Astroåret 2006-2007

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Bengt

Astroåret 2006-2007

Post by Bengt »

Förklarar nog astrofotosäsongen som över för min del i år.

Astrofotoåret har ju sin egen kalender med några sömniga månader framför sig nu för att sen sätta fart igen någon gång i Augusti.

Tänkte här starta en tråd med era bästa minen från året. Era bästa lärodommar från året som gått osv.

Detta är absolut mitt bästa år jag haft inom deep sky foto. Har haft otrolig tur med vädret och även grejorna frånsett min fadäs i början som kunde gått illa . "Katastrof i Capelet historian" ni minns.

Detta året var också året jag prova smalbandsfoto på allvar. Kan konstatera att det är nog mycket kvar att lära här för min del . Har redan hittat artiklar i gamla astrotidningar där jag upptäckt jag inte riktigt gjort helt korrekt för att få till ultimal färgbalans inom dessa paletter. Blir nya tag nästa säsong.

Att prova endast Wocen under hela nebulosa säsongen (hösten) var nog också ett klokt drag. Tror jag behövde den träningen inom bildbehandlingen för det är ju så att det blir fler bilder om man inte behöver misslyckas med guidning då och då kväll efter kväll.Övning ger färdighet.

Detta var också året jag sluta använda maxim.dl och astroart som huvud bildbehandling program. Photoshop har verkat så invecklat och krångligt innan men när man väl sätter sig in i dess funktioner så märker man hur mycket bättre kontroll man har över skeendet än maxim.dl har . Kan ju också bero på att jag inte behärskar maxim.dl tillräckligt än.

Säsongen avslutades med galaxer och Tacken användes flitigt.

Kan nog konstatera att 4" och galaxer är i minsta laget men där finns nog mycket mer att hämta. Upptäckte hur ett klart fönster bara kan öppna sig en kväll när jag tog min galax bild på valen . Helt plötsligt så fick jag ner en timmes dubbelt så klara lum bilder som bara timmen innan.

Bildmässigt fick jag ner ca 22 bilder. Ett svårslaget rekord. Mitt ljusföroreningsproblem börjar mer och mer bli en begränsning. Finns två vägar gå ,att bli bättre på att bildbehandla bort det, eller köpa filter.

Vet redan nu att det kommer bli färre bilder nästa år . Kommer ge mig på mer långssiktiga fotoprojekt nästa säong där jag ska prova på allvar att bygga upp större bilder med mosaik bilder på deep sky. Längre exponeringar än i år där snittet ofta legat på 4 timmar kommer det också säkert att bli.

Till mina stora lycka så har min fällbara vägg i min bod varit mycket lyckad . Jag kunde till och med ta någon timme på Sombreron (opublicerad dock ) som ligger så långt ner . Under nästa år hägrar två objekt där nere Örnen och Helix

Om nu vädret sammarbetar.

Hoppas få ett mindre flex problem unde nästa år . Undersöker just nu lite olika lösningar för att minimera de ytterligare. Flats går nu nog inte längre sluta att använda . .Hoppas få byggt en vettig lightbox under sommarmånaderna.

Nå vad har ni för framtidsplaner och lärdomar.

Bengt
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Det var en lång biktining.

För min del känns det inte som sässongen är helt slut ännu men det kommer nog inte bli så mycket till.

I början var det mycket ovant för mig. Förut har jag fotat i AAK's observatorium med dess fast monterade teleskop. Denna säsongen har jag haft egen montering så jag har kunnat fota hemma i trädgården.

I början gick det åt en del tid att lära sig använda monteringen och polinställa det. Då jag inte har den fast monterad måste jag polinställa den nog varje gång och första gångerna tog det lång tid. Över 1 timma första gången innan jag fick det bra., Numera betydligt fortare. Jag är numera bra vän med PoleAlignMax som hjälper till ordentligt och jag har bättre polinställning varje gång jag fotografera nu än jag har haft någonsin i observatoriet.

Med nya monteringen fick jag även möjlighet till autofokus med FocusMax och det har varit en revolution. Den fokuserar bättre än jag gör manuellt och mycket fortare. smidigt at när som helst kunna göra en omfokusering åd temperaturen har ändrats. Om temperaturen faller mycket fokuserar jag ofta om var 30e minut annars lite mer sällsynt.

Jag bestlutade även att uppdatera min guider tidigt. Jag hadde en mycket tidig SXV-guidehad guider som var mycket mindre ljuskänslig än de nyare och skickade in den för uppdatering. Så medans den var borta i början på säsongen så var jag tvungen att ta alla bilder oguidade vilket tvingade mig att öva på polinställningen noga. Efter ett tag tog jag 5 min oguidade utan problem och kunde med mycket jobb ta 20 min oguidade. Fast det var inte direkt värt det jobbet varje gång.

