NGC 7000 Nordamerikanebulosan - Cristofer Eriksson

Bilder från galleriet
Post Reply
Cristofer
spamtest: JA

NGC 7000 Nordamerikanebulosan - Cristofer Eriksson

Post by Cristofer »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 7000 Nordamerikanebulosan
Exponering: 21 x ca 3 min
Fotograf: Cristofer Eriksson
Teleskop: Sigma EX 150/2,8
Kamera: Canon EOS 350D (moddad)
Kommentar: Nordamerikanebulosan med omgivning genom ett 150 mm objektiv. 21 exponeringar, kunde ha blivit fler då jag var tvungen att skrota en bunt pga imma på linsen. Värmeband nästa?

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Jonas

Re: NGC 7000 Nordamerikanebulosan - Cristofer Eriksson

Post by Jonas »

Verkar vara en tervlig lins du har där. Inga utdragna stjärnor i kanterna vad jag kan se.
Fint komponerad också.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Lazze

Post by Lazze »

Det är när man ser såna här bilder man önskar att man hade ett lagom stort teleobjektiv.
Stjärnorna ser som sagt bra ut, lite RA-drift kanske? Ser ut som om du bländat ner ett snäpp? Vad är det i så fall man vinner på nedbländningen med det här objektivet? Skärpa eller form på stjärnorna?

/Lasse
Tompa

Post by Tompa »

Snyggt, vilken panoramabild. Många stjärnor är det...

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Cristofer

Post by Cristofer »

Tackar så mycket.
Lazze wrote:Det är när man ser såna här bilder man önskar att man hade ett lagom stort teleobjektiv.
Stjärnorna ser som sagt bra ut, lite RA-drift kanske? Ser ut som om du bländat ner ett snäpp? Vad är det i så fall man vinner på nedbländningen med det här objektivet? Skärpa eller form på stjärnorna?
/Lasse
Jo jag har bländat ned till f4, tror att det blir lite skarpare så. Har dock inte testat astrofoto med objektivet på f2,8 så jag vet inte. Lite drift kanske, men inte så farligt.

Jag har lagt upp bilden i full storlek här:
http://rymden.files.wordpress.com/2012/ ... iso800.jpg
Lazze

Post by Lazze »

Jag tog fel när jag gissade på drift för jag tittade bara nere i vänstra hörnet där jag tyckte mig ana något.
I vilket fall är det inte drift utan snarare att något inte är perfekt vinkelrätt. Inget som man lägger märke till om man inte letar och helheten på bilden är som sagt mycket fin. Ibland går man vilse i smådetaljer man inte borde bry sig om.

/Lasse
Peter R

Post by Peter R »

Snygg bild och ett stort fält med mycket intressant att studera.
För några år sedan när jag fotograferade området norr om NGC7000 fick jag med en stjärna som lyste enormt kraftigt i rött.
Jag sökte då bilder på nätet över detta område men det fanns nästan inga men du har fått med den på denna widefield (även om den här inte drar lika mycket uppmärksamhet till sig).
Jag fick hjälp av H-G Lindberg att identifiera den som variabeln RZ Cyg och kunde också hitta den på POSS-plåtarna. http://www.fredda-o-ac.se/KPO/rzcyg_50.htm

Så här såg min LRGB bild ut
RZ Cyg LRGB-2L.jpg
RZ Cyg LRGB-2L.jpg (106.59 KiB) Viewed 3050 times
I närområdet har du också fått med den lilla blåa reflektionsnebulosan IC5076 som är som en liten blå ö i ett stort rött hav http://www.caelumobservatory.com/gallery/ic5076.shtml

/*Peter R

Return to “Bilder”