M51 Malströmsgalaxen - Mikael Skafar

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

M51 Malströmsgalaxen - Mikael Skafar

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M51 Malströmsgalaxen
Exponering: 186 minuter 6x31
Fotograf: Mikael Skafar
Kommentar: En gammal goding som jag gjorde ett nytt försök på under några kvällar. Ville få en bättre bild på denna fina galax än vad jag hade innan. Tror nog jag lyckades med det men tror även att den skulle kunna bli ännu bättre med bättre förhållande. Denna gång var månen det största problemet.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Den är fin med fina färger. Känns kanske som den är lite mörk i alla fall på min skärm. Lite mjuk bild som saknar det sista i skärpan men nästa år kanske du får den perfekta bilden med perfekt luft :)
Terje

Post by Terje »

har du kollat hur det står till med kolimineringen på soptunnan? den skulle ju också kunna spela in på skärpan. en bra bild men den känns lite "mjuk"
Bengt

Post by Bengt »

Hej Micke !
Har ju sett din råbild med och även den ser lite "mjuk" ut för att bara bero på månljus . Ser nästan ut som du även haft dis problem ?

Hade nog även jag kollat upp kollimeringen.

Vet inte om du gör som jag kör en timme sen fokuserar om. Har dessa kvällar varit helt nödvändigt när temperaturen kraftigt dalat. Upptäckte när jag tog valen hur otrolig stor skillnad där var på efter denna lilla justering i fokus. I princip fick jag kasta hela första timmen i lum för de var så mycket suddigare jämför med efter omfokusering.
Eftersom du kör med spegel borde din tub vara ännu känsligare för dessa temp ras.

Som den ser ut nu hade jag minskat den lite i storlek då ser den skarpare ut .

Vad jag inte har förstått är varför du inte utnyttjar dina tidigare bilder och på så sätt får en skarpare bild ?

Bengt

Bengt
skafar65

Post by skafar65 »

Hej på er!

Ja jo jag håller med om att den är för mjuk. Kanske är det tunnan som begränsar mig, det går kanske inte att få skarpare helt enkelt. Men nog har jag fått till skarpare bilder för. Kanske kollimering, kanske dis, dålig fokusering. Vem vet? Tyvärr så är ju kvällarna så få så man hinner ju aldrig laborera så mycket!

Lägga hop datat med någon äldre bild känns lite meningslöst då dessa har varit sämre. Man får helt enkelt vänta tills nästa tillfälle ges. Kanske om en vecka eller två år!

Tack för responsen!

Mvh //Micke

Return to “Bilder”