NGC7293 Helix nebulosan - Claes Martinsson

Bilder från galleriet
Post Reply
ClaesMartinsson
spamtest: JA

NGC7293 Helix nebulosan - Claes Martinsson

Post by ClaesMartinsson »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC7293 Helix nebulosan
Exponering: RGB: 6x10min
Fotograf: Claes Martinsson
Teleskop: Celestron 9.25 med reducer 6.3
Kamera: Canon 450D IR modifierad
Kommentar: Bilden tagen på södra Öland under Sagittarius 2012. Ett lågt stående objekt (Dec -20 grader) i kombination med en del dis gjorde att bilden tyvärr inte blev så bra (och jobbig att processa). Man ser i alla fall vad det är och ibland är det kul att testa hur lågt man kan gå.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Utrustning: GSO RC8, AZ-EQ6, Borg 77ED, Meade 6” f5 Newton, SharpStar 61EDPH, Takahashi TG-SP II, ZWO 1600MMC PRO + EFW, Canon 450D (IR Mod), ASI 290MM Mini etc. Medlem i SAAF och GAF.
Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
Bengt

Re: NGC7293 Helix nebulosan - Claes Martinsson

Post by Bengt »

Såna här lågsniffande objekt kräver verkligen en bra perfekt transparent natthimmel.
Objektet ligger precis på gränsen för mig med tanke på vägghöjden i mitt obs men ingen bild har blivit så bra så den blivit värd att visa än.
Tror det är svårt få, fram de fina filament ränderna bra från Sverige. Tycker dock du ska vara nöjd med bilden med tanke på dina nattförhållande som du beskriver. Man kan inte jämföra med bilder på nätet som är tagna från en helt annan breddgrad. :good:

Bengt
Jonas

Post by Jonas »

Jag tyckker också du ska vara nöjd med din bild. Precis som ni säger ligger objektet väldigt lågt och fordrar en stabil och transparent himmel. Den är klart mycket bättre än den jag tog 2007!
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Terje

Post by Terje »

Riktigt bra för att vara tagen härifrån, den står ju såpass lågt att det både är nästintill omöjligt att få bra råbilder och få tillräckligt med tid på den även om man verkligen försöker.
ClaesMartinsson

Post by ClaesMartinsson »

Hej

Tack för kommentarerna!
Södra Öland har iregel transparent och stabil luft så man brukar kunna komma rätt lågt. Kommer snart lägga upp en bild på M20 från i sommras och nästa års utmaning är M8. Ni får komma ner på Sagittarius 2013 och testa att fota lite låga objekt :D

Mvh
Claes
Utrustning: GSO RC8, AZ-EQ6, Borg 77ED, Meade 6” f5 Newton, SharpStar 61EDPH, Takahashi TG-SP II, ZWO 1600MMC PRO + EFW, Canon 450D (IR Mod), ASI 290MM Mini etc. Medlem i SAAF och GAF.
Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien

Return to “Bilder”