gång) skulle jag köpa en komakorrektor. Steget efter det skulle vara guidning (guidekamera, -teleskop, tubringar, ngt sätt att fästa den på + oftast dator) för att kunna ta längre exponeringar än 2-3 minuter. Någon typ av fokuseringshjälp (autofokusering med stegmotor, fokuseringsmasker, möjlighet att mäta stjärnstorlek på dator, etc.) anser jag också vara nödvändigt även om något så enkelt som en Hartmanmask fungerar ok i början.
Den största kostnaden är dock mängden tid man måste lägga i förväg (läsa specifikationer, teori, m.m.) för att inte köpa fel grejer, att få allting att lira i praktiken samt sedan att lära sig fota och bildbehandla på rätt sätt. Vill man fota med något annat än kamera på stativ eller kameravridare så handlar det om hundratals timmar.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Tack för att du tog dig tiden att svara, underbart!glappkaeft wrote:Det är inget fel att fota med ett Newtonteleskop med 1200 mm brännvidd speciellt om man kör med en bra komakorrektor. Dock så är det alltid lättare att starta med kameralinser eller teleskop med kortare brännvidd. Har aldrig klämt på en GSO dobson men många fokuserare som följer med som standard på teleskop har diverse mekaniska problem, ofta duger de för visuellt bruk men fotografering är betydligt känsligare. Om sekundären är optimerad för enbart visuellt bruk så kan det vara en idé att byta den mot en större annars så kommer viginetteringen bli alltför problematisk. I båda fall så är det bäst att testa först om man får problem innan man börjar beställa grejer.Starfish wrote:Jag undrar om mitt teleskop som är på 1200mm fokallängd (f/6), 20cm aperatur lämpar sig för foto i framtiden eller om jag behöver korta den eller byta expempelvis fokuserare eller sekundärspegel\primär?
Och läste någon annan stans att om jag behöver en 35mm förlängning i dagsläget för att kunna nå fokus med min fokuserare på ett vanligt okular så lämpar den inte sig någonstans för foto stämmer detta eller e det tvärtom?
Att fokuset ligger långt ut är bara bra, det vanligaste problemet med en Newton brukar annars vara att fokuset ligger för långt in. Beroende på hur fokuseraren är designad och vilken kamera du tänkt använda så kan det iofs ändå bli svårt med fokuset. Ofta så går det att skruva bort okularröret och istället sätta fast en kameraadapter direkt på fokuseraren.
Innan du ens funderar på att köpa något annat:Vad kan behövas göra för att den skulle fungera för fotografering?
En bra bok om astrofoto. Jag köpte Covingtons "Digital SLR Astrophoto" men det var ganska många år sedan och det kan finnas något bättre idag. Det beror också på vilken sorts kamera du funderar på att använda.
I övrigt skulle jag personligen vilja ha:
En saftig montering, minst en EQ-6 av något slag.
Teleskopringar och fästskena till Newtontuben.
Strömförsörjning till montering, värmare, kameror, ev. datorer.
Kamera + lämplig kameraadapter
+ en massa småpryttlar och programvaror efter behov
Ganska snart (eller på en gång) skulle jag köpa en komakorrektor. Steget efter det skulle vara guidning (guidekamera, -teleskop, tubringar, ngt sätt att fästa den på + oftast dator) för att kunna ta längre exponeringar än 2-3 minuter. Någon typ av fokuseringshjälp (autofokusering med stegmotor, fokuseringsmasker, möjlighet att mäta stjärnstorlek på dator, etc.) anser jag också vara nödvändigt även om något så enkelt som en Hartmanmask fungerar ok i början.
Den största kostnaden är dock mängden tid man måste lägga i förväg (läsa specifikationer, teori, m.m.) för att inte köpa fel grejer, att få allting att lira i praktiken samt sedan att lära sig fota och bildbehandla på rätt sätt. Vill man fota med något annat än kamera på stativ eller kameravridare så handlar det om hundratals timmar.
Det här med vingiettering har jag inte förstått riktigt varför det uppstår inte heller koma men jag gör som du säger o testar först o kommer ge mina resultat här på forumet för att få vidare hjälp vad som behövs åtgärdas, jag börjar successivt att ta enklare foto nu i början och kommer inte hoppa på DSO eller guidad fotografering direkt. Kommer börja med enklare objekt som inte kräver EQ montering och foton jag klarar av under 30 sekunders exponering för att sedan graduellt börja ta svårare foton. Kameran jag kommer använda är min 450D och teleskopet blir ju som sagt mitt newton på 1200mm. Själv har jag också tittat på att köpa en EQ6 montering då jag hittat ganska bra priser på dessa. Mellan 4500-6000:- Helt ok för en nybörjare att pröjsa.
Förstår att lärningskurvan är ganska brant i detta ämne och jag har väldigt mkt tid till att lära mig så ska nog gå så bra så!
Tack för svaret Patrick, uppskattar det!
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI
Fokuseraren jag använder är en http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... ducer.html