IC1848 The Soul Nebula - Per Frejvall

Bilder från galleriet
Post Reply
perfrej
spamtest: JA

IC1848 The Soul Nebula - Per Frejvall

Post by perfrej »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC1848 The Soul Nebula
Exponering: O3: 8x15m, Ha: 11x15m, S2: 9x15m
Fotograf: Per Frejvall
Teleskop: Takahashi FSQ106EDX III
Kamera: SBIG ST-8300M
Kommentar: Första testet med en lånad 0.73x-reducerare till Tak FSQ106EDX III. Tyvärr fattas jag en 5mm förlängare för att få optimalt avstånd mellan reducerare och filmplan, men det komemr en vad det lider.

Ett härligt bildfält med reducerare och ett härligt mål som passar upplösningen ganska bra. Jag ser det ett pågående projekt som behöver mer data, framförallt i S2 och O3, men lite mer Ha skulle också sitta mumma.

Klassisk Hubble-palett.

Takahashi FSQ106EDX III med Takahashi 0.73x.

SX-hjul med Baaders 36mm omonterade filter, SBIG ST-8300M. Allt sittandes på balkongens 10Micron GM2000HPS.

Alla exponeringar oguidade.

Fångat med CCD Autopilot/MaximDL/FocusMax/Pinpoint under söndagsnattsömn. Förbehandling (BIAS/Flats) i Nebulosity 3, registrering, stackning, kombination, stretch och bakgrundsmodellering i PI, selective colors i PS.

Happy Monday!

/per

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Måns

Re: IC1848 The Soul Nebula - Per Frejvall

Post by Måns »

Snygg bild! Många fina detaljer du har fångat :)

Förresten, får jeg fråga en sak? Ditt filterhjul, jag har ett likadant och har lite problem. Mitt filterhjul blir fuktigt ute. Då får inte motorn tillräckligt med kontakt till filterskivan och det blir stillastående... Är det något du har upplevet eller vet någonting om?
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Per

Härlig bild! Något som du fångade i drömmen kanske då du låg och samlade fotoner på balkongen :) Fina detaljer! Hårt komprimerad? Väldigt grynig i de svarta partierna?

Mvh //Micke
perfrej

Post by perfrej »

Tack!

Filterhjul... Jag har inte noterat något annat än att det ibland inte riktigt startar som det skall när man sätter i USB-kontakten. För att råda bot på det så har jag en modifierad USB-hubb där jag kan fimpa 5V-matningen individuellt till tre av portarna - via USB från datorn (den fjärde porten i hubben är styrport till det). På så sätt kan jag "dra ur och sätta i" sladden även när jag inte är kroppsligen närvarande.

Bilden är helt klart lite grynig i det svarta. Jag har valt att inte klippa för då ryker en del nebulositet. Jag tror att den blir bra mycket bättre med mer data och därmed mindre brus. Den senaste tiden har jag blivit lite avogt inställd till brusreducering så jag låter bli på denna ;)

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg

Return to “Bilder”