NGC4631 Val -galaxen - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

NGC4631 Val -galaxen - Bengt Svensson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC4631 Val -galaxen
Exponering: 120:20:20:20
Fotograf: Bengt Svensson
Kommentar: Kraftigt månsken och med många gatlampor gör det svårart att få en riktigt bra bakgrund .

Får nog ändå vara nöjd.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Verkligen klass på denna bild! Härliga detaljer i Galaxen ochen snudd på perfekt bakrund i min smak! Synd att månen var uppe. Utan den hade nog bilden blivit ännu bättre.

Mvh //Micke
Bengt

Post by Bengt »

Hej Micke !

Börjar förstå varför du köpte ditt idas filter . Varje gång jag ger mig på galaxer så förbannar jag mig över att jag inte köpt ett sånt ännu .

Hade ovanligt bra flyt igår . Har upptäckt att mitt hus tak påverkar stjärnornas form när jag tar bilder för nära ovanför det . Är väldigt synbart med tacken framförallt . Måste vara all värmestrålning som gör det . Så jag bestämde mig för att skjuta på mitt nålgalax projekt tills vidare.

Tog en i högen då det blev valen för att se om stjärnorna blev bättre. Vilket de blev. Hade otroligt bra seeing efter klockan 1:00. så det var bara att köra . Så man kan sägat det var i huvudsak sista timmens bilder som bidrog till att bilden blev så skarp som den blev.

Sommar projektet blir att bli färdig till att bygga den där lightboxen så man får ett bakgrundproblem mindre. Steg två blir att vara snäll i hemmet så man kan köpa ett idas filter :D

Bengt
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Jättefinbild. Även om månen stör en del nu så har du fått en mycket trevlig bild på den galaxen.

Return to “Bilder”