Efter ett tag kom min guider tillbaka så jag använde min lilla 60mm refraktor som guideteleskop och hoppades att allt skulle bli bättre.

Det blev det inte. Autoguidade bilder på 20 minuter blev inte bra. Visserliugen guidade montering så perfekt den kunde efter guidestjärnan men flex mellan tuberna gjorde att mer än 10 minuter var inte att tänka på och i många riktningar kunde även 5 minuter ge lita ovala stjärnor pga flex. Vintern kom med en lång period av dåligt väder så det blev få tillfällen att öva mer. men senvintern/våren blev ganska bra.

Blev en del till trevliga bilder men problemet med flex hängde alltid över mig och gjorde att jag inte kunde ta så långa exponeringar jag ville och förstörde en del då jag fotade varje gång.

Jag funderade på att köpa en offaxis guider för att lösa problemet och pratade med Bengt en del om detta. Bengt hittade en Celestron radial guider som han kanske trodde kunde fungera bra och jag kom på att vi hade en sådan i AAK's observatorium sedan 96 eller 95 som Terje hade köpt för länge sedan. Första testerna med offacxisguidern var en besvikelse och jag skulle ge upp med den då jag via telefonsamtal med Terje fick reda på att jag behövde skruva på en skriv för att ändra vinkeln på ett prisma. Som den var inställd pekade den rakt in i teleskoptubens sida och allt var svart. Efter lite skrivande såg jag stjärnor och kunde göra guidetester. Resultaten var lysande. Kunde guide 40 minuter utan någon synlig flex. Synd bara att man kom på det i mitten av April :)

Jag har tagit speciellt 3 bilder som jag blev väldigt nöjd med. M81, M51 och NGC 891.

Dessutom har jag lärt mig en hel del mer om bildbehandling. Och det mycket tack vara andra här.

För att summera året har mina stora delar varit detta:

1. Lärt mig en ny montering.
2. Fått Autofokus. Mycket bra.
3. Bättre Autoguider
4. Offaxis guider för mindre flex.
5. Ökade bildbehandlingskunskaper.

Ser fram emot nästa säsong då man kommer starta på en högre nivå.

Dessutom hoppas jag då ha byggt en lightbox så jag kan ta flats vilket kommer göra bildbehandling bättre och lättare. Borde köpa en ny monitor med då min nuvarande 11 år gamla är mörk och jag har svårt att se de svaga detaljerna.

Har annars inga stora inköpsplaner. Skall försöka använda det jag har nu.
Bengt

Post by Bengt »

Ja då är det nästa man till biktbåset. Finns säkert någon mer som vill bekänna en del. :D

Bengt
skafar65

Post by skafar65 »

Biktning M.Skafar

Jaha då var det min tur. För min del så har året varit ganska medelmåttligt. Känner inte själv att jag utvecklats. Utrustningsmässigt tog jag ju ett stort kliv framåt förra säsongsavslutningen med min WOC. Den användes också flitigt i början av denna säsong med ganska stor framgång. Tycker dock ej att jag fick till någon riktig ”pangbild”. Mosaikbilden på M31 Andromeda är nog den som jag är mest nöjd med.

Coronado P.S.T införskaffades även den detta år. Om den vet jag inte vad jag ska säga. Helt OK att observera visuellt i men till foto… Nä troligtvis inte! Vi får se om jag gör några nya försök denna sommar.

Inga haverier inträffade, taket låg kvar under alla stormarna som var detta år. Ett tag var de det enda man gjorde i Observatoriet, förankra taket! För övrigt när det gäller väder så tyckte jag nog att säsongen var något bättre än förra. Många fina klara nätter i augusti, september. Vinter blev det dock ej alls i år och jag tror inte det var en enda kall gnistrande asursvart natt! Säsongsavslutningen kom liksom i två omgångar vilket ju är dubbelt så bra!

Tyvärr lyckades jag inte utnyttja den fina avslutningen. Många mediokra bilder på Galaxer. Meaden behövs nog kollimeras och tvättas. Eller så är det bara så att man till sist har kommit fram till att Meade inte är så bra. Precis som alla har sagt under alla år. Bilderna från den blir gärna lite ”mjuka” och kontrastlösa.

När det gäller astroträffar har det också varit dåligt. Inte en enda rättare sagt! Piratenträffen missade jag på grund av sjukdom i familjen, någon annan träff har inte varit på tapeten. Hoppas vi kan genomföra Helsingörträffen nu till helgen!

