Ny bild i galleriet Objekt: Månen Exponering: HDR av 1/10 + 1/30 ISO100 Fotograf: Åke Beckman Teleskop: Celestron CGEM 800 HD Kamera: Canon 60D Kommentar: Ganska mörk natt i Bro-trakten.
First light blev månen, första gången både för mig och teleskopet.
Jag slog ihop två exponeringar i photoshop för att få lite mer dynamiskt omfång, men jag vet inte om jag bara lyckades få det oskarpt istället.
Jag är dock jättenöjd med resultatet, med tanke på hur lite jobb som krävdes: mer eller mindre point and shoot. (Utan autofokus då...)
Precis som du säger - ett bra resultat från "bara" point and shoot.
Att "stacka" månbilder i photoshop kan resultera i oskarpare bilder (jfrt med bara en bild). Beroende på hur bra seendet är kommer bilden att bli lite förvrängd och det kan därför vara svårt att passa ihop två bilder bara genom att lägga dem ovanpå varandra.
Det finns mjukvara som kan känna igen strukturer och passa ihop flera bilder, genom att "förvränga" dem. Det jag använt heter Registax och är freeware. Då kan du också använda din 60Ds filmfunktion och göra om till en avi film. Registax kan ploacka ut ex de 200 skarpaste bilderna i en 10min film och lägga ihop dessa.
Du kan också göra en "point and shoot" bild skarpare genom att använda "deconvolution" algoritmer, som finns i vissa program. Länken nedan ger en tutorial och exempel hur detta görs i PixInsight.