NGC281 Pacman Nebula - Per Frejvall

Bilder från galleriet
Post Reply
perfrej
spamtest: JA

NGC281 Pacman Nebula - Per Frejvall

Post by perfrej »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC281 Pacman Nebula
Exponering: Ha 2h55m, O3 4h10m, S2 4h25m
Fotograf: Per Frejvall
Teleskop: Takahashi FSQ106EDX III
Kamera: SBIG ST-8300M
Kommentar: Pågående arbete under byggande av pek- och följmodell för min 10Micron GM2000HPS. Det behövs kopiösa mängder data på detta object, framförallt i S2.

Jag har aldrig gjort en Hubble fullt ut och det behöver jag lära mig bättre.

Insamlingen av data har skett över tre helautomatiserade sejourer med CCD Autopilot, MaximDL, FocusMax och Pinpoint. Förbehandling (flats och bias) i Nebulosity3, reg/stack och stretch i Pixinsight, färgkomposition i PS CS5, lite extra brusreducering i Pixinsight och slutbalans tillbaka i Photoshop. Himla bök det här med astrofotogtafering ;)

Detaljer om delexponeringar (allt oguidat):

Ha 3x10m, 3x15m, 5x20m
O3 3x10m, 3x15m, 5x20m, 2x25m, 1x30m
S2 3x10m, 3x15m, 5x20m

Lite obalans, men det är, som sagt, ett pågående arbete där jag försöker arbeta mig upp i exponeringstid stegvis och med nya modeller. 30m funkar OK - jag siktar på en timme ;)

/per

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Bengt

Re: NGC281 Pacman Nebula - Per Frejvall

Post by Bengt »

Hej Per!
Mycket bild data du samlat ihop.Kör du slutdelen av Hubble paletten blir det en kanon bild.
Lätt tro det är komplicerat göra hubble paletter men egentligen är det det enklaste enklaste man kan lägga ihop tycker jag .Framförallt i lägre bildskala.Men slutresultatet på en slutjusterad hubble palett bilder brukar imponera på folk mer än det förtjänar. Bara följa en manual när man kör selectiv color.
Betydligt enklare än göra än en riktigt lrgb bild där man inte kan hitta på vad som helst i färger.Där får man dessutom ofta (för många av oss) ta hänsyn till ströljus balansering
Har ju redan lagt ut länken i en annan tråd här men här är den igen.
http://bf-astro.com/hubbleP.htm
Jag editerar bort hubble testbilden ändå här så får vi se om du väljer köra vidare med din egna variant.

Bengt
perfrej

Post by perfrej »

Ja du, Bengt. Det känns betryggande att veta att det är enkelt att ratta ihop en Hubble-pallett. När jag lärt mig Photoshop kommer det säkert att gå snabbt och enkelt, det är jag övertygad om. Att de skulle vara överskattade har jag dock svårt att tro, speciellt som jag inte riktigt gillar färgerna själv, men det är ett suveränt sätt att åskadliggöra gasmoln på, det är helt klart. Rent konstnärligt ger det ju också en viss frihet, men man måste ju ha bra data också, något som jag tycker att folk lägger lite åt sidan till förmån för bildbehandlande. Just nu har jag emellertid fullt upp med att få riktigt skarpa bilder med bra upplösning och det går riktigt bra, faktiskt. Jag tycker att skärpa och precision är viktigt och vill ha riktigt små stjärnor utan att behöva bildbehandla ner dem i storlek. Vissa exempel man ser på olika forum väcker ju genast frågeställningen om folk verkligen vet hur man ställer skärpan på ett teleskop med CCD- eller SLR-kamera.

Trots att jag tar mina bilder i ett område med ganska rejäl ljusförorening tycker jag inte att det är så mycket av ett problem. Jag ser på kartan att jag nog har betydligt mer än t ex Örkelljunga, viket får mig att höja lite på ögonbrynen av ditt uttalande om just detta. Mina RGB:er brukar bli båda skarpa och ha rätt hyfsad färgbalans, som t ex min M81:a från i våras. Jag kastar upp den i galleriet vad det lider.

Nu skall jag bygga ihop kraftstyrningen till nya teleskopkontrollskåpet - MOSFET:ar inhandlade. Sedan blir det tyvärr lite arbete i helgen i vägen för astroarbetet. Jag har en föredragstext att göra begriplig för en kollega - helt nedlusad med särskrivningar, begreppsförvirringar och svengelska. Återkommer nästa vecka!

Tjo!

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
SBIG ST8300M, QSI 683swg
bjorne

Post by bjorne »

Apropå Hubble paletten, en rätt fräck film om hur det går till i verkligheten.
HD Quicktime (38 MB):
http://imgsrc.hubblesite.org/hu/gallery ... 80x720.mp4
Large Quicktime (12 MB):
http://imgsrc.hubblesite.org/hu/gallery ... 40x360.mp4
Small Quicktime (5 MB):
http://imgsrc.hubblesite.org/hu/gallery ... 20x180.mp4

Mer format:
http://hubblesite.org/gallery/behind_the_pictures/
Verkar som om Hubble kör monochrome utan filterhjul ;)
Denna debatt angående färger har varit uppe tidigare, det finns inga fel eller rätt färger.
Det är helt upp till betraktaren, det är inte ögat som avgör färgen vi ser utan hjärnan, vi kan alla se olika färger på samma sak.

NGC281 by hubblesite.org:
Image
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
perfrej

Post by perfrej »

Jag håller med dig, Björn. "The Eye of the Beholder" gäller.

Jag trycker gärna på att data gäller. Ju mer data desto bättre resultat. Det är rackar'ns skönt när man kan nöja sig med en enkel "stretch" i ställer för en våldsam dito, helt enkelt för att det finns mer data.

Photoshop it is, then, live and learn ;)

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Bengt

Post by Bengt »

Har lagt ett Pm till dig Per.

Bengt
Olle E

Post by Olle E »

Häftig nebulosa det där! Imponerande exponeringstider! 1 timme verkar helt "crazy" men du lyckas säkert! :good:

Return to “Bilder”