IC 5146 Cocoon Nebula - Dan Heimdahl

Bilder från galleriet
Post Reply
danhei
spamtest: JA

IC 5146 Cocoon Nebula - Dan Heimdahl

Post by danhei »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC 5146 Cocoon Nebula
Exponering: Lum: 82x5 min. RGB: 25x5 min.
Fotograf: Dan Heimdahl
Teleskop: TEC APO 140 och AP Mach 1
Kamera: QSI 583 WSG-8
Kommentar: Nu lägger jag detta projekt till handlingarna. Planen med Ha-data la jag åt sidan. Jag har Ha-master men tycker att detaljer i nebulosan försvinner vid blending. Får se senare om jag gör en Ha-LRGB version.
Trodde allmänt det skulle bli enklare att bildbehandla med mycket data, men icke riktigt så. Visserligen blir slutresultatet klart bättre, men de vanliga referensramarna har man ej längre nytta av, så det blir lite av nytt first try känns det som.
Hatar JPEG, formatet förstör ordentligt även i maximal kvalitet jämfört med PSD/Tiff, mer märkbart tycker jag när man har mycket bilddata främst i detaljer och fina övergångar i transparens.
Så sammantaget är jag aningens ambivalent till slutresultatet som helhet men nåt att jobba vidare utifrån i alla fall då jag ska försöka fortsätta med mycket bilddata framgent.
Mer info om de olika stegen i detta projekt och bättre bildupplösning som vanligt på min webb.

MVH
/Danne

Image
Klicka for att se stor version av bilden
BjörnL

Re: IC 5146 Cocoon Nebula - Dan Heimdahl

Post by BjörnL »

WOW! Helt fantastisk bild!

Det första som slog mig var att, den skulle man trycka upp och ha på väggen!
Jag kan inget direkt om astrofoto, men den här fick mig att höja på ögonbrynen lite extra.
/Björn
Tompa

Post by Tompa »

Riktigt läcker! Den svagare delen av nebulositeten ser man inte så ofta på bilder av denna. Kanske att bakgrundsstjärnorna är lite stora/starka?
Mycket data ska ju vara bra (säger jag som knappt tagit en bild under hösten på grund av strul och annat...), men är det inte också så att denna nebulosa är en av de svårare att bildbehandla, med tanke på att så stor del av den tunna nebulositeten ligger mitt i ett tätt stjärnfält?

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Måns

Post by Måns »

Vilken fin bild :good: Du har lyckats få ihop många timmar data mellan molnen! Angående JPEG så håller jag med varenda ord.
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Jättefin bild. Du har lyckats bra med den tycker jag även om du säkert kan få fram lite mer detaljer i nebulosan med mer bildbehandlnign med all din data.

Den yttre svaga delen av nebulosan har du fångat riktigt bra.

Jpeg massakerar detaljer ibland. JAg brukar lägga upp bilder här som png istället.
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Dan

Ja det var en härlig bild! Jag har också varit med om det att det känns som att man inte kan pressa ut mer av bilden om man så lägger på ett par timmar till. Tror inte du kan få fram mer av själva nebulosan, det svaga området runt om påverkas däremot desto mer med fler timmar. Lite som vi varit inne på innan i diskussionerna här. Man kan ju inte pressa fram fler detaljer än vad det finns t.ex. i Andromedas centrum osv. Fler timmar påverkar bara de lussvaga områdena och objekten.

Med bildbehandling kan man däremot kräma fram lite mer ur din bild i själva nebulosan.

Mvh //Micke
Cristofer

Post by Cristofer »

Riktigt vacker bild. Gillar de färggranna blaffiga stjärnorna.
danhei

Post by danhei »

Tack ska ni ha :)

Tomas, bakgrundstjärnorna är stora, troligen beroende på all luminansdata samt min seeing. Jag prövade och tog ner dem men det förstörde helheten tyckte jag. Och jo du har rätt, detta objekt var meckigt att få till främst färgmässigt då jag hade grönt stick i den mörka nebulositeten. Vad sticket kommer ifrån vet jag inte, kanske LP som inverkat. Kameran är korrekt kalibrerad så lite undrande har jag varit till detta.

Robert/Micke, jag kan inte få fram bättre nebulosadetaljer, då bör man nog ha längre brännvidd än de 1010mm jag har samt vara lokaliserad på en mörkare plats. Vissa delar av själva nebulosan är tom HDR behandlade för och få fram bättre struktur. Det går dock att pressa ytterområdena en del, men då med ökat brus som följd.

Jag hade två klara bilder, denna och en betydligt mer nedtonad variant men just nu känns denna variant trevligast.

MVH
/Danne
perfrej

Post by perfrej »

Mycket bra!

Jag sitter med färgkalibrerad skärm och tror att du skall dra ned lite på färgmättnaden och kanske dra en sjtärnminskning innan "slutstretch". Du har verkligen fått fram den mörkare nebulositeten som är så läcker!

Du ligger optimalt i bildskala med en 8300-baserad kamera och kring metern i fokallängd, så du får inte mer nebulositet med mer brännvidd. Däremot skulle man kunna blanda nuvarande exponeringar med ett knippe till med längre exponeringstid, alternativt byta till en riktig ljushink kring f/3 eller så ;)

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg

Return to “Bilder”