M27 Hantelnebulosan - Håkan Eriksson

Bilder från galleriet
Post Reply
astrobob
spamtest: JA

M27 Hantelnebulosan - Håkan Eriksson

Post by astrobob »

Ny bild i galleriet
Objekt: M27 Hantelnebulosan
Exponering:
Fotograf: Håkan Eriksson
Teleskop: SW Skyliner 300p
Kamera: Canon EOS 500D
Kommentar:

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lazze

Re: M27 Hantelnebulosan - Håkan Eriksson

Post by Lazze »

Fin bild, men kanske lite för röd i bakgrunden. Jag antar att det är en omoddad kamera och då är det svårt att få med det röda utan att dra på en del i färgreglagen i efterbehandlingen.

Vad har du för exponeringstid på denna och har du motordrift på Dobsonvaggan? För Skyllinern är väl en Dobson?

/Lasse
astrobob

Post by astrobob »

Hej Lazze och tack för dina synpunkter.

Det är alldeles riktigt att det är en omoddad kamera och det är riktigt svårt att bli av med det röda precis som du säger. Men det är inte bara kamerans fel. Jag har även orangea gatlampor runt om mig som även det orsakar rött i bilden.

Teleskopet är en Skywatcher Skyliner 300p flextube med synscan. Fungerar ganska bra men är egentligen inte alls gjord för astrofoto....men man tager det man haver ;) Det är 10 st bilder med 15 sekunders exponering som är stackade i DeepSkytacker.

MVH

Håkan Eriksson
Lazze

Post by Lazze »

Det borde jag ha anat att det var natriumljus som orsakade gradienten i bilden. Jag har ju brottats med såna själv när jag fotade inifrån stan.
I vilket fall kul att se bilder tagna med en Dobson. Det funkar ju riktigt bra och med lite mer exponeringar kan du komma ändå djupare. Stjärnhopar borde vara extra tacksamma objekt med den tekniken eftersom de normalt fotas med korta exponeringstider.

/Lasse
Peter R

Post by Peter R »

Imponerande att Synscan-modellen kan följa så pass bra på 15 sek. Vad har du använt för Iso-inställning?
Med lite efterjusteringar i ett bildbehandlingsprogram som Photoshop kan du få bort den röda bakgrunden och även ta bort några hot pixels.
Din Dobson borde fungera perfekt även för mån- och planetfoto. Är det någonting du har testat?

/*Peter R
astrobob

Post by astrobob »

Jag använde iso 1600 när jag tog bilderna. Följningen är bra men i och med att det är en dobson så "vrider" sig inte tuben. Objektet kan man följa länge men vi långa exponeringar så "snurrar" det fast det är mitt i bilden hela tiden. Jag har hört att man kan få bort det där röda i bilderna. Kan nån tipsa om en bra tutorial i GIMP vore jag överlycklig :) Jag har testat att fota planeter och månen men min Canonkamera är ingen höjdare på det. Mixtrar lite med en nyinköpt webbkamera från Clas Ohlsson så vi får se vad det blir för resultat.

/Håkan
Peter R

Post by Peter R »

Jag har testat att fota planeter och månen men min Canonkamera är ingen höjdare på det.
Du kanske kan använda videofunktionen som Bengt R http://astronet.alderaan.nu/view_image. ... &gallery=5 http://astronet.alderaan.nu/view_image.php?id=1655 .

/*Peter R
Marcus

Post by Marcus »

Trevligt att man kan få så pass ok blider. Själv sitter jag på en 350p men jag har ingen vettig kamera. På min micro 4/3 vid iso 800 blir bruset något så fruktansvärt, sen kan jag bara fukusera genom displayen. Blir till att prova fota mera när jag har införskaffat mig en vettigare kamera.
astrobob

Post by astrobob »

Roligt med så mycket bra feedback. Angående kameran Marcus: Jag har en Canon Eos 500 vilket är en rätt ok kamera men såhär i efterhand så skulle jag ha sparat mina slantar ett tag till och kanske investerat i en bättre model typ 6D eller 7D. Som vanligt får man vad man betalar för :)

/Håkan

Return to “Bilder”