Jupiter i 10 m/s. - Roger Utas

Bilder från galleriet
Post Reply
utas
spamtest: JA

Jupiter i 10 m/s. - Roger Utas

Post by utas »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter i 10 m/s.
Exponering: 1/91-1/109 sek. 30 fps.
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Celestron C8 xlt
Kamera: TIS DBK.21.618 USB
Kommentar: Hej! Efter många om och men, kommer här ett litet livstecken ifrån Gotland. Den här hösten har, som säkert alla märkt, förflutit i regnets och blåstens tecken. De tillfällen som vädret bjudit upp till astronomisk aktivitet har varit alltför få. När denna bild togs, rådde bra seeing, uppskattningsvis 6-7/10, samt bra transparens. Tyvärr är det alltid nåt som gör en ledsen; denna gång, vindstötar på ca: 10 m/s. Jag fick gå ner kraftigt i bildskala för att inte planeten skulle glida utanför chipet när vinden tog i, plåtade vid ca: f/20, trots bra seeing. I och för sig kunde jag då använda riktigt låg gain i kombination med en snabb slutare, växlade mellan 1/91 och 1/109 sek. -Vilket gör underverk mot rörelseoskärpa vid vindstötarna och bra mot div. artefakter som uppkommer vid högre gain. Jag har hela hösten kämpat med mjukvaran, som ställer till ett rent h-vete för mig. Av nån outgrundlig anledning exmerar inte min gamla XP -dator de .avi -filer som IC -capture och den nya DBK.21.618 -kameran skriver. Så fort man startar uppspelningen av .avi:n, låser sig datorn i iexplorer, med 100% cpu -aktivitet... -precis som om den går ut och letar efter nåt som den tycker hör till filen, på nätet.. Jag har lyckats komma runt problemet (delvis!), genom att köra filerna i Virtual dub och sedan i Castrator. Tyvärr, blir det ett dåligt resultat, då filerna tagna i Y800 -codec, efter att blivit behandlade i Castrator (centrering och croppning), uppvisar ett rutnät efter bayer -matrisen. Jag kan ju alltid köpa ett nytt operativsystem till datorn, men så skoj skall vi inte ha det... Jag har iaf. samlat på mig material från ett antal nätter i höst, som skall bearbetas så fort jag fått ordning på datastrulet. Från denna ellegi över planetfotots vedermödor, till data om denna bild: Det är som sagt en "småskalig" Jupiter, som uppvisar GRS med efterföljande virelstorm, "GRS jr" samt en mörk formation mellan de båda "GRS:arna". TIS -kameran sitter direktmonterad på en 2,5x Powermate för största bildskala. 2500 bilder stackade av 5000 i Registax 5.1. Mycket moderat skärpning med wavelets i R5.1. Slutputsen i Photoshop CS3. Ingen färgjustering efter R5.1. Mvh, Roger.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
utas

Re: Jupiter i 10 m/s. - Roger Utas

Post by utas »

Här är samma bild uppförstorad till 150%. Den är uppförstorad i Registax 5.1, med Lanczoz filter. Jag skall försöka att använda resampling, eller drizzle -funktionen när jag väl fått ordning på dator -strulet, borde funka bra på en så pass pixeltät bild.
jupiter 121107 b.jpg
jupiter 121107 b.jpg (66.58 KiB) Viewed 4066 times
Mvh, Roger.
jwarell

Post by jwarell »

Mycket tjusigt Roger! Dina vedermödor gav utmärkt frukt, speciellt i förstorad form, men synd att de ska vara så digra. Området kring Röda fläcken är väldigt spänannde. Själv har jag missat det vid alla tillfällen hittills denna säsong, men så småningom träffar kanske både jag och vädret rätt samtidigt.

Ska bli kul att se resultatet från alla dina andra filmer också!

Johan W
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
utas

Post by utas »

Tack, Johan!

Ja, det där med tajmingen av intressanta GRS och måntransits är svårt när vädret är som det är! Jag har haft tur, ändå, jag har nog data från tre eller fyra GRS -transits och i alla fall en Io (har jag för mig) transit. Däremot råkade jag radera ca: 40 GB data från laptopen där tre månar stod väldigt nära planeten...
Det värsta är ändå att jag inte får förhandsvisningen av original -.avi:erna att funka utan att datorn låser sig, inte heller Registax 6, Firecapture debayer, mfl... Har haft dessa problem sedan senaste auto uppdateringen av Windows XP.
Som jag skrev, har jag bearbetat bilden ovan i Registax 5.1. Det beror på att Registax 6 inte fixar att bearbeta datan så som jag vill... R6 ger normalt en betydligt skarpare slutbild om man använder många alignment points, men nu ger R6 bara "krackelerade" bilder. Jag har testat ALLT, misstänker att det är nödlösningen jag fått göra, att köra filerna genom Vdub plus Castrator, för att datorn skall kunna öppna dem som gjort nåt med kvaliteten.

