NGC 660 - Jonas Grinde

Bilder från galleriet
Post Reply
Grinde
spamtest: JA

NGC 660 - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 660
Exponering: L:20*5min bin1 , R/G/B: 3/3/3*5min bin2
Fotograf: Jonas Grinde
Teleskop: Skywatcher 190 Maksutov Newton
Kamera: QSI 583wsg
Kommentar: Hej alla!
Här kommer en säsongens första testbild från mitt ny-pimpade observatorium. Nu har jag hängt på min gamla Skywatcher 190MN med ny fokuserare, (dock inte optimal, flexar rätt bra). Här har jag kört "manuellt" och fångat strax under 2 timmar luminans med 80% full måne, och 3 binnade subbar i varje färg. Bilden är tagen oguidad, trots rejält flexande dovetail/tubringar/fokuserare... Tycker det blev runt och fint ändå trots tilt, även om pekmodellen skulle kunnat bättras på ytterligare. Lägger upp en bättre och mer högupplöst version senare så snart jag samlat tillräckligt med data med mindre inverkan från månen, därav "testbild".
Motivet är en sk. "polar ring" galax ca 20miljoner ljusår bort, em rätt sällsynt förekommande galaxtyp. Man tror att det spektakulära utseendet beror på sammanslagning/integrering av två galaxer som "stannat av" och lämnat ett stoftmoln i "omloppsbana" runt kärnan, som inte integreras med resten av galaxen. Otroligt vilken underskattad tub det här är!

Image
Klicka for att se stor version av bilden

Image
Klicka för att se "textad" version av bilden
Lazze

Re: NGC 660 - Jonas Grinde

Post by Lazze »

Det är imponerande vilka detaljer som går att få fram på ett djuprymdsobjekt med en bra montering som inte blurrar till något, även oguidat, och en tub med bra kvalitet som ändå inte är överdrivet stor.
Fast inte är väl den tuben så underskattad? Jag tror inte jag läst om någon som varit missnöjd med den optiska kvaliten på den Skywatchern. Man kan undra varför de inte utökat modellsortimentet med ännu större optik, men det är väl det fysiska formatet som kanske blir för stort.

Fint och spännande objekt också. Har fotat det tidigare men inifrån stan, så det blev en ganska murrig bild som får stanna på min hårddisk.

Jag tycker som sagt bilden visar väldigt mycket detaljer med den exponeringstiden du redan lagt ner, men det ska bli spännande att se hur det blir med ännu mer exponeringstid.

/Lasse
Grinde

Post by Grinde »

Tack Lasse!

Jag tror framför allt att jag själv underskattat tuben, så det här blev en rejäl överraskning.
Jag håller verkligen med om det du skriver, det blir slöseri med apertur och framför allt brännvidd om man har en montering som begränsar. Med tanke på tubens pris, och faktumet att den levererar ett plant och färg korrigerat bildfält som utan problem täcker sensorerna på aps dslr's, och näst intill "perfekt" bildskala för närbilder, så är jag förvånad över att inte fler använder den. Jag har också klurat över varför det inte finns 10" och 12" varianter från Skywatcher, men av vad jag hört från olika forum så blir det för dyrt/svårt att bygga så stora korrektor-linser för större tuber.

Nog om tuben och över till bilden
Just NGC 660 har jag velat fota länge, men inte tyckt det var värt med Tak'ens korta brännvidd, så det var jävligt intressant att äntligen få göra ett försök. Trots 80% måne med tillhörande gradienter, och utan darks & flats, så blev det en trevlig bild. Men självklart är det mer exponeringstid som gäller för att det ska bli riktigt bra i full upplösning.

Btw, var det du som köpte Rogers AG12'a? En drömtub i mina ögon... :)
Lazze

Post by Lazze »

Grinde wrote: Med tanke på tubens pris, och faktumet att den levererar ett plant och färg korrigerat bildfält som utan problem täcker sensorerna på aps dslr's, och näst intill "perfekt" bildskala för närbilder, så är jag förvånad över att inte fler använder den. Jag har också klurat över varför det inte finns 10" och 12" varianter från Skywatcher, men av vad jag hört från olika forum så blir det för dyrt/svårt att bygga så stora korrektor-linser för större tuber.

Nog om tuben och över till bilden
Just NGC 660 har jag velat fota länge, men inte tyckt det var värt med Tak'ens korta brännvidd, så det var jävligt intressant att äntligen få göra ett försök. Trots 80% måne med tillhörande gradienter, och utan darks & flats, så blev det en trevlig bild. Men självklart är det mer exponeringstid som gäller för att det ska bli riktigt bra i full upplösning.

Btw, var det du som köpte Rogers AG12'a? En drömtub i mina ögon... :)
Hej Jonas,

Håller med om att det är lite konstigt att inte fler använder den. För min del var det balkongmåttet som hindrade mig. Max 90 cm långt fick det vara. Annars fick jag ta av tuben och sätta på den igen vid varje meridianflip. Vilket jag faktiskt gjorde när jag hade en C8N :D

Nu har jag grejorna i stugan och mer plats men det blev som sagt en begagnnad AG12 som fick fylla den brännvidden. Killen jag köpte den av heter Simon. En mycket vänlig och tålmodig person visade det sig vara som fick svara på många frågor. Tuben har fått vara spindelvävshållare i över ett år eftersom jag hade en del strul med fokuseraren och framförallt att min dåvarande montering bara klarade av den när jag hade kameran pekandes rakt neråt. Det blev lite råddigt att vrida om tuben hela tiden.
Jag har fortfarande inte lyckats få in rätt avstånd mellan korrektor och kamera trots noggranna mätningar. Om det, mot förmodan, någonsin blir stjärnklart igen kanske jag fixar det.

