IC1396 Ny bildbehandling - Måns Holmberg

Bilder från galleriet
Grinde
spamtest: JA

Re: IC1396 Ny bildbehandling - Måns Holmberg

Post by Grinde »

Måns wrote:Nu använder jag Deep sky stacker, vilket hittills fungerar utmärkt. Men jag har förstått att det finns bättre alternativ.
Deep Sky Stacker är ett rejält underskattat gratis-alternativ, som för övrigt även klarar av att köra Kappa-Sigma Median reject.
Men när du börjar bli redo för full kontroll av reglagen, så kan det vara värt att ta en titt på de program jag nämnde tidigare. Maxim DL är oslagbart när det kommer till kamera/teleskop/dome kontroll och automatisering av dessa.Men bara för bildbehandling skulle jag kolla på andra och bättre alternativ, för på den punkten känns Maxim DL lite stenålder
perfrej

Post by perfrej »

Jag får stämma in i kören...

MaximDL är bra till datainsamling, även om det inte guidar lika bra som PHD Guiding. Jag har emellertid hittat en intressant notis på nätet om att utläsningen från CCD:er i MaximDL dras med någon form av störning (detta var med SBIG-kamera). Killen hade gjort tester med CCDSoft (som följer med) och MaximDL, och resultaten var ganska entydiga i att MaximDL hade mer läsbrus och gradientpåverkan på resultatet. Jag vet inte hur mycket vikt man skall lägga på det... Själv kör jag sedan en tid tillbaka med MaximDL som datainsamlare.

När det gäller registrering och stackning av bilder så har jag testat Nebulosity2 och 3, MaximDL, CCDStack och Pixinsight. Den klara vinnaren här - med flera ljusårs skillnad till nästa - är Pixinsight. Den registrerar precis vad som helst oavsett rotation, förskjutning eller upplösning. För stackningen så har den en synnerligen avancerad vägning av bruset och signalen i varje delbild och använder den som viktning i integrationen. Detta innebär att bra "subbar" får större utrymme än dåliga i det färdiga resultatet. "Sigma Clipping" i Pixinsight är också helt enastående och det behövs bara fem-sex "subbar" för att helt få bort flygplan och satelliter.

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Måns

Post by Måns »

Tack för all info. Som datainsamlare använder jag Nebulosity 3, vilket fungerar utmärkt. Angående stackning och fortsatt redigering verkar Pixinsight vara ett bra alternativ som jag förmodligen kommer att införskaffa i framtiden.