En pelikan till...

Bilder från galleriet
Post Reply
perfrej
spamtest: JA

En pelikan till...

Post by perfrej »

Den här är lite mystisk... Jag strävar ju efter full automation och igår gick allt kanon - andra fullautomatiserade natten. Bilden är 27 x 10 minuter Ha och 23 x 10 minuter O3. Noterar en blå slöja i högerdel av bilden, något som kom fram i O3-delen med lite mer djup. Det är inte vinjettering och inga moln kom i vägen... Är det månne ett O3-moln framför delar av pelikanen? Jag kan i och för sig processa bort den men jag har valt att inte göra det nu. Spekulationer?

Sekvensen för tagningen är 4xO3, 4xHa, 4xO3 osv. Omfokusering för varje fyrgrupp. Skulle det varit vädret som spökade så torde Ha-delarna ha sett sin beskärda del, och dessutom så är "molnet" närvarande svagt i alla delexponeringar i O3...

Hur som helst:

Takahashi FSQ106EDXIII på NEQ6 på balkongpir v2.0
SBIG ST-8300M, SX-hjul med Baader 36mm-filter.
SBIG ST-i guidekamera på Orion Short 80
CCD Autopilot framför MaximDL, ASCOM, FocusMax och PinPoint.
Flats- och Bias-behandling i Nebulosity 3.
Registrering, integration, histogram och ACDNR i Pixinsight.
Star reduction (Peter Shahs), färgsammansättning och justeringar i PS CS5.
Frejvall i djupsömn efter första exponeringen...

Full res JPG: http://filer.frejvall.se/2012-09-12-Pelican.jpg

Hepp!

Per

Image
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Olle E

Re: En pelikan till...

Post by Olle E »

Wow vad tjockt med nebulositet det är där! Skarpt och fint tycker jag, det där blåa har jag ingen aning om men tycker inte det ser konstigt ut.
Kul att allt funkar med automatik, nåt som man verkligen önskar sig i framtiden. :good:
Cassini

Post by Cassini »

Vet inte varför jag ska uttala mig om saker jag inte vet något om. Tvångssyndrom kanske.

Nåväl, när jag googlade på lite pelikaner tycker jag allt att det förekommer en annan form av nebulositet i just det område där du påpekar att det finns ett blåstick. Mer utsmetat. Se här t.ex. (även om detta inte går i blått så följer ju områdena varandra rätt väl):

http://www.flickr.com/photos/atikuk/379 ... /lightbox/
Bengt

Post by Bengt »

Ser konstigt ut .Personligen tror jag inte det är från objektet.
Svårt dock utgå från vad det beror på när man inte har råbilderna.
Noterar även att hela bilden är full av konstiga rödaktiga "gradient" prickar i det röda.Begriper inte riktigt mig på din bildbehandlingsmetod.Kanske är nått i den som orsakar det fenomenet.
teori 1 Du har fått in en ljusreflektion in i strålgången från tex någon gatlampa.
teori 2 kondens någonstans i strålgången tex på din ccd.Kör du med daggvärmare ?
teori 3 flats/ darks fel
En del del konstigheter kan hända om man råkar smyga med fel på darks eller flats . Är du säker på du inte döpt om något där fel eller har en dålig subb.
Sätt på en extra dagghuv på din tub annars och testa nästa gång.Då eliminerar du reflektionsteorin. om inte det hjälper börja om från början med darks, bias och flats.

Bengt
Lazze

Post by Lazze »

När jag ser på andra pelikanbilder ser det ut att finnas stråk ungefär som i Pers bild.
Jag kollade på min egen tiff-bild av pelikanen först som är ganska högupplöst men fotad med moddad DSLR, så stråken blir utsmetade i rött. Men på ett par andra bilder fotade med bra utrustning syns de. Här är en länk till Bill Snyders djupa bild:
http://cs.astronomy.com/cfs-file.ashx/_ ... _2D00_.jpg

/Lasse
perfrej

Post by perfrej »

Vad jag har hittat så ligger det mer O3 i det området och det slår ju i blått då, så... Helt säkert är att det är från objektet och inte från någon brist i bildbehandlingen. Det finns bland annat ljus från Deneb som slår rätt långt, och det finns till och med teorier om att det är just Deneb som matar pelikanen med energi.

