Månhalo och ljuspelare - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Månhalo och ljuspelare - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månhalo och ljuspelare
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: 8-15/4 Fisheye
Kamera: Canon Eos 5DMkII
Kommentar: Natten mellan 2 och 3 dec var smällkall med en massa små iskristaller som virvlade runt i luften samtidigt som rök från vattnet och dimma blandade sig till en lite spöklik men även väldigt vacker utsikt.
Det gav upphov till en månhalo , en liten halo runt Jupiter och ljuspelare från stadens alla ljus. Bilden är en panorama av 3 fisheye-bilder.

Nästa morgon vid soluppgången var det en intensiv partiell solhalo som mera såg ut som 3 parallella solpelare.
Den i mitten sträckte sig inte bara uppåt utan även neråt likt en vattenkaskad
http://spaceweather.com/gallery/indiv_u ... q95li6uep3 . Bilden är klickbar för större version. Solen ligger utanför bilden.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
hansg
spamtest: JA

Re: Månhalo och ljuspelare - Peter Rosén

Post by hansg »

Snyggt, Peter har du flytt till Norrland? :D

Tycker jag ser ett skidspår på terassen.
danhei

Post by danhei »

Du har en imponerande förmåga att fånga dessa ovanliga fenomen. Nu en trippel :good:
Ljuspelarna i bilden kan man med fantasi få till att vara markkännade Norrsken som ändrat färg pga stadens ljus.

MVH
/Danne
Jonas

Post by Jonas »

Som vanligt snyggt fångat Peter! Vilken tur du har med terassen uppe på huset.
Fin kompo där du fått med även Jupiter - men det är inte norrsken, eller har jag helt fel kompass?
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Peter R

Post by Peter R »

Tackar,
Jag kände att det kunde vara dags för en ny stämningsbild nu när vädret är som det är. Det är bara min andra bild som jag laddar upp på 4 månader.
Det är inte skidspår du ser, Hans, utan det är tomtens landningsbana. Sedan kastar han ner presenterna i skorstenarna till höger. I år hoppas jag att det blir en ny montering :D

Bilden sträcker sig över 250°så till höger ser man mot nordost men det är som sagt inget norrsken utan bara speglingar av alla stadsljus. Det orange-bruna är från natriumbelysningen på Essingeleden. Man får försöka se skönheten i det ofrånkomliga.
Terrassen och läget var nog det som gjorde att jag bestämde mig för lägenheten. Terrassen tillhör alla i fastigheten men bortsett från några veckor på sommaren har jag den i stort sett helt för mig själv. Dessutom finns det dämpad belysning och eluttag på 2 sidor.
Många av de andra fastigheterna i området har låtit bygga om vindsvåningen med tillhörande terrass till lyxlägenheter för ett fåtal.

/*Peter R
hansg

Post by hansg »

Tycker du och tomten ska spetsa en glögg, bjuda in hyrevärden och tala lite försiktigt om ett observatorie på terassen... :S
Lazze

Post by Lazze »

Stämningsfull är verkligen ordet. Jag har aldrig upplevt ljusföroreningar som vackra, men med vidvinkel, inte alltför lång slutartid, speciella väderförhållanden och en väl komponerad förgrund så kan det faktiskt vara så.

Och sen tycker jag HG:s ide är alldeles lysande. Undrar om man kan hota vicevärden med att han inte får några klappar om jag inte får gå upp och skruva lite på taket...

/Lasse
timokarhula

Post by timokarhula »

Snyggt foto, Peter. Dessa pelare kallas för gatlysehalon (streetlight pillars) eller vertikalpelare. Dessa uppstår endast när det är ordentligt kallt, vindstilla och det svävar iskristaller i luften. Jag har endast sett fenomenet när det varit -15º eller kallare. De häftigaste gatlysehalona såg jag den 13 februari 2011 då jag räknade till en hel "skog" av pelare, minst 32 vita och blå ljuspelare över Västerås centrum sett från min balkong.

/Timo K
gost

Post by gost »

Väldigt snyggt Peter och kul att få se en vintervy från din terrass. Jag gillar de olika färgnyanserna som himlen har.
Peter R

Post by Peter R »

Tycker du och tomten ska spetsa en glögg, bjuda in hyrevärden och tala lite försiktigt om ett observatorie på terassen...
Tack för tipset. Det gick faktiskt över förväntan ;)

/*Peter R
MoonHalo and Lightpillars+coupole-3L.jpg
MoonHalo and Lightpillars+coupole-3L.jpg (190.97 KiB) Viewed 5021 times
hansg

Post by hansg »

Stiligt, det va snabba ryck :green:

Return to “Bilder”