En hel del tid går åt att måla andravärldskrigsminiatyrer i skala 1:100/15mm och lite mindre tid går sedan åt att spela med dom (Flames of War). Utöver det så lirar jag gitarr.Blas wrote:Som vadå?glappkaeft wrote:Ibland är det tur att man har andra icke väderberoende hobbys också...
Dåligt väder klagan.
- glappkaeft
- spamtest: JA
Re: Dåligt väder klagan.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Imorse var det klarblå himmel när jag vaknade och hämtade tidningen. Nu är det mer normalt jämngrått igen......
KAnske att det imorgonkväll blir klart enligt prognos.
KAnske att det imorgonkväll blir klart enligt prognos.
Du ser Robert, det är dumt att glädja sig i onödan.
L.
L.
Trevligt! Det är kul att måla! Speciellt när det kommer till weathering! Kanske dags att bygga klart min Bismarckglappkaeft wrote:En hel del tid går åt att måla andravärldskrigsminiatyrer i skala 1:100/15mm och lite mindre tid går sedan åt att spela med dom (Flames of War). Utöver det så lirar jag gitarr.Blas wrote:Som vadå?glappkaeft wrote:Ibland är det tur att man har andra icke väderberoende hobbys också...
Mvh Per
The universe seems neither benign nor hostile, merely indifferent. - Carl Sagan
Ni som har vart med ett tag i det här spelet.
Brukar det vara sånt här j.vla skitväder både vår och höst?
Knappt en enda klar natt.
Brukar det vara sånt här j.vla skitväder både vår och höst?
Knappt en enda klar natt.
Ja Hostklint, svaret på din fråga är tyvärr Ja! Men man vänjer sig. I början så led jag verkligen av det dåliga vädret som ibland kan komma i veckor, månader på rad! Man förbannade SMHI och alla metrologer, blev oerhört besviken då prognoserna inte stämde in på vad som var sagt!
Nuförtiden så tar jag det hela med ro. Bra väder kommer till sist och då gäller det att vara beredd och ta vara på varje glugg i molntäcket!
Så här halvvägs in i säsongen så upplever jag inte det som att vädret har varit sämre än något annat år! Tvärt om kanske, jag hade själv en väldigt tidig start på säsongen (har aldrig tagit någon Deep-Sky bild för i juni), efter det var det en hel del fina kvällar nätter i augusti, september. Oktober till februari, mars brukar vara kass, så även i år! Några strönätter per månad är vad man på sin höjd kan räkna med...
Mvh //Micke
Nuförtiden så tar jag det hela med ro. Bra väder kommer till sist och då gäller det att vara beredd och ta vara på varje glugg i molntäcket!
Så här halvvägs in i säsongen så upplever jag inte det som att vädret har varit sämre än något annat år! Tvärt om kanske, jag hade själv en väldigt tidig start på säsongen (har aldrig tagit någon Deep-Sky bild för i juni), efter det var det en hel del fina kvällar nätter i augusti, september. Oktober till februari, mars brukar vara kass, så även i år! Några strönätter per månad är vad man på sin höjd kan räkna med...
Mvh //Micke
Nej skulle jag säga. Det brukar vara fler klara kvällar än det har varit i höst.
För lite mindre subjektivitet http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/moln
Antal mulna nätter tidigare år verkar hjärnan förtränga bra
Antal mulna nätter tidigare år verkar hjärnan förtränga bra

Nu kliver kylan på iaf! Bra det! Hoppas molnen trillar ner, hehe
Mvh Per
-
Jag tycker också att senhöstens väder har varit bedrövlig. Bara en halvklar kväll den senaste veckan (förra fredagen) sedan jag kom hem från Västra Australien. Jag blev i och för sig bortskämd Down Under. Andelen molnfria nätter under de 5 veckorna var 69% men det blev bättre mot slutet (under nymåneperioden)!
/Timo K
/Timo K
Min 2åriga dotter är helnöjd med kvällens väder.
Hon ser stjärnor från sovrumsfönstret och så snöar det samtidigt... Kan knappast bli bättre
Hon ser stjärnor från sovrumsfönstret och så snöar det samtidigt... Kan knappast bli bättre

Saxat från forumreglerna:
Är det ok med undantag från detta i denna tråd?Håll ett städat och vårdat språk. Undvik svordommar.
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
Haha!!
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI
Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Mmmmmmm äntligen slippar man svära åt himlen, 3 dagar Klart efter kl 17:00 och sen max på -5 minus fram till fredag!! nu j***** ska vi fota !!
Mvh Marko
Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI
Åhh! Äntligen faller allt på plats!
Helg, klart väder och min kamera fungerar.
Här är prognosen för lördag här i Stockholm. Hoppas hoppas det stämmer nu
Helg, klart väder och min kamera fungerar.
Här är prognosen för lördag här i Stockholm. Hoppas hoppas det stämmer nu

Min astrofotoblogg: http://danielfranzen.wordpress.com