Trotstotalt igenproppadhimmel av vita moln där Venusvar helt osynlig isökaren lyckadesDMK kameran tränga igenom
och fånga en bild,turdet finns cirkelsökning på LXD75monteringen såplaneten kom i kameranssynfält:
http://www.fredda-o-ac.se/KPO/ven20120909.htm
h.g
moln inget hinder
Re: moln inget hinder
Ännu en gång har du fångat fina detaljer på Venus.
Jag minns att jag fotograferade Saturnus en gång när molnen kom rullande in och täckte hela himmeln.
Men jag lät följet fortsätta i hopp att det skulle klarna upp igen och därmed kunde jag fortsätta att se planeten på dataskärmen genom att öka exponeringstiden till flera sekunder, det var helt otroligt. För blotta ögat syntes bara moln.
Kan du i så fall även ställa in spiralens inkrement så att det passar det valda synfältet?
/*Peter R
Jag minns att jag fotograferade Saturnus en gång när molnen kom rullande in och täckte hela himmeln.
Men jag lät följet fortsätta i hopp att det skulle klarna upp igen och därmed kunde jag fortsätta att se planeten på dataskärmen genom att öka exponeringstiden till flera sekunder, det var helt otroligt. För blotta ögat syntes bara moln.
Betyder det att din montering har en inbyggd funktion som söker av regionen i en utökande spiral? Om det är så så är det helt genialiskt och borde vara standard på alla bättre monteringar.turdet finns cirkelsökning på LXD75monteringen såplaneten kom i kameranssynfält
Kan du i så fall även ställa in spiralens inkrement så att det passar det valda synfältet?
/*Peter R
Re: moln inget hinder
Ja den söker i en allt utökad spiral och när man ser objektet stoppar man med Goto knappen på Autostar handkontrollen.
Man kan inte ställa in radien på sökandet och vet inte exakt hur stort område den avsöker men är monteringen någorlunda
uppställd brukar den fånga in objektet ganska snabbt.
h-g
Man kan inte ställa in radien på sökandet och vet inte exakt hur stort område den avsöker men är monteringen någorlunda
uppställd brukar den fånga in objektet ganska snabbt.
h-g