Tycho - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Tycho - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Tycho
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: WO 110 FLT f/6,5
Kamera: DMK-41AF02
Kommentar: En mosaik på 4 bilder av området runt Tycho och Clavius, var och en c:a 800-1.000 frames (7,5 b/s) fotograferad med 4x Televue Powermate, f/26.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R

Re: Tycho - Peter Rosén

Post by Peter R »

Den här regionen var långt från terminatorn eftersom fasen var 18,6 dagar och belysningen 84%.
Det syns ganska tydligt i denna belysning att Tychos yttre kraterkant är upphöjd. Jag mätte topografin i 2 olika vinklar och det verkar röra sig om c:a 1.500 - 2.000 m.
Kratern är c:a 5.000 m djup.

/*Peter R
Tycho Surface Elevation-1.jpg
Tycho Surface Elevation-1.jpg (240.3 KiB) Viewed 4659 times
Tycho Surface Elevation-2.jpg
Tycho Surface Elevation-2.jpg (230.71 KiB) Viewed 4659 times
Bengt

Post by Bengt »

Trevlig mosaik men det jag direkt slås av är hur brusigare och oskarpare denna bild är jämfört mot dina tidigare OO 250 bilder du skämt bort oss med .
tex denna
http://www.astronet.se/view_image.php?i ... mode=large

Dålig seeing eller är det aparatur size skillnad vi ser. :?:

Bengt
Peter R

Post by Peter R »

Hej Bengt,
Jag kanske la upp den i för hög skala så jag har dragit ner den till 70% och ökat kontrasten en aning.
Du kanske såg att det inte är OO CT-10 utan min FLT-110 refraktor och en första test i kombination med 4x Powermate vilket ger f/26.
Med OO-CT10 brukar jag ligga på f/12 men vikten på nära 17 kg är över kapaciteten för min HEQ-5 montering och gör det svårt att balansera och den är känslig så fort det blåser det allra minsta, vilket det nästan alltid gör.
Jag har en ny montering på ingående vilket jag hoppas ska ge ett jämnare resultat framöver.

/*Peter R
magnahrl

Post by magnahrl »

OJ, har du en egen rymdsond å lagt dig i orbit runt Luna :D
/Magnus
Bengt

Post by Bengt »

Jo jag såg det Peter därav min kommentar.
Har ju själv för många år sedan plåtat månen med refraktor men aldrig varit i närheten av dina OO bilder. Nu har du en bra mån/planet kamera men den verkar komma mer till sin rätt på din OO tub .

Spännande du ska få en bättre montering . Får man fråga vad det blev för någon modell?
Vill förtydliga jag inte tycker din mosaikbild här är dålig på något sätt , bara lite mer "kornig" än man van av att ha sett innan.

Bengt
Peter R

Post by Peter R »

Spännande du ska få en bättre montering . Får man fråga vad det blev för någon modell?
Jag har beställt en Ioptron IEQ-45 från ett franskt företag som utför ett byte av drivsnäckan och garanterar därmed en PEC på max 8" peak to peak mot runt 15" - 30" (uppgifter från användare) för den omodifierade versionen. Jag hoppas kunna köra oguidat i 3-5 minuter vilket ska räcka gott och väl för mina Stockholmsförhållanden. Andra fördelar är den rekordlåga egenvikten, inbyggd GPS samt väldigt låg strömförsörjning.
Jag fick en första delleverans idag och själva huvudet kommer om några dagar.

/*Peter R
Morgan
spamtest: JA

Post by Morgan »

Peter R wrote:
Jag har beställt en Ioptron IEQ-45 från ett franskt företag som utför ett byte av drivsnäckan och garanterar därmed en PEC på max 8" peak to peak mot runt 15" - 30" (uppgifter från användare) för den omodifierade versionen. Jag hoppas kunna köra oguidat i 3-5 minuter vilket ska räcka gott och väl för mina Stockholmsförhållanden. Andra fördelar är den rekordlåga egenvikten, inbyggd GPS samt väldigt låg strömförsörjning.
Jag fick en första delleverans idag och själva huvudet kommer om några dagar.

/*Peter R
Så de blev iOptron till slut :), är det den nya V2 som du har beställt eller den gamla?
// Morgan
Peter R

Post by Peter R »

Så de blev iOptron till slut , är det den nya V2 som du har beställt eller den gamla?
Ja, det blev givetvis den nya v2. Jag har väntat i över ett år för att slippa "barnsjukdomarna" om än begränsade som följde med v1.
På papperet verkade Meades LX80 mycket intressant och prisvärd men över 6 månader efter att den började säljas i USA verkar den fortfarande inte finnas i Europa. Dessutom är den 10 kg tyngre vilket är jobbigt för ryggen.

/*Peter R
bjorne
spamtest: JA

Post by bjorne »

Meade LX80 verkar inte ens finnas i USA ("Item can be placed on backorder.") ?
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE

Return to “Bilder”