M81, M82 Bodes galax - Christoffer Svenske

Bilder från galleriet
Post Reply
stoffe
spamtest: JA

M81, M82 Bodes galax - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Ny bild i galleriet
Objekt: M81, M82 Bodes galax
Exponering: 27*4min 10sek
Fotograf: Christoffer Svenske
Teleskop: Cave Astrola 8" f/8 1965
Kamera: Nikon D80 (CCD ICX493AQA)
Kommentar: Min första lyckade guidade exponering någonsin och bilden föreställer M81 och M82, jag har försökt så gott jag med bildbehandling i Gimp 2.8.2, Deep Sky Stacker och Maxim DL. Min D80 är omodifierad, med hembyggd bulbkabel som styrs via USB. Vid fototillfället var det -24 grader kallt och 93% luftfuktighet. Jag vet att jag inte lyckades pricka in galaxerna helt perfekt i bildfältet men när jag väl fick igång guideningen så vågade jag inte röra någonting, jag fick ändå slänga nästan 60 exponeringar pga av röresleoskärpa och guidefel. D80 inställingar var exp delay on, all NR off. Ingen koma korrekor eller fokalreducerare har används vid fototillfället förutom till guidetuben. Jag tar gärna emot tips på hur man fortsätter att bildbehandla detta?

Varför är vissa rawbilder helt blåa och andra helt röda när man öppnar dom i Maxim DL? Ska det vara så?

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Hogis

Re: M81, M82 Bodes galax - Christoffer Svenske

Post by Hogis »

Tjena Stoffe,

Vad kul att du också börjar komma igång med fotningen på riktigt!
Det hade varit ännu roligare om du varit med oss andra på Sandvreten i lördags :)

Jag testtog en 10min L-exponering av M81 och M82 förra nymånen.
Men med 420mm (300x1.4) så blev det lite smått med min korta brännvidd :(
stoffe

Post by stoffe »

Tack Hogis, jo jag var på väg ut till Sandvreten men jag tycker det är jobbigt att ta med teleskopet dit då min tub är 1,7 meter lång och jag får alltid kollimera om den när jag kommer hem så jag skippade det då jag var sugen på att observera visuellt med T45an och den var upptagen för astrofoto. Jag har en jättebra plats hemma på tomten för att ställa upp teleskopet som är mörk och med tillgång till trefas vilket iof är overkill men med 230V adapter så funkar det det utmärkt att driva teleskop, dator och all kringutrustning. Under de 6-7 timmar som teleskopet stod ute för sig själv så satt jag inne med min sambo och en vän från stan och spelade Finans, när det inte var min tur så tittade jag på skärmen då jag kan styra teleskopet inifrån med teamviewer.

Jag glömde skriva att jag kalibrerat mina 27 bilder mot 8 st darks, jag är lite osäker på hur man gör BIAS bilder men resultatet kanske skulle bli bättre då?

Jag blir inte arg eller ledsen för konstruktiv kritik om den innehåller förslag på förbättringar. T ex, ska jag ha fokalreducerare, vilken sort? Min brännvidd är lång och jag har bara en 35 mm sekundärspegel, det jag ska förändra på tuben är mitt fokuseringsrör till fokuseraren som sticker in för långt, jag ska tillverka ett nytt sådant.

Om mina bilder varierar mycket, borde jag uppgradera mitt kamera hus? Jag kan tillägga att vid dagtidsfoto så hanterar min D80 brus ganska dåligt, ibland smetar den bara till bilden och de heta pixlarna är kvar. Det har dykt upp fler heta pixlar (vissa är blå, vita och röda, avlånga och en del prickar) nu sista tiden men det är en 6 år gammal kamera oxå. det lockar ju förstås att uppgradera till en D7000 eller gå på stort och skaffa en D600. 10 Min exponeringar kan jag ej göra med den kamera jag har idag, det blir för mycket störningar på chippet, det går däremot utmärkt med en D7000 har jag läst mig fram till. Jag tänkte fortsätta fota med DSLR då jag gillar att kunna ha kameran dagtid och till allt möjligt annat oxå. Ytterligare en begränsning är att jag bara kan ställa 0,4 sek fördröjning med slutaren och tills sensorn aktiveras, ett mirror up läge skulle inte vara dumt.

Corpze, du har ju oxå en D80. Hur blir dina bilder?

