Rapport från en balkong!
Re: Rapport från en balkong!
Intressanta resultat! Fantastiskt att du kan ta fram sådana här uppgifter, Thomas! De visar ju att miror ibland är riktigt dynamiska varelser, det tycks inte vara helt ovanligt att man kan obsa en mira en kväll och sen återkomma en vecka senare och finna den nära en hel magnitud starkare.
Edit: spontant känns det som om miror alltid rör sig snabbast mellan fas 0.5 och max, inte efter max.
/Gustav
Edit: spontant känns det som om miror alltid rör sig snabbast mellan fas 0.5 och max, inte efter max.
/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.
hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Det blev en liten runda med reflektor och fältkikare i kväll.
Man noterar att den stillastående fasen för RX And, som inleddes i början av september, är över; jag skattade den till svagare än 13.0. Andra svaga stjärnor som fångades i ett cirkumpolärt bottenfiske var R Dra och R Cam som bägge ligger nära minimum, 12.2 respektive 12.9.
S UMi, däremot, knatar på uppåt - 9.3 - liksom T Cep - 7.8 - och R And, som jag skattade tlll 6.6. W Peg minskar så sakteliga, 9.0, och T UMi, en mira med en anmärkningsvärd historia av periodförändringar och allmän instabilitet, hamnade på 11.7; den borde jag obsa lite oftare.
Edit: senare på kvällen plockade jag några variabler med fältkikaren från köksfönstret, däribland R Gem på 8.7, på väg upp mot vinterns maximum.
/Gustav
Man noterar att den stillastående fasen för RX And, som inleddes i början av september, är över; jag skattade den till svagare än 13.0. Andra svaga stjärnor som fångades i ett cirkumpolärt bottenfiske var R Dra och R Cam som bägge ligger nära minimum, 12.2 respektive 12.9.
S UMi, däremot, knatar på uppåt - 9.3 - liksom T Cep - 7.8 - och R And, som jag skattade tlll 6.6. W Peg minskar så sakteliga, 9.0, och T UMi, en mira med en anmärkningsvärd historia av periodförändringar och allmän instabilitet, hamnade på 11.7; den borde jag obsa lite oftare.
Edit: senare på kvällen plockade jag några variabler med fältkikaren från köksfönstret, däribland R Gem på 8.7, på väg upp mot vinterns maximum.
/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.
- Robin Andersson
- spamtest: JA
Hade missat din lista Hans från 13/11 tills nu. Men mycket trevligt med informationen som dök med obsarna. Blir roligt att läsa då :-)!
Mvh
Robin
Mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Det blev en vända i förrgår, 18/11. Datorstyrd fotometri sittande i kylan på altanen, USB-kablarna motarbetar mig
Jag passade på att fota lite standardfält för att så småningom kunna fastställa transformationskoefficienter för mina grejor. Jag passade även på att plocka några av de 50, men eftersom jag befinner mig under självinlärning lyckades jag dribbla bort några stycken. Jag sköt helt enkelt bredvid målet - det insåg jag när jag inte lyckades få AAVSO-sekvenserna att koppla mot vissa bilder. Det är mycket att hålla reda på, men det sätter sig väl. Under kommande vecka skall monteringen gås igenom och smörjas om, jag vill kunna fota upp till 3 minuter oguidat med hyfsat bra följning. På så vis blir det mer effektivt att gå igenom en förplanerad sekvens för fotometrin. SVO påfyllt nyss!
Mvh,
Tomas W

Jag passade på att fota lite standardfält för att så småningom kunna fastställa transformationskoefficienter för mina grejor. Jag passade även på att plocka några av de 50, men eftersom jag befinner mig under självinlärning lyckades jag dribbla bort några stycken. Jag sköt helt enkelt bredvid målet - det insåg jag när jag inte lyckades få AAVSO-sekvenserna att koppla mot vissa bilder. Det är mycket att hålla reda på, men det sätter sig väl. Under kommande vecka skall monteringen gås igenom och smörjas om, jag vill kunna fota upp till 3 minuter oguidat med hyfsat bra följning. På så vis blir det mer effektivt att gå igenom en förplanerad sekvens för fotometrin. SVO påfyllt nyss!
Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
Du går från klarhet till klarhet - imponerande utveckling!
/Gustav
/Gustav
- Robin Andersson
Låter som att det kommer bli strålande (strålande
) resultat Tomas!
Själv har jag nu fått in en ganska bra kollimering ser det ut som, väntar nu på stjärnklar himmel så jag kan testa det åter igen. Kikade på månen i förrgår, såg jättebra ut, men när jag ökade förstoringen till 10mm okularet så gick det inte att se pga oskärpa. Så hoppas det blir bra nu, håller tummarna.
mvh
Robin

Själv har jag nu fått in en ganska bra kollimering ser det ut som, väntar nu på stjärnklar himmel så jag kan testa det åter igen. Kikade på månen i förrgår, såg jättebra ut, men när jag ökade förstoringen till 10mm okularet så gick det inte att se pga oskärpa. Så hoppas det blir bra nu, håller tummarna.
mvh
Robin
Det klarnade upp i går kväll. R And fortsätter uppåt, skattade den till 6.4. Som Thomas påpekat tidigare, verkar det kommande maximat bli lite ovanligt.
Två andra ljusa miror är på väg uppåt: T Cep skattades till 7.6, och R Gem till 8.2, medan U Per verkar ha passerat max, den fick jag till 9.0.
Z UMa ligger nära max, obsades till 7.0, medan TX Dra, 8.0, är i minimum. Just de sistnämnda är förresten bra objekt för den som vill följa halvregelbundna variabler med fältkikare, variationerna är förhållandevis distinkta (en del halvregelbundna blir mest hagelskurar i ljuskurvorna, men så är inte fallet här) och lite lagom oberäkneliga. Lägg till V CVn och AF Cyg, så har man en kvartett halvregelbundna variabler som passar utmärkt för fältkikareobservatörer. De obsas inte speciellt ofta av CCD-observatörer, i varje fall inte i AAVSO-data: /Gustav
Två andra ljusa miror är på väg uppåt: T Cep skattades till 7.6, och R Gem till 8.2, medan U Per verkar ha passerat max, den fick jag till 9.0.
Z UMa ligger nära max, obsades till 7.0, medan TX Dra, 8.0, är i minimum. Just de sistnämnda är förresten bra objekt för den som vill följa halvregelbundna variabler med fältkikare, variationerna är förhållandevis distinkta (en del halvregelbundna blir mest hagelskurar i ljuskurvorna, men så är inte fallet här) och lite lagom oberäkneliga. Lägg till V CVn och AF Cyg, så har man en kvartett halvregelbundna variabler som passar utmärkt för fältkikareobservatörer. De obsas inte speciellt ofta av CCD-observatörer, i varje fall inte i AAVSO-data: /Gustav
-
I en veckas tid hade jag sett fram emot det klara och kalla vädret som skulle komma till Göteborg under veckoslutet. Det kom också som planerat, men tyvärr var det först ikväll (söndag) som jag hade möjlighet att utnyttja dessa gynnsamma omständigheter.
Redan strax efter solnedgången lade jag mig i ett mörkt rum för att ögonen skulle bli mörkeranpassade, det gällde att vara tidigt ute för att hinna med variabler i Bootes, Corona Borealis och Hercules innan dessa hamnade för lågt på himlen i väster. Man ska inte följa sådana dumma regler om mörkeranpassning ... jag slumrade till. Om nu slumra är rätta ordet när man sover djupt i en och en halv timma.
Jag såg inte skymten av Corona Borealis när jag yrvaken steg ut på balkongen - men i sökaren hittade jag den välkända figuren ett litet stycke ovanför horisonten. T CrB och S CrB gick att ta, men gränsmagnituden där räckte inte till för att försöka med R CrB.
Sammanlagt blev det 20 observationer. Mest intressant i mitt tycke är att den halvregelbundna DV Cyg fortfarade är ljus, magnitud 12.2.
Efter ett tag kom det in en del moln och jag plockade in teleskopet och mig själv i värmen, utan att senare undersöka ifall molnen försvann. Ibland är det bekvämast att inte veta.
mvh
Hans Bengtsson
Redan strax efter solnedgången lade jag mig i ett mörkt rum för att ögonen skulle bli mörkeranpassade, det gällde att vara tidigt ute för att hinna med variabler i Bootes, Corona Borealis och Hercules innan dessa hamnade för lågt på himlen i väster. Man ska inte följa sådana dumma regler om mörkeranpassning ... jag slumrade till. Om nu slumra är rätta ordet när man sover djupt i en och en halv timma.
Jag såg inte skymten av Corona Borealis när jag yrvaken steg ut på balkongen - men i sökaren hittade jag den välkända figuren ett litet stycke ovanför horisonten. T CrB och S CrB gick att ta, men gränsmagnituden där räckte inte till för att försöka med R CrB.
Sammanlagt blev det 20 observationer. Mest intressant i mitt tycke är att den halvregelbundna DV Cyg fortfarade är ljus, magnitud 12.2.
