Säsongspremiär
Re: Säsongspremiär
Jo, Hans har nog en poäng. Mina problem var ju en kombination av salt i luften, morgondagg på spegeln och små hål i coatingen. Men detta måste väl vara ett universellt problem för alla som har observatorier så någon annan kan kanske råda.
/Johan
/Johan
- Robin Andersson
- spamtest: JA
Fick dock ett svar idag från Hans på TS:
mvh
Robin
Då var det 14" skywatcher flextube han pratade om, är det inte samma sak när det gäller 16" GSO? Du har väl din ute året runt förutom möjligtvis sommaren?Vi rekommenderar inte att du permanentförvarar denna typ av teleskop ute, då
dess Rocker Box, som delvis är tillverkad av spånskiveliknande material, vid
längre tids förvaring i fuktig miljö tar skada.
mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Jo, det är samma konstruktion på GSOn. Jag har ännu inte haft några problem, men jag märker ibland att bottenskivorna slår sig lite. Rörelsen i azimut gnisslar lite. Så här långt har det alltid gått tillbaka, men frågan är hur det utvecklas på sikt. På CN brukar de rekommendera att man bygger en ny rockerbox i marinplywood eller liknande.
Detta är förstås ytterligare ett skäl att han lite värme i boden. Håller man prylarna ovanför daggpunkten bör det klara sig. Och precis som du skriver brukar jag ta in teleskopen under sommaruppehållet. Detta dels för att daggproblemen då verkar öka och dels för att jag fått för mig att värme och smörjolja i lagren inte är en bra kombination.
/Johan
Detta är förstås ytterligare ett skäl att han lite värme i boden. Håller man prylarna ovanför daggpunkten bör det klara sig. Och precis som du skriver brukar jag ta in teleskopen under sommaruppehållet. Detta dels för att daggproblemen då verkar öka och dels för att jag fått för mig att värme och smörjolja i lagren inte är en bra kombination.
/Johan
-
Robin:
Jag vet inte hur det skulle fungera rent praktiskt för dig, men ett alternativ till att ha en stor dobson permanent i ett ouppvärmt utrymme kan vara att istället sätta rejäla uppfällbara hjul på rockerboxen, och sedan vid varje obstillfälle rulla ut teleskopet från värmen i huset till obsplatsen. Helst bör vägen från huset till obsplatsen i sådana fall inte vara alltför skakig så att kollimeringen påverkas. Och det krävs förstås att det finns en lämplig dörrnära plats för teleskopet inne i huset.
mvh
Hans Bengtsson
Jag vet inte hur det skulle fungera rent praktiskt för dig, men ett alternativ till att ha en stor dobson permanent i ett ouppvärmt utrymme kan vara att istället sätta rejäla uppfällbara hjul på rockerboxen, och sedan vid varje obstillfälle rulla ut teleskopet från värmen i huset till obsplatsen. Helst bör vägen från huset till obsplatsen i sådana fall inte vara alltför skakig så att kollimeringen påverkas. Och det krävs förstås att det finns en lämplig dörrnära plats för teleskopet inne i huset.
mvh
Hans Bengtsson
- Robin Andersson
Johan hur länge har du haft teleskopet permanent utomhus? Antal år?
Hans, det hade varit en bra ide. Men mindre bra ide om jag väljer 16" pga dess vikt.
Har en grässlätt mellan mig och observationsplatsen, behöver rulla den kanske 100 meter isåfall. Problemet blir dock ingången av huset för det är 3 stentrappor innan man är inne i huset, blir ganska mycket att lyfta. Men SkyWatcher 14" väger mycket mindre så kanske blir mer praktiskt så.
Sedan har jag en ladugård 15meter ifrån observationsplatsen, men den skyddar inte för fukten då den inte är helt sluten från utomhus...
Mvh
Robin
Hans, det hade varit en bra ide. Men mindre bra ide om jag väljer 16" pga dess vikt.
Har en grässlätt mellan mig och observationsplatsen, behöver rulla den kanske 100 meter isåfall. Problemet blir dock ingången av huset för det är 3 stentrappor innan man är inne i huset, blir ganska mycket att lyfta. Men SkyWatcher 14" väger mycket mindre så kanske blir mer praktiskt så.
Sedan har jag en ladugård 15meter ifrån observationsplatsen, men den skyddar inte för fukten då den inte är helt sluten från utomhus...
Mvh
Robin
-
Nä, om det först är stentrappor och sedan 100 meter till obsplatsen så blir det nog alltför krångligt. Men jag tror också du bör ha någon form av lätt uppvärmning där du har teleskopet just med tanke på rockerboxen. Också viktigt att regn och snö inte kan tränga in i förvaringsutrymmet.
M v h
Hans Bengtsson
M v h
Hans Bengtsson
-
Robin, jag har haft min 10" GSO Dobson utomhus i fyra år. Jag har inte märkt något problem med rocker-boxen. Tuben förvarar jag i transportlådan som har frigolit. Spegeln har fått några fläckar där coatingen har försvunnit.Robin Andersson wrote:Johan hur länge har du haft teleskopet permanent utomhus? Antal år?
