NGC 7129 - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
Bengt

NGC 7129 - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Ny bild i galleriet
Objekt: ngc7129
Exponering:
Fotograf: Bengt Svensson
Teleskop: GSO10"RC
Kamera: SXVR-H18
Kommentar: En bild som blev lite mer än en testbild.
3 nätter kostade det mig och som slutade med över 5 timmars sammanlagd exponeringstid.
Jag blev hur som helst ändå till slut nöjd med slutresultatet.Kanske rentav blev den min bästa bild jag fått till under Örkelljungas ljusförorenade natthimmel?

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lars L
spamtest: JA

Re: NGC 7129 - Bengt Svensson

Post by Lars L »

Den ska du vara nöjd med! :good:

Mvh Lars L
Timo

Post by Timo »

Bra jobbat med 10 tummaren !
Vi har ju ändå haft en del dis i atmosfären de senaste veckorna här nere så resultatet är förvånansvärt bra.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Jonas

Post by Jonas »

Riktigt snygg bild på ett ovanligt objekt Bengt.
Bra jobbat!
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Bengt

Post by Bengt »

Tack grabbar!

Precis som du säger Timo så har det varit lite dis under dessa nätter.
Månen har varit på väg upp så jag fick under de första nätterna avbryta några timmar in på natten.

LIte kul kuriosa eftersom objektet står i norr så hade jag en hel del bilder med meteorer förmodligen från Perseiderna på.Dessa försvann helt i stackningen som tur var.

Bengt
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Fin bild!

En liten kommentar bara. Även om du fotograferade ungefär mot norr eller mot Perseus så innebär det inte nödvändigtvis att du får med fler perseider än om du fotograferat i något annat väderstreck. Det brinner inte upp fler perseider på ca 100 km höjd norr om din observationsplats än vad det gör på 100 km höjd t.ex. söder om obsplatsen. Det enda som kan vara gynnsamt med att fotografera i riktning radianten är att meteorernas vinkelhastighet där är mindre och att kanske något svagare meteorer därigenom fastnar på bilderna.

Vid visuellt observerande av meteorsvärmar ska man tänka på att meteorerna genomgående är kortare och mindre praktfulla i närheten av radianten. Lämpliga ställen att spana mot är de två ställen som ligger ca 45 grader från radianten och ca 45 grader över horisonten. Men om man har bättre gränsmagnitud åt något annat håll, t.ex. mot zenit, så är det där man i första hand ska titta. Gränsmagnituden har oerhört stor betydelse för meteorantalet.

M v h
Hans Bengtsson
Peter R

Post by Peter R »

Supersnyggt Bengt, grattis.
Om dina bilder blir så här snygga framöver så är det läge att sluta köra testbilder :D
Apropå det, du skriver ganska ofta "testbild" på dina bilder, vad är det för något som du testar?

/*Peter R
Bengt

Post by Bengt »

Tack Hans och Peter!
Du har nog rätt i det du skriver Hans. Har aldrig tänkt på det sättet innan.

"Testbilder" är något man får syssla med när man inte har en supermontering. Mycket tid måste läggas på finjustering intrimning av guider innan man kan göra igång på huvudmotivet på allvar.Inte sällan får man avvakta tills det lugnar ner sig i luftlagren så guidern inte guidar på en stjärna som inte är stilla. Den sista tiden har jag oftast valt lite udda olika objekt som mål istället i väntan på stabilisering. Blir det någon bonusbild av dessa bilder så är det väl en typ av testbild. :D
Men det har också blivit ett bra svepskäl mot såna som Terje som hela tiden tjatar om mer exponeringtid. :D

Bengt
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Ja Bengt har nog kört slut på sitt användande av ordet testbild nu :)

Vacker bild och fina mörka nebulosastråk som syns bra med. Appropå meteroiter sp har jag aldrig sett så många små på mina raw bilder med från i fredags.
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Det är väl så att alla våra astrofoton är testbilder. Man testar på ett objekt under en natt och efter det kan man konstatera om det blev en bra eller dålig testbild. Blir den bra så är det ingen testbild längre, är man mindre nöjd så blir det en testbild :) Denna bild anser jag inte vara en testbild! Riktigt läcker på alla sett och vis! Snygga stjärnor och ett spännande ljussvagt objekt som du lyckats framhäva på allra bästa vis!

Mvh //Micke
Magnus Nyborg

Post by Magnus Nyborg »

Ooooh, en riktig snygging. Om denna bild vore en brud så skulle jag fiska efter en dejt :P

klar himmel,
Magnus
Bengt

Post by Bengt »

Tackar!
Den var bra Magnus den flörten har jag aldrig fått innan. :D
Jag hoppas nu få dejta en ny läckerbit :D
Har valt ut några nya offer som jag tror kan fungera med min setup.
Nu får vi bara hoppas på lite vind kommer in så nattfukten flyger sin kos.
Bengt
Lazze

Post by Lazze »

Ja, den här behöver du verkligen inte kalla testbild. Gillar skarpt. Bra bild och jag har faktiskt inte sett den här nebulosan på bild förr.
Hoppas dina framtida dejter lyckas lika bra. Ser fram emot kommande läckerbitar :good:

/Lasse

Return to “Bilder”