Astronet-gåta 4

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Hans Bengtsson
spamtest: JA

Astronet-gåta 4

Post by Hans Bengtsson »

En gång variabelobservatör alltid i första hand variabelobservatör!

Det handlar om tre personer. Härmed sökes namnet på den variabelobservatör som ...

a) ... finns med i SVO och som Sommar-pratat i radio.

b) ... lånade ett mycket centralt begrepp inom variabelvärlden till en annan naturvetenskap - och hans namn blev därigenom världsberömt.

c) ... blev politisk rådgivare åt landets president och dessutom var framstående inom den klassiska musiken.

mvh
Hans Bengtsson
wilt

Re: Astronet-gåta 4

Post by wilt »

a: Ulf Danielsson. Förresten: han var väl även djuprymdsobservatör? Jag har några xeroxkopierade bulletiner från SAAF:s deep sky-sektion (från tidigt 1980-tal) liggande någonstans och jag tror han figurerar där.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
timokarhula

Post by timokarhula »

b) Charles Francis Richter. Mannen bakom jordbävningars logaritmiska Richter-skala. Han var i sin ungdom variabelobservatör. Styrkan för jordbävningar mäts i samma enhet som stjärnors ljusstyrka, magnituder. Skalan är dock graderad på ett annorlunda sätt. En stjärna av magnitud 4.0 är femte roten av 100 (2.512) gånger ljussvagare än en stjärna av magnitud 3.0. En jordbävning av magnitud 4.0 har roten av 1000 (31.6) gånger starkare energi än en jordbävning av magnitud 3.0 på Richters magnitudskala.

/Timo K
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Dessa två svar är korrekta!

Svaret på delfråga c är nog svårt eller omöjligt att komma på om man inte var medlem av en viss astronomisk förening. Mannen ifråga sände mig massor av variabelkartor. Jag har varit vid hans hus (i ett annat land) i samband med ett besök hos hans granne. Men tyvärr var han inte hemma just då, och jag träffade honom aldrig. Han har däremot hälsat på hos en observatör vars SVO-förkortning också är en stjärnbildsförkortning. Jag tror att mannen, som såvitt jag förstått var en erkänt skicklig klassisk pianist, spelade på den biograforgel som fanns i SVO-observatörens föräldrars gillestuga. Mannen blev senare politiker men drog sig tillbaka från politiken för att ägna sig helt åt musik och att arrangera musikaliska evenemang på det slott som han, tror jag, själv var ägare till. Han avled tidigare i år.

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Oj, jag ser att jag glömt ge svaret:

Patrick de Saevsky

Han var bland mycket annat, tillsammans med dåvarande grannen Maurice Duruy, den som under 60-talet fick nytt liv i AFOEV som under en del år hade fört en slumrande tillvaro. Föreningens grundare Antoine Brun, som observerade variabler till 97 års ålder …

http://www.aavso.org/sites/default/file ... n2/143.pdf

… skriver i denna artikel från 1972 …

http://articles.adsabs.harvard.edu/cgi- ... lassic=YES

… om de Saevsky och nämner även ”le jeune Suédois Eriksson”, som är identisk med Sören Eriksson i Floda. Patrick de Saevsky hälsade på hemma hos Sören, det bör ha varit 1972, och berättade sedan entusiastiskt för Duruy om Sörens observationsskicklighet (Duruy vidareberättade sedan för mig).

I artikeln om Brun omnämnes en konfrontation som AFOEV hade – bakgrunden var att ledaren för variabelsektionen i den nystartade International Union of Amateur Astronomers (IUAA), han kom från Belgien och hette Ménager, krävde att AFOEV skulle lämna ut hela sitt observationsmaterial till IUAA. Detta såg sig AFOEV naturligt nog inte ha någon anledning att göra sådär rakt upp och ner, varpå Ménager hotade med rättsliga åtgärder!

Mvh
Hans Bengtsson
ThomasK

Post by ThomasK »

Intressant artikel om Antoine Brun. Jag har idag försökt hitta artikeln i Bulletin de l'Association Francaise d'Observateurs d'Etoiles Variables från 1937 där han skrev om AW Cep (utan framgång), och så får man bara så där hela hans livshistoria severad.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Det var Brun som ritade de suveränt snygga AFOEV-kartorna. I artikeln om honom påpekas att han hade en vacker handstil som han lärt sig på 1800-talet, och jag kan intyga att han ännu vid 90 års ålder hade kvar sin fantastiska handstil. Han sände mig då sin skrift om variabler i Orion-nebulosan, och jag bevarade även själva kuvertet i många år eftersom det var ett smärre konstverk i sig.

M v h
Hans Bengtsson
timokarhula

Post by timokarhula »

Ritade inte Brun stjärnkartor där t.o.m. de mörka nebulosorna var inritade? Det var ovanligt med mörka nebulosor på kartor innan Wil Tirion.

/Timo K

Return to “Allmänt”