Jag var också ute natten till den 23:e, med en inte fullt nedkyld C8. Det skulle ju enl. Smhi inte bli klart... Men det blev det, och det fick bli som det blev. Seeingen var exceptionell, dock lite turbulens. Jag tog två RGB -set med C8:an, varav det första blev halvdant pga. tube currents. Det andra blev klockrent, men efter ca: 1000 bilder genom blå kanal kom MOLNEN igen!! Jag avvaktade, och skam den som ger sig, det klarnade upp igen! Jag tog ett antal tagningar med DBK.21:an och fick bla. en väldigt fin .avi i Y800 formatet. Som inte går att bearbeta i skrivande stund, pga. datastrulet. Den färdiga bilden får ett rutnät över sig från Bayer -matrisen. Jag tog som tur är en .avi med YUY8/RGB 24 codecs som funkar. Den är dock inte lika vass som tagningen i Y800... Hur som helst, när jag väl fyllt dator nr 1, kopplade jag in den externa HD:n och började att föra över alla filer. Jag tog ut dator nr. 2 och monterade upp C9,25:an som nu var nedkyld på monteringen. OJ, vilken syn... -Jupiter var precis stilla under en kristallklar himmel. Jag kollade snabbt kollimeringen och satte i DMK.21 och TV 2 X Barlow i teleskopet. Jag tog först en röd, en grön och sedan början på en blå kanal... Då började datorn att "hacka" och konstra... Nåväl.. Tog en ny röd, grön och -en början på blå kanal... -sen var det samma elände med datorn igen... Där stod jag med två okompletta RGB -set.. Gick in och kollade överföringen från dator nr. 1. -10 minuter kvar. Kopplade ur den konstrande datorn och stängde av den, då kom meddelandet: "stäng inte av datorn, uppdatering 11 av 12 installeras"! Det elektroniska avskummet hade alltså installerat en massa skit i bakgrunden, när jag filmade!! Jag vet med säkerhet att jag valt att få granska uppdateringar på laptoparna innan installation. Detta är det värsta med modern teknik, att man blir ofta "omyndigförklarad" av den! Nåväl, tog ut dator nr. 1, som nu var "klar", och kopplade in den. Då hade den goda seeingen förvandlats till något obeskrivlig fult, grötigt och -ja -det såg tom. ut som om nån hade anlagt en lägereld under min balkong, sån turbulens var det! Jag väntade fram till meridiantransit runt kl. 01 -01.30, sen la jag ner... Den kvällen var det nära att det hade legat två SCT´s i bitar, 15 meter under min balkong :angry:

Förutom alla små missöden och "om det inte varit för"..., har denna Jupiter apparition varit rätt ok, med ett par kvällar med god seeing. Jag har, sedan uppförandet av min "astropir" på balkongen inte varit ute i fält en enda gång, förutom två tillfällen med sol -obs... -får säga att jag saknar att stå under en mörk himmel trots bekvämligheten med en "astro -balkong". Fast med det rådande lynniga vädret, skulle man nog bara bli heligt trött på att släpa ut EQ6 och C9:an bara för att se molnen rulla in... Hoppas verkligen på en fin December, men chanserna till bra fototillfällen är som sagt inte stora...

Håller med om att Jupiter är spännande med sin skiftande skepnad och speciellt då utvecklingen runt GRS. Jag kommer att försöka så ofta vädret tillåter, det är sällsynt att planeterna står så högt som Jupiter gör i år, så man får passa på! Jag lägger ut fler bilder så fort jag löst databekymren...

Mvh, Roger.
Johan

Post by Johan »

Riktigt fin bild! Får man inte nästan maxa gain vid dessa korta slutartider? Har du provat att köra Y800-avin i autostakkert? För mig fungerade det inte att köra Y800 i Registax 6 men i autostakkert funkade det perfekt.

//Mvh Johan
stoffe

Post by stoffe »

Det var en fin bild på Jupiter, riktigt trevliga detaljer! Jag har precis köpt mig en 2,5x powermate och ska oxå försöka jag med snart när/om det blir stjärnklart någon gång. Det verkar som du har något codec problem med din dator, det finns ju olika codec packs att ladda hem och det skulle ju kunna hjälpa? Ett annat alternativ är om det finns en återställningspunkt där du kan gå tillbaka som din dator var innan den självmant installerade uppdateringarna. Ang uppdateringar så kanske du valt att granska okritiska uppdateringar men att installera superviktiga och jättekritiska uppdateringar automatiskt..? Enklast är att koppla ifrån internet när man ska filma så blir du av med problemet.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
utas

Post by utas »

Tack för vänliga kommentarer, Johan & Stoffe.

Johan: Vill minnas att gain låg på ca: 880 vid 1/91 sek och strax över 900 vid 1/109 sek. Gain under 900 funkar bra. Idealet vore ju om planeten/seeingen stod stilla nog, för att kunna använda 1/60 sek och riktigt låg gain... Har även märkt, och läst att DBK/DBFK 21.618 kamerorna producerar bäst bilder om man använder YUY8/RGB 24 codec istället för Y800, som funkade bäst med den "gamla" DBK:n. Tänkte jag skulle testa "Firecapture" framöver, då TIS verkar ha problem med mjukvaran till det nya .618 -chipet. Det viktigaste är att få bilden bra exponerad (ca: 80% fullt histogram), för att undvika artefakter.

Stoffe: -Ja, dessa datorer... Problemen med XP -datorn började när microsoft rekommenderade att installera "frame.net 3.0", eller nåt sånt... Provade systemåterställning för att backdatera, men det var tji... den återställningspunkten var då borta... Ang. codecs, får man dem man behöver i IC capture, som följer med TIS kamerorna. Den oönskade uppdateringen kan ju bero på att de delat upp uppdaterings prioriteten som du beskriver... -Skall kolla upp mer ingående, vill inte vara med om det igen!!

Tackar för tips, skall gå vidare med detta och även testa "Autostakkert" igen. Man blir bekväm med det man är van vid, i detta fall då Registax, men ibland kan det vara värt att testa nya vägar!

Mvh, Roger.
Lars L

Post by Lars L »

Inte så pjåkigt du har kommit igång i alla fall med de övriga Usual Suspects :D .

Måste nog finnas någon med likartade problem som Du, varför inte skicka iväg en fråga till TIS?
De brukar/brukade vara service-minded.

Mvh Lars L

Return to “Bilder”