oj, den där uträkningen har jag aldrig sett innan, jag har bara hört 600-regeln och den verkar ju vara långt ifrån denna uträkningPzyber wrote:Appropå utdragning/stjärnspår så brukar jag använda följande formler jag hittade på en sida en gång i tiden för att räkna ut stjärnspårens längd eller maximal exponeringstid för att slippa stjärnspår. Den första ger stjärnspårens längd i mikrometer vid himmelsekvatorn och den andra maximal exponeringstid för att stjärnorna inte ska vandra mer än en pixel maximalt.
1. L = F * E * 0,07 (vid himmelsekvatorn)
2. E = (P / F) / 0,07 (vid himmelsekvatorn)
E = exponeringstid i sekunder
F = objektivets brännvidd
P = pixelstorlek i mikrometer = L = stjärnspårets längd i mikrometer vid himmelsekvatorn.
En 550D har en pixelstorlek på ca 4,16 mikrometer
E = (4,16 / 8 ) / 0,07 (samyang 8mm)
E = (416 / 8 ) / 7
E = 52 / 7
E = 7,43s (den blir ju längre om man inte fotar nära himmelsekvatorn)
Fotar man 46,8 sekunder med en 550D och 8mm blir det med första formeln
L = 8 * 46,8 * 0,07
L = 26,21 mikrometers stjärnspår vilket ger 26,21/4,16 att stjärnorna rör sig med ca 6,3 pixlar vid himmelsevkatorn.
Sen beror det ju på optiken som används som sagts med, vissa objektiv ger ju mer eller mindre utdragna stjänror eller andra defekter ju närmare hörnen man kommer. När det gäller ljusstyrka så rekommenderar jag så bra som möjligt. Vissa objektiv ger ju rätt dålig kvalité på full öppning så jag brukar sällan köra på mer än 2,8. När det gäller brännvidd så ska du bara fota på stativ så beror det ju på bilderna som du vill uppnå vilket objektiv som passar bäst

så 7,43 sekunders exponering med 8mm om man går efter din uträkning låter ju oerhört kort.
har för mig jag fotade i 20 sekunder med 18mm sist och det var inga spår då och då borde ju 8mm gå att fota längre med.