Världens bästa stjärnkikare

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
gunnar
spamtest: JA

Världens bästa stjärnkikare

Post by gunnar »

Ska strax bänka mig framför televisionsapparaten med en kopp kaffe till, och se vetenskapsprogrammet på tv2 kl 18.00 om världens bästa stjärnkikare! :)

Mvh
Gunnar
timokarhula

Re: Om 20 minuter på tv2

Post by timokarhula »

Kommer det att handla om mina Canon 18x50 Image Stabilizer kikare, månntro?

/Timo K
ThomasK

Post by ThomasK »

Nej det handlade om lite större doningar. VLT, flygande infrarödteleskopet SOFIA, ALMA och neutrinoteleskopet Antares + lite om JWT och Hubble. Riktigt intresant program, tack för tipset. Om man missade finns det finns tillgängligt på SVT-play en vecka.
Thomas Karlsson
Cassini

Post by Cassini »

Hygglig tracking på teleskopet på Sofia-planet! Underbart program men som vanligt är dokumentären gjord för "alla" och som mer än normalt intresserad så saknar man lite djup i intervjuer.
Måns

Post by Måns »

Bra program och precis som Cassini är jag riktigt imponerad över teleskopet på flygplanet. Har själv tänkt tanken om att det skulle vara bra att flyga med teleskop för att slippa en stor del av atmosfären, men jag trodde inte att vi var där än. Hur som helst så finns programmet på Youtube, för er som kanske missar det på stv play: http://www.youtube.com/watch?v=0lMXAOc4FQA. Jag blev lite sur när jag upptäckte att jag redan hade sätt samma program tidigare i år ;)

Return to “Allmänt”