Efter att ha riggat upp teleskopet, gjort en polinställning och en 3-star alignment så satte jag igång. Huvudsakligen använde jag mitt 32 mm Plösslokular.
M77: Alltid lika trevligt att återse denna galax.
M33: För första gången så har jag sett denna galax i teleskopet! Tidigare så har jag anat den när jag tittat med min 7x50 kikare men den här gången är det ingen tvekan, den diffusa dimfläcken är M33.
M31: Mäktiga Andromedagalaxen. En vacker syn i okularet.
M32: Ser den mycket tydligt nära intill sin stora granne.
M110: Större och diffusare än M32, men har aldrig sett den tydligare än den här kvällen.
M52: En öppen stjärnhop, lätt att se.
M103: En öppen stjärnhop, av någon anledning så har jag alltid gillat lilla M103, tycker att den är vacker.
M76: Lilla hantelnebulosan i Perseus, syntes ganska bra.
M34: En öppen stjärnhop i Perseus.
M45: Plejaderna. Tittade först i okularet men övergick till att studera dem i 8x50 RACI-sökaren vilken visade dem bättre.
M42/M43: Orionnebulosan. Den finaste vy jag någonsin fått av detta underbara Messierobjekt! Jag såg hur den liksom bredde ut sina vingar. Nästa gång åker UHC-filtret fram.
M78: Reflektionsnebulosa. Även i den här fallet den bästa vy jag har fått. Såg ut som ett par små bilstrålkastare i dimma.
M1: Krabbnebulosan. För första gången ser jag den! Flera gånger har jag letat förgäves efter den när jag har suttit utanför huset i Stenungsund eller på en mörk plats med månen på himlen. Den verkar kräva mörk himmel för att synas. Verkligt kul att äntligen få se den.
M35: En öppen stjärnhop i Tvillingarna.
M37: En öppen stjärnhop i Kusken.
M36: En öppen stjärnhop i Kusken.
M38: En öppen stjärnhop i Kusken.
Efter detta började jag kolla vilka objekt i övrigt som var synliga och tittade på:
M29: Öppen stjärnhop i Svanen.
M39 Öppen stjärnhop i Svanen.
M15: Klotformad stjärnhop i Pegasus.
En fin kväll under stjärnorna. Jag satte mig sedan och observerade Jupiter en ganska lång stund och såg bland annat en tydlig blågrå avlång fläck på den södra kanten av det norra ekvatoriella bältet. Jupiter är ett av mina absoluta favoritobjekt och jag observerade den med ca 60X, 80X, 135X och 200X vilket verkade vara ganska optimalt. Ganska stabil atmosfär.
Torbjörn

Stenungsund