NGC6992 Östra Slöjnebulosan - Olle Ericsson

Bilder från galleriet
Post Reply
Olle E
spamtest: JA

NGC6992 Östra Slöjnebulosan - Olle Ericsson

Post by Olle E »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC6962 Östra Slöjnebulosan
Exponering: 7*5min
Fotograf: Olle Ericsson
Teleskop: SkyWatcher 80ED pro
Kamera: Nikon D5000
Kommentar: Första riktiga fotosession med en nyinköpt (begagnad) ED80 pro. Vilken skillnad mot mitt tidigare teleskop (130m newton) allt gick väldigt mycket lättare med fokusering och guidning. Men oj vad mycket imma/dagg och enstaka moln det var under kvällen så det vart inte alls så mycket exponeringstid som jag skulle vilja haft. Värmeband blir nästa inköp! Men jag är ändå väldigt nöjd med denna första "testbild" med tanke på imman på linsen. Skulle vilja lägga till mera exponeringar för bilden är väldigt brusig som den är nu, hur går jag bäst tillväga då?

Image
Klicka for att se stor version av bilden
perfrej

Re: NGC6992 Östra Slöjnebulosan - Olle Ericsson

Post by perfrej »

Jag tycker att det ser riktigt bra ut givet omständigheterna. Du har runda fina stjärnor och bra skärpa i hela bilden. Fortsätt bara att exponera fler femminuters på den och stacka om allt med de gamla och de nya.

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Olle E

Post by Olle E »

Tack Per!

Eftersom ja har en dslr så är den ju inte kyld som en ccd oftast är med en förinställd temp. Så om jag inte har samma temp ute så kommer dark bilderna inte passa med dom från föregående kväll.
Ska man då stacka alla olika kvällar för sig och sen stacka dom på sin tur eller hur ska man gå tillväga?
Antar att jag kan testa mig fram men vore bra att höra från nån som gjort det förut.

Olle
mikael

Post by mikael »

Schysst bild! Verkar som att din Nikon (omoddad?) är mer känslig i rött än min omoddade Canon.

Ja du kan stacka ihop bilderna från en och samma kväll och sedan stacka ihop med bilden från en annan kväll.

Ett annat sätt (så jag brukar göra) är att kalibrera alla dina bilder med rätt mörkerströmbild (från samma kväll som fototillfället) och sedan aligna och stacka allt ihop på en gång.

Använder man vanlig addition som stackmetod så går blir det samma resultat med ovanstående metoder.
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
Olle E

Post by Olle E »

Ja, jag vart glatt överraskad att det funkade så bra de trodde jag inte. ja den är omoddad (är sambons kamera :green: )

Tack nu hajar jag hur jag ska göra. kallibrera först alla olika temp bilder sen aligna och stacka såklart. Tack

Olle
Peter R

Post by Peter R »

Fin slöjnebulosa med ganska kort exponeringstid.
Skulle vilja lägga till mera exponeringar för bilden är väldigt brusig som den är nu, hur går jag bäst tillväga då?
Naturligtvis går ingenting upp mot mera exponering men det går att brusreducera bakgrunden i exempelvis Photoshop genom att lyfta stjärnorna och nebulosan till ett separat lager.

/*Peter R
Tompa

Post by Tompa »

Riktigt snygg bild tycker jag, som också håller på att försöka fånga just denna. Visst är det kul att det funkar så bra, utan dedikerade ccd-kameror!?
Jag har knappt 60 min exponerat och då framträder nebulosan aningen mer. Jag använder DSS för att stacka bilder från olika tillfällen eller med olika exponeringstider.

Mvh,
Tomas
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Olle E

Post by Olle E »

Har nu updaterat bilden igen och reducerat stjärnorna lite. Inte så lätt när det är så otroligt mycket stjärnor i det området.
Tycker det vart bättre nu men om man ska få mer kontroll på dom så måste jag nog börja från början igen så det får bli nån annan gång :D
perfrej

Post by perfrej »

Kör den nu... 10x10min O3, S2, Ha, samt 10x3min R,G,B, allt oguidat med en Tak FSQ106 på en 10Micron GM2000HPS. Vi fpr se hur det går ;)

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg

Return to “Bilder”