när vädret är så erbarmligt som det nu är, får man astronomera via datorn... Jag har suttit och lekt med vphots 'VS search'-funktion. Jag försöker gå igenom de objekt där jag samlat på mig mer än 10 bilder. Först kör jag en VS search på de bilder jag har, de stjärnor som får VI >2 visar jag på en bild, där jag sedan laddar in jämförstjärnor från AAVSO.. Av dessa gör jag sedan en sekvens med jämför- och kontrollstjärnor, som jag sedan kör en tidsseriemätning på. De flesta stjärnorna som vaskats fram av VS Search ger en variation om si så där 0.1-0.2 magnituder, och de låter jag vara.
Hittills har jag hittat två stjärnor som uppvisar större variation och ej finns med i VSX. Den ena visade sig finnas med i VSX under namnet ASAS J172237+1506.4, en stjärna i närheten av BI Her. Den andra stjärnan hittade jag i närheten av v393 Her och den har jag tittat närmare på.
Den misstänkta kandidaten sekvensierades tillsammans med jämför- och kontrollstjärnor och mättes sedan bildvis, tidsseriemätning av bilder tagna vid olika tillfällen känns inte bra med tanke på varierande FWHM och så vidare. Den stjärna jag tror mig ha funnit ligger nära v393 Her, i position RA17:22:40.06 DEC+26:55:23.64. (J2000, eller vad det blir i vphot).
Det här är vad som kom ut ur mätningarna:

Den ser onekligen ut att ha variabla egenskaper. Jag hittar inget om denna i VSX så det kanske är läge att rapportera in denna i VSX. AAVSO vill att man kollar igenom befintliga kataloger, t.ex. via vizier, för att hitta om stjärnan rapporterats som variabel via andra källor. Här känner jag att jag går bet, är inte riktigt överrens med vizier. Här kanske någon annan variabel-entusiast kan bistå?
Ni som har denna med på några bilder - tänker på Gustav, Thomas och Robert - kanske har lust att kolla vilka värden ni kan tänkas få på denna? Det vore kul att lägga in den i VSX som ett "joint-mission", om den visar sig hålla som variabel!
Mvh,
Tomas W