Morgonvy - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Morgonvy - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Morgonvy
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: 8-15/4 Fisheye
Kamera: Canon Eos 5DMkII
Kommentar: Jag avslutade en natts observerande av Perseider, Månen, Jupiter och Venus med att ta en sammanfattande panoramavy mot nordost medan himmeln ljusnade.
Det ser ut att ha varit en kristallklar natt men i verkligheten var det den fuktigaste natten jag har upplevt på länge och allting formligen rann av dagg och kondens.
Jag tvungen att torka av frontlinsen länge och noga innan jag kunde få till den här bilden.

Jag fick se några fina Perseider och har även lyckats få med några på bild. Det gällde att passa på för just nu är himmeln heltäckt av moln.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
timokarhula

Re: Morgonvy - Peter Rosén

Post by timokarhula »

Fint och stämningsfullt foto, Peter! Det är sant att det var fuktigt inatt. Det blev till och med så att hos mig dök dimman upp vid 3:30-tiden och den tätnade så pass mycket att både Jupiter och Venus försvann ur sikte! Bara månen blev svagt synlig. Tänkte kolla på Orion för första gången denna säsongen men därav blev intet. Hann i alla fall se Uranus och någon Perseid.

/Timo K
gost
spamtest: JA

Sv: Morgonvy - Peter Rosén

Post by gost »

Vacker bild Peter med härliga färger. Det känns extra kul att se dina bilder nu när jag känner igen vyn från ditt tak.

Just nu befinner jag mig i norra Jämtland och här är molntäcket helt tätt. Hade hoppats på att få se månen gå upp tillsammans med Jupiter och kanske någon Perseid, men det går inte.

Imorgon bär det av 25 mil söderut till Vemdalen för Perseidspaning tillsammans med Ulf Jonsson och Jonas Grinde. Det skall bli kul och vädret ser väldigt lovande ut just nu.

Return to “Bilder”