Objekt: NGC 6992 Veil nebula
Exponering: 90 min:18x5min, ISO800
Fotograf: Tomas Wikander
Teleskop: Skywatcher Explorer 190MN
Kamera: Canon EOS 550D
Kommentar: Här kommer mitt försök på NGC6692, hoppas ni orkar en till ;-)
Från början 52 bilder, men gallrade till 18. De andra led av diverse defekter: lätt ovala stjärnor, blurr på grund av dis och allt det andra som drabbar en...
När jag först stackade ihop alla 52 blev det ganska svårt att efterbehandla. Mycket brus och lite taskiga färger. Kollade igenom bilderna noga och gallrade hårt. Efter stackningen av de 18 kvarvarande bilderna blev efterbehamdlingen betydligt enklare.
Curves/levels i PS, lite laborerande för att dra fram färger samt brusreducering i Neat Image (är det fusk?). Det lär väl inte bli rödare än så här med omoddad kamera, men man kan ju inte måla dit det som inte detekteras. Även om man skulle vilja :P
Hade en riktigt skön stund på altanen i går. Seeingen var ganska bra innan dis och moln drog in vid 00:30. Under tiden som kameran fotade denna, passade jag även på att kolla "live" i 12-tummaren med UHC-filter. Nebulosan framträdde väldigt tydlig i okularet, vilket var en riktig upplevelse. Jag hade nog inte riktigt trott att det skulle funka från min ganska ljusförorenade obs-plats. Därefter blev det lite blandade stjärnhopar i Cassiopeia, man måste ju träna stjärnhoppningen...

Klicka for att se stor version av bilden