Oortcloud skrev:Hej!
Bra bild med en hel del detaljer. Den får väl räknas som din bästa!

(Hittils...). Färgerna tycker jag du fått till bra! En aningens ringartefakt till vänster/nedtill men dem kan vara svåra och få bort med en TIS kamera. Är den ny? Vad tycker du jämfört med Celestron Neximage som jag såg att du använt tidigare?
Martin
Tackar! Ja färgerna vart bättre nu. Tycker dock att mina råbilder från avin innehåller väldigt få detaljer. Osäker på om det är seeingen eller kollimeringen som är orsaken till det, eller kanske båda. Har faktiskt inte sett några ringartefakter på denna bild, men min skärm verkar dölja sånt har jag märkt förut. Ibland får jag vinkla den 45 grader för att se sånt=)
Japp jag köpte en ny DFK-kamera. Den är klart bättre än neximage. Tycker dock inte att det är så jättestor skillnad på brus. DFKn är ju mycket känsligare och sen att den kan ta 60fps okomprimerat är ju ett stort plus. IC capture tycker jag även är ett väldigt smidigt program att jobba i med mycket bra funktioner.
Har funderat på att köpa en ny skärm till datorn för att underlätta bildbehandling och sånt, eftersom min nu döljer en del saker. Vet dock inte alls vad man ska köpa?
//Mvh Johan