Inga skolklasser har varit på besök heller! Det satte vädret stopp för. Jag skulle även ha studiebesök från mitt jobb. Vi skulle kombinera en aktivitetsdag med lite astronomi och en avslutning i Logens Observatorie. Men inte heller här var vädrets makter med oss. En del föredrag har jag dock haft för bland annat Helsingborgs fotoklubb. Det var en intressant och givande kväll. Många frågor ställdes allt från omöjliga till att besvara typ hur stor är rymden till rena fototekniska frågor.

Framtiden då, hur ser den ut? Att försöka hänga med i köpsnurran har jag för länge sedan gett upp! Teleskop, kamera, monterings investeringar för 30, 40 tusen är nog ett minne blott för min del. Samtidigt som jag vet att bäst grejor ger bäst bilder så får det nog ändå vara någon måtta någonstans för min del. En eventuell flytt till mörkare platser är nog den investering som jag hoppas på till nästa säsong. Men om det blir av så lär väl nästa säsong försvinna helt för mig. Obsevatoriebygge ligger inte högst på listan vid eventuellt husköp.

Ja nu när jag läser igenom det här så känns ju allt ganska tragiskt och negativt! Men känslan av att lägga av har inte infunnit sig under säsongen. Kanske börjar man ”mogna”, vädret är ju inget att hänga upp sig på, det är ju som det är. Man skyndar långsamt och njuter av dom få tillfällen man kan uggla i observatoriet och bildbehandla lite bilder.

Mvh //Micke
Bengt

Post by Bengt »

Tack Micke!

Låter som du börjar få en mer "nykter syn" på denna hobby . Kan hålla med dig det finns en gräns någonstans för hur mycket prylarna¨får kosta. Kanske är jag där själv också.

Finns säkert massor med saker att utveckla med dina nuvarande grejor.

Märkligt jag har inte tänkt på det förrän nu men det känns ibland som de bilder där du undvikt använda reduserare har många av de bilderna blivit dina bästa bilder med Meaden ?
M 57 och m27 är ett bra exempel
Din eskimå blev också riktigt skarp i jämförelse många andra bilder på nätet av den.

Tillfälligheter eller mår Meaden bäst i att jobba utan massa extra optik?

Hur som helst nu hoppas jag vi får se fler i biktbåset.

Bengt
Jonas
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hejsan,

Dags för mitt besök i båset.

Jag gör ju sällan uppgraderingar i form av nyinköpt utrustning och det beror kanske inte så mycket på att jag inte vill lägga pengarna på det utan känner att jag inte utnyttjar de teleskop jag redan har tillräckligt. Något teleskopköp har det alltså inte blivit denna säsong och planeras inte för kommande säsong heller - om jag inte snubblar över något jag inte kan låta bli!

Jag har däremot, som Robert, köpt en ny montering denna säsong och har i och med det (i stort sett) lämnat den gamla världen med manuella monteringar eftersom den nya monteringen är av typen GoTo.
Jag sonderade naturligtvis marknaden innan jag bestämde mig. Jag behövde en montering som skulle klara åtminstone 20 kg. Jag ville också att den skulle ha så lite kablage på utsidan som möjligt och möjlighet att ansluta autoguider - om jag ville börja använda det. En viktig detalj var också att den skulle vara portabel. Eftersom ljusföroreningarna både vid min bostad och vid observatoriet är betydande vill jag alltså kunna uppsöka mörka platser och lätt kunna sätta upp utrustningen där. Sist men inte minst var det naturligtvis en ekonomisk fråga. Jag ville hålla kostnaden på en rimlig nivå.
Efter att ha förkastat GM-8:an på grund av att den inte kunde bära vikten och GM-11.an främst på grund av prisbilden men också det myckna kablaget så föll mitt val på Skywatchers EQ-6 Pro-monteringen och jag måste säga att den motsvarar alla mina förväntningar både vad gäller smidighet, lätthanterlighet, förmåga att bära last och exakthet i GoTo-funktionen. För min del är det nog det bästa köp jag gjort vad gäller astronomisk utrustning.

Detta innebär att jag under slutet på förra året och början på detta har anpassat teleskopen för den nya monteringen samt börjat använda den regelmässigt vid observationer och fotografering med 8":aren.
Jag har i sammanhanget haft en del problem med kollimeringen av teleskopet som är av typen Schmidt-Newton. Teleskopkonstruktionen är inte helt lätt att kollimera eftersom den inte har en spiderupphängd sekundärspegel utan denna är monterad i korrektorlinsen. Jag har därför fått "känna mig för" om bästa kollimeringssätt och sedan utfört visuella och fotografiska stjärntester efter grundinställning. Nu tror jag att jag börjar närma mig rätt kollimering.

