IC1396A Elephant Trunk Nebula - Matts Sporre

Bilder från galleriet
skafar65

Re: IC1396A Elephant Trunk Nebula - Matts Sporre

Post by skafar65 »

Hej

Bara att konstatera! Svenska astrofotografering har höjt sig ännu ett pinnhål! Helt magnifik bild! Den kan väl helt enkelt inte göras bättre?

Mvh //Micke
mattssporre
spamtest: JA

Post by mattssporre »

Tack igen för alla kommentarer!

Bengt - glömde svara på en sak: Jag har köpt ASA monteringen direkt från dem (Österike), det fungerade ganska smärtfritt (några veckors försening). De har haft lite problem med mjukvaran (som inte ligger i monteringen utan i den PC man kopplar till monteringen). Dock har jag användare lämnat riktigt bra feedback på den senaste mjukvaruversionen. Jag har inte prövat den ännu, men det verkar som att barnsjukdomarna är borta.

Mvh
Matts
perfrej

Post by perfrej »

Suverän bild!

Även jag är nyfiken på din ASA - speciellt mjukvaran. Ligger i stort sett allt i en PC bredvid? Inget i monteringen?

Jag håller själv på med lite modellbyggarmjukvara till min 10Micron GM2000HPS och det ser bra ut. I den monteringen ligger hela tracking-/pek-modellen i kontrollboxen så man behöver ingen PC för att få njuta av oguidade halvtimmar. Som sagt, nyfiken på hur den är - funderar på om den är en kandidat som komplement till GM2000HPS...

Hilsen,

Per F
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
mattssporre

Post by mattssporre »

Per,

Hela mjukvaran ligger i PCn bredvid monteringen, vilket ställer en del krav på PCn - speciellt timers på moderkortet, de får inte gå fel. I 99,9% av alla fall klarar enPC av detta utan problem. Jag hade dock en gammal pentium4 maskin där timersarna hade vissa stokastiska fel, vilket gjorde att monteringen inte fick rätt tidsangivelser av mjukvaran på PCn. Utan rätt tidsangivelse kan inte monteringen peka på rätt punkt på himelen. I monteringen finns endast en firmware för de encoders som finns där.

Sorry för svengelskan.

Med vänlig hälsning,
Matts
mattssporre

Post by mattssporre »

bjorne wrote: Det verkar som om Epislon lagt ner eller glömt betala för webhotellet, var lite nyfiken på deras "AZ-adjustment plate".
Björne,

Fick svar idag från George, som känner till Epsilon ägaren. Han säger att de fortfarande har "affären" öppen. Det ska gå bra att maila frågor till.

robjanuszewski@gmail.com

Mvh
Matts
Blas

Post by Blas »

Man blir ju helt salig :) Riktigt imponerande!
Mvh Per

The universe seems neither benign nor hostile, merely indifferent. - Carl Sagan