Rödgradienterna är bara brister i JPG som syns extra bra när man brusreducerar med ACDNR och bildbehandlingen är verkligen inget magiskt. En automatberäknad stretch i Ha och en i O3, lätt stjärnstorleksreducering på vardera kanalen och sedan Ha in i röd, Ha*O3 in i grön och O3 in i blå. Selektiv färgkorrigering och balans mellan kanalerna - klart! Det tar max fem minuter om man gjort det några gånger och har en färdig mall för färgmagiken i PS (vilket jag har). Jag skall göra mig en färdig PS-snurra för Hubble-paletten också.

Hemligheten med bilder som denna tror jag är data, data och sedan data. Har man tillräckligt med exponeringstid så blir behandlingen en barnlek och man behöver inte leta i bruset för att hitta signalen.

Jag kör inte med darks alls, bara bias och flats. Flats tas vid varje förändring av den optiska vägen eller regulbundet, men inte varje gång. I det här fallet var filtren sprillans och just inmonterade så det blev färska flats.

Teori 1: Nix. Inga ljus som stör i alla de vinklar som bilderna tagist med
Teori 2: Kondens? Inte en chans, det syns direkt på skärpan och den är topp i alla subbar
Teori 3: Nope. Nygjorda, skapar inga filnamn själv och har kolalt att allt gått rätt till

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Bengt

Post by Bengt »

Får inte riktigt ihop det när jag jämför med din bild och Jonas Grindes fina bild som innehåller en hel del o3 data.
http://astronet.se/view_image.php?id=1454&mode=large
o3 ligger ju på olika ställen. Har svårt tro det flyttat sig . :D
Under nätter med hög luftfuktighet kan kan även stjärnor reflektera upp stora områden som syns i en bild. Men ser ju att hela området nära stjärnan har sämre kontrast.

Bengt
perfrej

Post by perfrej »

Jo, men du kan ju inte jämföra 80 minuter O3 i en trippelpalett med 230 minuter i en dubbelpalett. Det finns inget spår av "dimman" i Ha-exponeringarna men de finns i samtliga O3. Men, det är skit detsamma. Det är en testbild för att se hur utrustningen funkar så det får vara - en olöst gåta. Skall jag göra en riktigt bra pelikan får jag nog ta mig ut på landet och sedan samla data så det sjunger i rymden.
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Bengt

Post by Bengt »

Tycker såna här mysterier är lite roliga klura ut vad de beror på och var absolut inte menat som kritik av din bild eller dina bildbehandlingstrix. Du har alla möjligheter ta ännu bättre dunderbilder framöver med de prylarna.
Man brukar lära sig massor av dessa konstiga optiska fenomen hur som helst. Ibland tror man sett de flesta redan men sen en kväll får man ett nytt. Tror många av oss någon gång fått något liknande som det du fått här.
Ljus från alla möjliga håll verkar ibland leta sig in i strålgången.En gång hade jag en lite repa på en skruv som gjorde mystiska reflektioner.Innan jag hitta det blev jag nästan skallig på kuppen. :D

Bengt
perfrej

Post by perfrej »

Det verkar som om mysteriet är löst. Jag tror att det är just ljuset från 55 cyg och Deneb som skapar dem. Här är en från häromdagen tagen från england. Jag slutar genast att leta fel på grejorna ;)

/p

Imagehttp://www.nightskyimages.co.uk/pelican ... 1011_l.jpg
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Bengt

Post by Bengt »

:good: Du ser man ska inte ge upp söka vad som orsakar trubbel.

Bengt
Terje

Post by Terje »

Stjärnor är hemska saker, orsakar bara massa störande ljus och artefakter :)

Return to “Bilder”