Bengt, eller någon annan får gärna kommentera. Jag vill ju bli bättre på detta och utvecklas.
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Hogis

Post by Hogis »

På en 5min exponering så tror jag inte spegeluppfällningen är ett stort problem.
Vad kan det ta, max 5 sekunder innan allt "svaj" från uppfällningen är borta?
Kameran slutar att exponera bilden innan den fäller ner spegeln, så det är själva uppfällningen som är problemet.

Du har väl en sån seriell kabel för att sköta slutaren?
Då finns det ju program som DSLR shutter som kan hantera spegeluppfällningsfunktionen i kameran.
Men du kanske vill sköta bildtagningen genom ett annat problem?

Jag läste ett inlägg som PatrikH skrev om bildbehandling förut.
Tyckte han skrev något om att man inte behövde BIAS om darksen var samma slutartid och ISO som subs och flats?

Kommer du till lokalen imorgon?
Jag, Lars, Mats, Patrik och ev Gunnar kommer iaf :)
magnahrl

Post by magnahrl »

Jisses vilket teleskop du har! En 8" f/8 Cave Astrola från 1965, antar det är superoptik i den. Har du sett om namnet Alika Herring står inristat i spegelsidan? Grattis i så fall :good:
/Magnus
stoffe

Post by stoffe »

Man kan inte styra spegelfällning med bulbkabel, det finns ingen sådan funktion. Bulbkabelns funktion är för att kunna ta längre slutartider än 30 sek styrt från datorn. Tror det är på nyare kameror med speciellt MUP-läge som man kanske kan göra så? Fördröjd spegelfällning på 0.4 sek är ett fast värde som man väljer under Custom menyn. Det är som sagt en gammal kamera och jag har eller inget quiet läge, inte liveview, ingen filmfunktion osv. Jag fick flasha hela kameran för några år sen för att få stöd för minneskort på över 2 gb, få möjlighet till PTP protokollet över USB2 bussen bland annat, när jag köpte den så gick det inte ens att styra den från datorn. Annars är det en mycket kompetent kamera för sin tid som har stöd för många roliga funktioner och tar hyfsade bilder. Jag använder Maxim DL 5 för att ta mina bilder då jag inte känner till något annat program som kan styra min kamera med bulbkabel inkopplad, jag har inga flats då jag inte har någon vidare koll på hur man tar flats, nånting med lakan eller t-shirts mot himlen en solig sommardag med kameran monterad exakt så som den var vid tidigare fototillfälle. Darks och Lights bilderna är tagna med samma iso, samma slutartid, samma plats, samma kamera, samma temperatur. Många bilder som jag fick kasta så var det antingen riskornstjärnor, äggstjärnor eller en kraftig stjärna med ett smalt streck liknande ett nyckelhål.

Ja det är ett stort och klumpigt teleskop och min EQ6a ser jätteliten ut, jag har inte sett något om någon Herring graverat. Däremot står det Cave inristat och enligt Joel von Knorring så ska det vara en superoptik om det stod så, jag är hur som helst mycket nöjd med den optiska kvalitén. Jag skulle även bli glad om jag kunde få tag på mer information om dessa teleskop, de ska tydligen vara väldigt bra från sin tid. En vän till mig i föreningen UAA sa att det är förvånande lite koma i mitt teleskop vilket förstås känns bra. Jag kanske kan ta med mitt teleskop till VSP nästa år, jag hade med det på årets VSP.

Bilden som jag bifogar är min tub, en vän från föreningen och jag själv som står till vänster, 6" teleskopet i bakrunden står oxå monterad på en EQ6a. Trappstegen behövs ofta för visuella observationer, jag har inte lärt mig än hur jag ska programmera handkontrollen Synscan var benen sitter på stativet och hur den automatiskt ska undvika dom. En pir skulle lösa detta problem och jag har faktiskt svarvat den fästplatta som EQ6 huvudet passar mot men inte kommit överens med mig själv hur man ska lösa det med centrumbulten.

Jag åker nog förbi lokalen imorrn, behöver alla bildbehandlings tips jag kan få.
Attachments
Cave Astrola monterad på en NEQ6
Cave Astrola monterad på en NEQ6
DSC_2379_nedskalad.JPG (221.27 KiB) Viewed 3830 times
VigdisVZ

Post by VigdisVZ »

Bra jobbat stoffe. Det var en trevlig kväll jag hade uppe hos dig!

Carl
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan

Return to “Bilder”