Encke 2P - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

Encke 2P - Peter Rosén

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: Encke 2P
Exponering: 1x6sek och 3x15sek
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: Komet Encke fotograferad igår bara lite drygt 7° ovanför horizonten efter solnedgången. Det gick inte att se den visuellt utan jag chansade på att ha prickat den med hjälp av koordinaten. Av ett 50 tal exponeringar kunde jag använda 4 för stackningen, övriga var oskarpa på grund av den starka vinden. Kometen låg i övre högra hörnet, vackert grön men utan synlig svans.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R

Post by Peter R »

Nu har jag lagt till en bild av komet Encke 2P fotograferad även den 6:e april. Nu var det helt vindstilla. Stackad av 6 exponeringar tagna runt 21:40 då kometen stog c:a 5° över horizonten
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Hur stark är kometen nu? Svårt att fota så lågt över horisonten.
Peter R

Post by Peter R »

Hej Robert,

När jag fotograferade låg Encke runt mag 7. Nu är det just under 6 men kommer att fortsätta öka till ungefär 4 om en vecka, om inget oförutsett inträffar vill säga.
Jag måste vänta på att det blir tillräckligt mörkt för att kunna göra en korrekt polinställning, fokusera kameran osv. Då finns det inte mycket tid över innan den försvinner ner under horizonten. Det mörka ner till höger på den senare bilden är hustaket på grannfastigheten.
Det var ovanligt klart båda gångerna, utan moln och synligt dis och därför har jag lyckats få med stjärnor ner till mag 12-13 trotts den låga vinkeln och skymningsljuset.
Det är inga vackra bilder men jag är nöjd ändå med tanke på omständigheterna.
/*Peter

Return to “Bilder”