NGC660 är ett riktigt intressant objekt som jag har kvar på min fånigt långa att-göra lista trots att jag redan fotat den. Men jag lutar ögonen på dina fina bilder så jag kan beta av något av de andra objekten i stället.

Och synd att det var kostnadsskäl som hindrar större varianter av Skywatchern från att byggas. Tänk en sån med 12"-spegel. Vilken j-a astrograf det vore. Undrar om man överhuvudtaget skulle behöva något teleskop med längre brännvidd då?

/Lasse
Tompa

Post by Tompa »

Riktigt fin bild, Jonas! Dina bilder är ju verkligen av referenskvalité! Jag har precis beställt en QSI683wsg-8 till min 190-tub. Nu kliar det i fingrarna, det tar 4 veckor innan den dyker upp. Sen får det väl bli några provskott på denna, om vädret tillåter... Nu har man ju nåt att jämföra med!

Simma lugnt,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
jörgen_jo

Post by jörgen_jo »

Mycket fin bild!
En fråga, vad har du för montering som klarar detta utan guidning?
Grinde

Post by Grinde »

Lazze wrote:Synd att det var kostnadsskäl som hindrar större varianter av Skywatchern från att byggas. Tänk en sån med 12"-spegel. Vilken j-a astrograf det vore.
Det går ju alltid att köpa 12" MakNewts från APM och Intes Micro, dock för en bit över 100.000kr :P http://www.apm-telescopes.net/de/Telesk ... mfang-2844

Tompa wrote:Riktigt fin bild, Jonas! Dina bilder är ju verkligen av referenskvalité! Jag har precis beställt en QSI683wsg-8 till min 190-tub. Nu kliar det i fingrarna, det tar 4 veckor innan den dyker upp.
Tack så mkt, Tompa!
Du har gjort ett ruskigt bra val av kamera där, visst, QSI är lite dyrare än de andra budget-valen men har uppvisat bättre prestanda när det kommer till bland annat utläsningsbrus och linjäritet, nåt man inte alltid tänker på då det sitter samma sensor i 8300-kamerorna, och istället väljer det billigaste. Och det är helt klart en fördel att ha filterhjulet integrerat och nära sensorn (minimal vinjettering och flex)+ inbyggd oag, ett riktigt bra köp! Nu får du trimma EQ6an och guidningen så du kan plocka ut max av din fina setup.

jörgen_jo wrote:Mycket fin bild!
En fråga, vad har du för montering som klarar detta utan guidning?
Tackar Jörgen!
Jag kör med en 10 Micron GM2000 HPS, en rejäl "A-Montering" från Italien...
Du hittar mer info i min tråd här: "Ny montering, 10Micron GM2000 HPS"
Trackingen kan klart bli bättre än nu, har inte gjort nån riktig polinställning än, och tuben är monterad med klena tubringar på en ranglig vixen-dovetail, och även fokuseraren flexar rätt mkt åt olika håll beroende på vilken pir-sida jag kör på. Allt detta påverkar såklart precisionen i pekmodellen, men jag tycker monteringen gör ett imponerande jobb som korrigerar för polfel/flex/refraktion i min nuvarande bildskala (1.1"/pixel)
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Riktigt fin bilddu har fått till. Ser lovande ut med ditt automatiska observatorium. KUl att se bilden med ettiketter på alla smågalaxer med.

Vi får starta Svenska ACP fancluben :) Gillar verkligen flexibiliteten i den programvaran. Jag hoppas på att kunna börja bygga på mitt observatorium om 1 år. Tils dess är jag mobil och bär ut allt varje gång med högre krav på att vädret verkar bra länge vilket du slipper tänka på nu.
Grinde

Post by Grinde »

Robert wrote:Riktigt fin bilddu har fått till. Ser lovande ut med ditt automatiska observatorium. KUl att se bilden med ettiketter på alla smågalaxer med.

Vi får starta Svenska ACP fancluben :) Gillar verkligen flexibiliteten i den programvaran. Jag hoppas på att kunna börja bygga på mitt observatorium om 1 år. Tils dess är jag mobil och bär ut allt varje gång med högre krav på att vädret verkar bra länge vilket du slipper tänka på nu.
Tack Robert!
Skriv upp mig i fancluben, programmet är helt otroligt flexibelt! Jag har också fått trollkarls-status nu när jag postade en tiddler för att köra schedulerns startup/shutdown-scripts direkt från webläsaren (och även andra skripts) :P
Kan tänka mig att ditt sky-solve script kommer till användning då du är mobil... Att skaffa ett eget obs är i särklass den bästa (och långt ifrån dyraste) investeringen jag gjort i den här hobbyn, och nu när det går att automatisera precis allt så kommer det nog bli ett rejält lyft när det kommer till exponeringstid. Är bara lite fundersam om jag ska ta och förstärka taket, med tanke på alla cykler det blir med mångdubblat antal öppningar och stängningar.

Return to “Bilder”