Efter ett tag kom det in en del moln och jag plockade in teleskopet och mig själv i värmen, utan att senare undersöka ifall molnen försvann. Ibland är det bekvämast att inte veta.
mvh
Hans Bengtsson
Kom lite moln höär ett tag men nu är det mestadels klart igen. -14.5 grader kylningen av kameran går på 33% 

Molnen släppte delvis taget om kvällshimlen över Lund och jag körde ett pass med fältkikaren. Bland dussintalet obsar märks bland annat: R And verkar vara nära max (6.4), T Cep lunkar på (7.6), Z UMa är nära max (7.0), R Gem på väg uppåt (7.4) och V CVn har lämnat maximum (7.5).
/Gustav
/Gustav
- Robin Andersson
Jag vet inte om jag ska kalla det ironiskt eller ren otur. Det var en riktigt fin kväll igår, men istället var jag ensam hemma så det fanns ingen som kunde hjälpa mig att bära ut teleskopet på balkongen
(normalt sett är det min lillebror eller min mor som hjälper mig att bära ut det).
Men det är bara två veckor kvar sen åker teleskopet upp till Floby där det hör hemma, då blir det dags att få till den där hemska kollimeringen (har ännu inte kunnat prova min sista kollimering).
mvh
Robin

Men det är bara två veckor kvar sen åker teleskopet upp till Floby där det hör hemma, då blir det dags att få till den där hemska kollimeringen (har ännu inte kunnat prova min sista kollimering).
mvh
Robin
För mig blev det tre pass på balkongen igår med en provning av julöl däremellan... -8°C, men då det var lungt var kylan uthärdlig. Det var klart, men så ofta på vintern lätt disigt, så man kom inte ner riktigt så djupt i magnituderna.
R Sct 5.6, på väg ner igen
eta Aql 3.9
R And 6.4, verkar som uppgången stannat av nu
R Ari 8.5, strax efter max
U Ari 8.4, har haft en snabb ökning, nu närmar den sig max
R Psc 8.2, första obsen för säsongen av denna mira
EU Del 6.2
AM Peg 9.8
R Equ 9.5, mira, verkar just ha passerat max
SX Peg 8.6, samma som ovan
AK Peg 9.7
TV Psc 5.2
W Peg 9.5, på väg ner eftar max i början av oktober
R Aqr 9.6, verkar så smått börja röra sig uppåt
omi Cet, urmiran, på väg neråt
RS Cet 8.4
R Cet 8.9, mira, faller snabbt
R Tau 8.6, i eller nära max
T Ari 10.2, i eller nära min
X Per 6.1
AR Aur 6.1
UV Aur 10.3
R Gem 7.3, stigande, närmar sig max
TU Tau 9.0
RS Ori 8.2
U Gem 9.7, såg att Pierre hade fångat att dvärgnovan var i utbrott, och jodå den gick att se!
RT Aur 5.4
Y Tau 7.0
T Mon 6.7
R Sct 5.6, på väg ner igen
eta Aql 3.9
R And 6.4, verkar som uppgången stannat av nu
R Ari 8.5, strax efter max
U Ari 8.4, har haft en snabb ökning, nu närmar den sig max
R Psc 8.2, första obsen för säsongen av denna mira
EU Del 6.2
AM Peg 9.8
R Equ 9.5, mira, verkar just ha passerat max
SX Peg 8.6, samma som ovan
AK Peg 9.7
TV Psc 5.2
W Peg 9.5, på väg ner eftar max i början av oktober
R Aqr 9.6, verkar så smått börja röra sig uppåt
omi Cet, urmiran, på väg neråt
RS Cet 8.4
R Cet 8.9, mira, faller snabbt
R Tau 8.6, i eller nära max
T Ari 10.2, i eller nära min
X Per 6.1
AR Aur 6.1
UV Aur 10.3
R Gem 7.3, stigande, närmar sig max
TU Tau 9.0
RS Ori 8.2
U Gem 9.7, såg att Pierre hade fångat att dvärgnovan var i utbrott, och jodå den gick att se!
RT Aur 5.4
Y Tau 7.0
T Mon 6.7
Thomas Karlsson
I Lund var det värre väder igår; lagom till att jag släpat ut reflektorn började molnen rulla in, jag hann med fyra obsar med fältkikaren och en med teleskopet, sen var det tack och adjö för den här kvällen.
