M82 Cigarren - Robert Wahlström

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

M82 Cigarren - Robert Wahlström

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M82 Cigarren
Exponering: LRGB 150:30:30:30 min
Fotograf: Robert Wahlström
Kommentar: Åter en lång exponering och även om det var lite lätt dis som störde blev resultatet trevligt. <br><br>

http://astronet.alderaan.nu/wiki/index.php/M82

Image
Klicka for att se stor version av bilden
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Robert

Först när jag såg denna bild på min skärm hemma så tänkte jag ungefär så att OK, man kan och ska lägga upp bilder som kanske inte är i högsta kvalité för det blir ju så ibland. Man har lagt ner mängder med arbete på en bild men man får liksom inte till det. Nu måste jag tillägga att min skärm/ skärmar där hemma har varit ordentligt felinställda (vilket har medfört att troligtvis alla mina bilder det senaste året är alldeles för mörka, men det är en annan historia) visade din bild ur, låt säga den sämsta tänkbara synvinkel. Och då är den inte vacker! Prova att öka upp ljusstyrkan på skärmen så förstår du nog vad jag menar. Stora "donuts" och mängder med brus över hela bilden.

Nu har jag kalibrerat skärmen och nu ser den inte så pjåkig ut längre. Vill nog dock hävda att du använt dig lite för mycket av något filter på själva Galaxen. Låt mig gissa, Decolvution eller vad det heter. Gör att bilden ser ut att vara tagen genom en våt ruta, eller lite mosaikliknande.

Bortsett från denna elaka men uppriktiga kritik så är bilden bra. Runda stjärnor och fin färgbalans på Galaxen.

Mvh //Micke
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Tack för uppriktig och bra kritik. När man bildbehandlar koncentrerar man sig ofta på några detaljer och missar stora andra saker. Som att bakgrunden ser heklt knäpp ut. Galaxen är rosa, stjärnorna gröna eller bakgrunden blå. Utan kritik tänker man inte på det och kan rätta till :)

Jag tog ett gäng flats igår så jag har tänkt processa om bilden från början och med flats så borde bakgrunden bli mycket bättre. Gjorde i alla fall susen på mina M101 råbilder.
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Har uppdaterat med en ny version av bilden nu. Tog lite flats inomhus och bakgrunden blev mycket jämnare och lättare att jobba med då.

Här är den gamla bilden för lite jämförelse.
http://astronet.alderaan.nu/view_image.php?id=274

En reload kan behövas göras i webläsaren
Bengt

Post by Bengt »

Dina flats gjorde verkligen susen Robert . Ser väldigt bra ut på min skärm hur som helst .

Inga gröna stjärnor i heller kvar . Blev lite orolig för du gjort en ny upptäckt där ett tag :)

Känner så väl igen att man blir lätt blind när man hållt på en bild ett tag . Robert har räddat många sågningar för mig genom åren :)

Bengt
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Tack vare Mickes "kritik" så fick jag tummen ur och gjorde lite flats och de gjorde som sagt susen.
Peter R

Post by Peter R »

Ännu en jättefin bild. Galaxen har blivit mycket bättre, dock tyckte jag mera om stjärnorna i din första version. De har blivit större och mera utfrätta nu. Så en mellanting från båda bilderna.
Jag tror också att själva galaxen tål lite uppskärpning så att filamenten och det explosiva blir tydligare.

Mvh
/*Peter R

Return to “Bilder”