Jag reser till Perth, Västra Australien, den 15 oktober och är Down Under i 5 veckor. Har en radhuslägenhet i Geraldton vid Indiska Oceanen med tre rum och kök. Det var meningen att en familj som jag rest med till solförmörkelser i Rumänien (1999), Zambia (2001) och Kina (2009) skulle följa med mig. Tyvärr har det skett ett hastigt dödsfall hos dem så det verkar som om jag får resa ensam.
Den totala solförmörkelsen sker den 14 november lokal tid i Queensland, t.ex i Cairns vid Stora Barriärrevet. Vi hade planerat att flyga till östkusten ca en vecka innan. Pga omständigheterna är det inte säkert att jag flyger till Cairns alls om jag blir ensam. Finns det några här som har intresse och möjlighet att följa med mig?
Hur som helst har jag ett 10-tums Dobson-teleskop och en Vixen 20x100-kikare i Geraldton och världens mörkaste stjärnhimmel (SQM-L 22.0) "utanför knuten". En solförmörkelse sker ju alltid kring nymåne så om det inte blir en resa runt kontinenten blir det istället DS-observationer "hemma" i Geraldton. Meddela mig med ett PM om ni har möjlighet att göra mig sällskap. Upp till fyra personer kan bo i lägenheten. Priset får diskuteras.
/Timo K
Resesällskap till solförmörkelsen i Australien?
-