Min gamla 17.5 tums Dobson hade jag uppställt permanent i en friggebod i 15 år utan att teleskopet tog skada.
/Timo K
- Robin Andersson
Oj, 4 och 15 år låter väldigt bra. För kommer givetvis se till att den är skyddad från omgivningen. Det som jag dock inte kan isolera teleskopet från är temperaturen utomhus, möjligtvis inte heller en och annan insekt, hehe. Vatten och snö som du nämnde Hans blir inga problem, det har jag löst.
Förresten tror ni det blir några konsekvenser med att täcka över teleskopet med ett lakan, när den ej är i bruk. Tänkte mest som ett skydd för att slippa insekter, och kanske blir något annat positivt av det men inte som jag direkt tänkt på.
Mvh
Robin
Förresten tror ni det blir några konsekvenser med att täcka över teleskopet med ett lakan, när den ej är i bruk. Tänkte mest som ett skydd för att slippa insekter, och kanske blir något annat positivt av det men inte som jag direkt tänkt på.
Mvh
Robin
Möjligen, men jag tror det är bättre om du täpper till tuben. Jag köpte svart och mycket tätt nylontyg och sydde dels en kappa för mellanrummet mellan tubdelarna, och dels ett lock med resår som jag trär över toppen på tuben. Sen har jag alltså en svag glödlampa lysande under spegeln så att lite värme letar sig in i tuben. På så sätt blir tubens insida något varmare än utsidan, samtidigt som den skyddas från damm, insekter etcetera. Så här långt har detta fungerat utmärkt.
/Johan
/Johan
- Robin Andersson
Vet inte om du har långt mellan teleskop och närmaste elkälla, men har du dragit kabel själv eller tillräckligt nära för en förlängningssladd? Har inte så särskilt långt tror jag för att nå med kabel hela vägen, men ska kolla upp det.
Tack för hjälpen ni ger mig förresten den är mycket till hjälp!
Mvh
Robin
Tack för hjälpen ni ger mig förresten den är mycket till hjälp!
Mvh
Robin
- Robin Andersson
Fick en tråkig nyhet idag från Hans på TS, citerar:
Mvh
Robin Andersson
Så jag tror det blir 14" i alla fall.Hej,
GSO har precis meddelat att man lägger ner tillverkningen av sin 16” Dobson. Vi tycker detta är tråkigt, då teleskopet har haft mycket bra optik
till ett bra pris. Vi kommer att plocka bort teleskopet under dagen från vår shop.
Mvh
Robin Andersson
-
Kolla gärna med Hans Almgren när det gäller priser på den TS-dobson 16 tum som väl är på gång eller kanske redan säljs. Annars är säkert 14-tummaren från SkyWatcher ett utmärkt val.
M v h
Hans Bengtsson
M v h
Hans Bengtsson
- Robin Andersson
Ah ska maila honom när jag vaknar igen har inte kommit hem från skolan ännu. Men vad menar du? Har han en 16" i butiken även om den ej syns på hemsidan? Eller är inte Hans Almgren, Hans på TS?
Mvh
Robin
Mvh
Robin
-
Det teleskop jag tänkte på var denna nya TS-dobson 16 tum:
http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... obson.html
Jag vet inte något mer om teleskopet än vad som står i den länken. Optiken är från GSO, man kan kanske förmoda att GSO slutat sälja sin tidigare 16-tums dobson för att speglarna nu istället ska användas i TS-dobson. Det är ju så att TS är en mycket viktig leverantör av GSO-optik.
Det är tydligt att låg vikt har getts stor vikt (!) i konstruktionen. Just den egenskapen har du ju dock inte direkt glädje av ifall teleskopet ska stå permanent uppställt och inte behöver flyttas. Jag vet heller inte något om leveranstider.
Edit:
Om man googlar på "MF Dobson" hittar man ytterligare en del info.
mvh
Hans Bengtsson
http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... obson.html
Jag vet inte något mer om teleskopet än vad som står i den länken. Optiken är från GSO, man kan kanske förmoda att GSO slutat sälja sin tidigare 16-tums dobson för att speglarna nu istället ska användas i TS-dobson. Det är ju så att TS är en mycket viktig leverantör av GSO-optik.
Det är tydligt att låg vikt har getts stor vikt (!) i konstruktionen. Just den egenskapen har du ju dock inte direkt glädje av ifall teleskopet ska stå permanent uppställt och inte behöver flyttas. Jag vet heller inte något om leveranstider.
Edit:
Om man googlar på "MF Dobson" hittar man ytterligare en del info.
mvh
Hans Bengtsson
- Robin Andersson
Då bestämmer jag mig nu för SW 14", det känns bäst att ha försäljaren nära till hands ifall det skulle vara något. Bara förvaringen som återstår nu då, och givetvis skriva ut en enorma mängder nya kartor!
Mvh
Robin
Mvh
Robin