Det som ligger framför mig nu är också att försöka få mitt 10"/f:7 Newton att fungera på den nya monteringen. Det är i.o.f.s. inga problem att hänga på den men det ska ju fungera balansmässigt med guideteleskop etc. också och det kanske inte blir helt lätt med en tublängd på ca. 2 meter.
I sammanhanget kan jag berätta att jag för att slippa addera vikten av ett guideteleskop utfört en test med en intern (off-axis) guider där jag placerade en extra sekundär inne i tuben och en extra fokuseringsenhet med möjlighet att flytta okularhållaren i x/y-riktningarna. Jag skulle på det sättet kunna få tillgång till samma fokallängd på guideteleskopet som huvudteleskopet. Jag blev inte speciellt nöjd med testen så jag har för tillfället lagt denna idé på hyllan. Kanske jag återupptar testen vid ett senare tillfälle.

Att anpassa den lilla 4"-refraktorn till monteringen var det lättaste men jag har alltså använt uteslutande 8"-teleskopet sedan jag började använda den nya monteringen.

Ytterligare en detalj som jag håller på med just nu är att anpassa guideteleskopets alt-az-montering så att jag med ett lätt handgrepp (utan verktyg) kan sätta på den på alla tre teleskopen. Det blir klart före helgen som kommer.

Inför nästa säsong har jag framförallt tre projekt på gång:
- Få 10"-teleskopet "i drift" på monteringen. (Jag har för övrigt utfört en första visuell och fotografisk test.)
- Låta Baader Planetarium bygga om min Canon 350D genom att ersätta IR-filtret med deras ACF-II-filter.
- Testa min lilla 5,5"/f:1,65 Schmidt-kamera som legat i malpåse i flera år. Detta innebär alltså att jag påbörjar fotografering med film igen!-:)

Jag har ju naturligtvis mycket att lära också! Bland de saker jag prioriterar är:
- Stackning av bilder. (NEJ, jag gör det fortfarande inte regelmässigt... jag har fortfarande bara "känt" på det)
- Bildbehandling. (Dags att lära sig lite om alla kluriga metoder det pratas om bl.a. här)
- Observera mera! Det har tyvärr blivit alltför stor inriktning på fotografering. Observerandet ska få ta mer tid.

Vi får hoppas på en sommar med varmt och skönt väder följd av en höst med många mörka kvällar!

Ha det bra!

Jonas
Bengt

Post by Bengt »

Skoj när även de gamla rävarna kommer med lite bekännelser.

Undrar om vi får en från den där doldisen från Hjärnarp också :)

Bengt
Timo

Post by Timo »

Tja, vad skall man säga ?
Inte en vettig bild på hela säsongen och det var inte bara p.g.a. ett molntäckt Skåne !
I ärlighetens namn kunde jag producerat flera bilder med min, nu f.d. Vixentub, men jag la istället tiden på att försöka hitta "perfekt" balans på ekipaget för att kunna köra 10 - 15 minuters exponeringar.
Visst fick jag fram 5 minutare som efter en del bortsortering kunde producerat bilder både på galaxer och nebulosor.
Men ........ jag nöjer mig inte med att behöva sortera bort kanske 50% för att få bort de med ovala stjärnor. Minst 75 -80 % skall gå att använda och då har de genomgått ImagesPlus hårda skärpesortering !! Bengt vet vad jag menar.
Orsaken till att jag inte blev nöjd var att min SBIG CCD väger på tok för mycket för en Newtontub, i alla fall med mina kriterier mätt. Maxim är ett utomordentligt program för guidning men inte ens det klarade några längre exponeringar med de skjuvkrafter som uppstår när man placerar en 1.3 kg,s CCD i Newtonfokus. Till råga på allt så går CCD,n långt ut från tuben vilket försvårar exakt balansering ännu mer.
Var det helt omöjligt ? Nej det var det inte ! Men jag vill inte balansera för ett objekt under lång tid för att sen behöva göra om det igen efter någon timme eftersom objektet flyttat sig så mycket på himlen och balanseringen inte längre stämmer. Och då talar vi bara om 5 minuters exponeringar.
Hade jag köpt en Starlight CCD så skulle allt fungerat mycket bättre. Den är betydligt mindre och väger 1/4 så mycket.
Alltså - jag vill kunna balansera snabbt och komma igång direkt.
Det kan jag från och med denna höst för nu har jag beställt en tub och inte vilken tub som helst ! Det blev en bakmusad Toscano :-)
På så vis kan jag behålla SBIG,en och en bra tub på köpet.
Så vad har jag gjort då ? Jo, jag har följt era diskussioner,observerat med fältkikare och kollat in några meteorsvärmar under vintern. Precis som i fornstora dar på det glada 70-talet som Jonas säkert kommer ihåg :-)
Tja, detta var väl ingen rolig läsning precis men så rolig var min höst och vinter......suck !
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius

Return to “Allmänt”