M31 Andromedagalaxen - Kenneth Blomstedt

Bilder från galleriet
Post Reply
KennethB
spamtest: JA

M31 Andromedagalaxen - Kenneth Blomstedt

Post by KennethB »

Ny bild i galleriet
Objekt: M31 Andromedagalaxen
Exponering: 25 min
Fotograf: Kenneth Blomstedt
Teleskop: Ikharos 80 ED
Kamera: Canon EOS 550D
Kommentar: Min första DSO-bild överhuvudtaget. Tyvärr så har inte vädret tillåtit mycket övning men till slut så sprack molnen upp så att jag fick prova utrustningen. Jag fotade med hjälp av BackyardEOS samt PHD. Som guidekamera använde jag Brightstar Mammut. Monteringen är en Skywatcher NEQ-6. Oj vad man har mycket att lära inom detta område. Hålla ordning på svarta kablar i mörkret var en intressant upplevelse...

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Starsoft

Re: M31 Andromedagalaxen - Kenneth Blomstedt

Post by Starsoft »

Hej

Det ser ut som att prylarna fungerar bra, det hade nog blivit en riktigt fin bild med lite mer exponeringstid, men jag vet hur svårt det är, för min egen del är det numera mest kylan som orsakar problem. Bilden kanske också är väl hårt jpeg-komprimerad vilket ger lite färgglada artefakter.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
KennethB

Post by KennethB »

Tack för kommentar. Jag ska försöka ge den lite mer exponeringstid, men som sagt, vädret är inte med mig. Jag hade lite tur kvällen då jag tog denna dock. Det var helt fantastiskt stjärnklart under några timmar på kvällen. Ungefär en timme efter att jag gav upp för kvällen så var det helt molntäckt igen. Helt fantastiskt vad snabbt det kan gå att lägga på "molnlocket". :sad:
Grinde

Post by Grinde »

Hej Kenneth, du har fått till en mkt lovande deepsky-premiär, klart bättre än mina första!

Precis som Anders säger, så blir allt enormt mkt bättre / lättare med tillräcklig total exponeringstid, vilket det tog mig över ett år för att inse.

Keep it up!
KennethB

Post by KennethB »

Tack Jonas! Kul att höra att jag är på rätt väg åtminstone! Just nu ser väderutsikterna lovande ut inför fredagen. Jag är rätt ivrig att få komma ut och öva vidare på detta :-)

Return to “Bilder”