Jag tappade fältkikaren i snön ... Kikarens okular blev helt mulat av snö och kikaren tappade kollimering så in i bomben, bilderna låg ett halvt synfält från varandra ... Innan jag gick in och började skruva på justeringsskruvarna med miniskruvmejsel prövade jag att ge kikaren en resolut knuff i sidan. Det funkade så pass bra att det gick att fortsätta obsa. Och snön kunde jag putsa bort utan problem. En lärdom är att jag behöver något slags portabelt bord där jag kan lägga saker och ting.
S UMi 8.4, nära max
XX Cam, 7.5 och V538 Cas, 7.7: ingen action, såklart
TX Dra 7.8, den här halvregelbundna börjar lämna minimum. En av mina favoriter med fältkikaren.
Z UMa 7.4. En av norra himlens mest klassiska halvregelbundna har börjat dala från maximum.
Mellan molngluggarna hann jag även pröva ett nytt okular (ett 82-graders Explore Scientific på 6.7 mm). Bubblig atmosfär, men Jupiter var fin i den här höga förstoringen; framför allt var ergonomin så mycket bättre än mitt Plössl 10 mm, som känns som ett nyckelhål i jämförelse. Med Plössl 10 mm måste jag kisa med ögonen vilket är tröttande i längden, medan det nya okularet erbjöd en mer avslappnad observationsstil. Det återstår att se hur det fungerar under en bättre himmel och på variabla stjärnor.
/Gustav
Jag tappade fältkikaren i snön ... Kikarens okular blev helt mulat av snö och kikaren tappade kollimering så in i bomben, bilderna låg ett halvt synfält från varandra ... Innan jag gick in och började skruva på justeringsskruvarna med miniskruvmejsel prövade jag att ge kikaren en resolut knuff i sidan. Det funkade så pass bra att det gick att fortsätta obsa. Och snön kunde jag putsa bort utan problem. En lärdom är att jag behöver något slags portabelt bord där jag kan lägga saker och ting.
S UMi 8.4, nära max
XX Cam, 7.5 och V538 Cas, 7.7: ingen action, såklart
TX Dra 7.8, den här halvregelbundna börjar lämna minimum. En av mina favoriter med fältkikaren.
Z UMa 7.4. En av norra himlens mest klassiska halvregelbundna har börjat dala från maximum.
Mellan molngluggarna hann jag även pröva ett nytt okular (ett 82-graders Explore Scientific på 6.7 mm). Bubblig atmosfär, men Jupiter var fin i den här höga förstoringen; framför allt var ergonomin så mycket bättre än mitt Plössl 10 mm, som känns som ett nyckelhål i jämförelse. Med Plössl 10 mm måste jag kisa med ögonen vilket är tröttande i längden, medan det nya okularet erbjöd en mer avslappnad observationsstil. Det återstår att se hur det fungerar under en bättre himmel och på variabla stjärnor.
/Gustav
-
Direkt efter jobbet igår hade jag en kort stund att utnyttja till observerande innan jag var tvungen att åka iväg. Det blev några obsar på balkongen med ett teleskop som för fullt höll på att temperaturanpassa sig, och mina ögon var inte mörkeranpassade. Dessutom var den göteborgska himlen (vilket även Johan K noterat i ett inlägg) långt ifrån optimal, för blotta ögat såg jag bara ett fåtal stjärnor. Men några obsar blev det i all hast. När jag hunnit till Chi Cyg hade teleskopet stabiliserat sig såpass att jag kunde se till magnitud 13.5 ungefär, men då var det också dags för mig att bryta upp för kvällen.
Ser förresten nu att obsen av V CrB var variabelobservation nr 11.000 för min del.
mvh
Hans Bengtsson
Ser förresten nu att obsen av V CrB var variabelobservation nr 11.000 för min del.
mvh
Hans Bengtsson
Grattis till obs nummer 11 000!Hans Bengtsson wrote:Direkt efter jobbet igår hade jag en kort stund att utnyttja till observerande innan jag var tvungen att åka iväg. Det blev några obsar på balkongen med ett teleskop som för fullt höll på att temperaturanpassa sig, och mina ögon var inte mörkeranpassade. Dessutom var den göteborgska himlen (vilket även Johan K noterat i ett inlägg) långt ifrån optimal, för blotta ögat såg jag bara ett fåtal stjärnor. Men några obsar blev det i all hast. När jag hunnit till Chi Cyg hade teleskopet stabiliserat sig såpass att jag kunde se till magnitud 13.5 ungefär, men då var det också dags för mig att bryta upp för kvällen.
mvh
Hans Bengtsson
Kul också att du obsade trots suboptimal himmel - klassiskt variabilistmanér!
/Gustav