IC1396A Elephant Trunk Nebula - Matts Sporre

Bilder från galleriet
mattssporre
spamtest: JA

IC1396A Elephant Trunk Nebula - Matts Sporre

Post by mattssporre »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC1396A Elephant Trunk Nebula
Exponering: Ha: 15x30min (bin 1x1); OIII: 16x15min (bin3x3); SII 17x15min (bin3x3)
Fotograf: Matts Sporre
Teleskop: ASA N10 astrograph
Kamera: FLI ML8300 monokrom
Kommentar: Hej. Det är första gången jag laddar upp bilder här. Hoppas att jag gör allt rätt :-)

Bilden är tagen med smalbandsfilter (Ha, SII, OIII). Har gjort sex varianter där jag mappat smalbandsdatat till RGB på lite olika sätt. Alla bilderna finns här

http://istarion.net/Picturepages/Nebula ... runk.shtml

tillsammans med alla detaljer.

Mvh
Matts

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Cassini

Re: IC1396A Elephant Trunk Nebula - Matts Sporre

Post by Cassini »

Magnifik!

Kul att se att det går att ta så fina bilder från Älta (bor där själv).
Frazze

Post by Frazze »

Fantastiskt fint!
Och vilja grejer du sitter på! Ojojoj.

Mvh
Daniel
Bengt

Post by Bengt »

Kul du börjat lägga ut dina bilder här Mats! Har beundrat dina bilder innan på din hemsida eftersom där ligger förmodligen landets bästa smalbandsbilder.Kul du flaggar även för dina nya bilder här nu! Vi ser fram se ännu fler!
Utan tvekan den mest detaljerade krispigaste hubblepaletten jag sett på astronet.Imponeras av skärpedjupet du fått till.
Men du kör också med den absolut bästa monteringen här på Astronet med allra minsta pec fel och med en astrograf som är som en våt dröm för många av oss.Kameran är också en välkänd proffskamera utanför det vanliga. Visar väl vad jag sagt hela tiden att astrofototävlingar är det mest löjliga som finns vad gäller denna typ av astrofoto. Bäst grejor bäst bilder.I händerna på en som vet hur man gör hubblepaletten från början till slut kan det bara bli toppklass. :good: :good: :good: En självklar APOD kandidatbild i mina ögon.

Synd du inte har superbra natthimmel så du även har möjlighet få till lika bra LRGB bilder men man kan inte få allt.
En annan är glad om det bara kunde bli molnfritt. Börjar bli riktigt enformigt väder här nere. Köper snart en molnkamera :D
Lite nyfiken på att fråga om du köpt dina grejor via någon astrohandlare eller har du egenimporterat dessa? ASA monteringen kan bli den monteringen jag också väljer i framtiden nämligen.

Bengt
bjorne

Post by bjorne »

Verkligen läcker.
Jag råkade hitta din site för ett tag sedan när jag Googlade efter Roll-On-Roll-Off observatorier och undrade just varför vi inte fick se dina fina bilder på Astronet.
Det verkar som om Epislon lagt ner eller glömt betala för webhotellet, var lite nyfiken på deras "AZ-adjustment plate".
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
danhei

Post by danhei »

Kan man säga "bedårande"? Bilden är enastående bra gjord. Du har fått till en djupkänsla som gör att man bara fastnar i bilden och dess detaljer och ej vill lämna den :good:
Mycket imponerande arbete!

MVH
/Danne
Timo

Post by Timo »

Hej Matts och välkommen hit !
En helt underbar bild att surfa runt i !
Krispig och skarp u t a n att vara för mörk och brusig, enastående.
Ja, din tub och montering är en dröm för mig också, kanske inte så jag får byta kalsonger som Bengt men i alla fall :D
Du är inte obekant för mig heller då jag varit på din hemsida många gånger tidigare och speciellt på sidan med nebulosor.

Hls
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Tompa

Post by Tompa »

Verkligen fina bilder Du tar! Bra med fler referensbilder! Kul att se tillökning på astronet.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Lazze

Post by Lazze »

Underbar bild.
Finns absolut inget som går upp mot rejält med exponeringstid, bra grejor och någon som kan hantera dom och slutresultatet.

/Lasse
mattssporre

Post by mattssporre »

Hej och tack för alla snälla kommentarer - de värmer!

Bengt - håller med om att bra utrustning och/eller bra förhållanden ger en klar fördel i olika tävlingar, men jag tycker ändå att tävlingar är bra om man går in i dem med rätt mindset - att lära. Det var så jag gjorde - jag kastade mig in i fotograferandet med några halvdana bilder och lyckades hitta personer som var villiga att säga något negativt (ja just det negativt) om mina bilder (fast på ett konstruktivt sätt förståss). Det svåra är att hitta någon som är villig att ge negativ feedback, men det är riktigt nyttigt. Med andra ord om du ställer upp i tävlingar för att det är en tävling, håller jag med dig, vinner gör de med bäst utrustning och/eller förhållanden, men om man går in i dem för att lära sig (man anstränger sig lite extra om man vill tävla med bilden)...

Svedala (moln o regn) utanför Stockholm (ljus från alltmöjligt från Globen till två upplysta konstgräsfotbollsplaner) gör att man får anpassa sig, dvs använda smalbandsfilter och ha långa integreringstider. Men trots allt detta funkar det faktist att få till LRGB bilder också, men de blir inte riktigt lika bra som smalband.

Björne - visste inte att Epsilon lagt ner sin websida. De var superbra. Om du vill kan jag höra med George (från ASA yahoo forumet, han bor ett stenkast från Epsilon)?

Också kul att så många hittat till min site - där kan ni se hur mina första bilder såg ut.....

Igen stort tack!

Mvh
Matts
HanssonJ
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö

Post by HanssonJ »

Hej - håller med övriga talare. Har också kikat på dina bilder på hemsidan. Det som är extra kul är att se dina tidigare alster med C8:an eftersom jag själv har en sådan. Härliga bilder som verkligen ger inspiration till oss nybörjare - att det går att få fram mycket fina bilder med denna utrustning. Om nu bara molnen kunde skingras så man får gå ut och rulla av taket på observatoriet och börja ta lite bilder.

Mvh

Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej

Det var en riktigt fin "elefant" och många fler fina smalbandsbilder finns det på hemsidan.

När det gäller utrustning så är det stor fördel med en lågbrusig kamera och lågt f-tal på tuben när man tar bilder där ytljusstyrkan är svag som vid smalbandsfoto.

Newtontuber har jag alltid gillat och tillsammans med en bra korrektor så lär dom vara oslagbara som amatörteleskop genom att det går att hålla brännvidden nere på rimliga nivåer så att det går att hitta en vettig kamera som matchar optiken.

Av någon anledning har jag inte kunnat hitta någon som har satt en Wynne korrektor på ett "vanligt" newtonteleskop, undrar varför?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Timo

Post by Timo »

Anders,
jag inbillar mig att det är priset förskräcker och kanske inte alla är på det klara med kvalitén på en Wynne korrektor.
Men hade jag haft ex. en 10 tummare så hade jag inte tvekat.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Måns

Post by Måns »

Riktigt härlig bild! Imponerande :good: