Antikondenslösningar. Goda råd sökes

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Bengt

Antikondenslösningar. Goda råd sökes

Post by Bengt »

Hej!

Igår hade vi en mycket fuktdrypande natt här i Skåne.
Kondens och fuktproblem på optik såna här nätter är ju ett vanligt fenomen. Kanske ännu mer i södra Sverige än för er långt i norr.
Igår var det så illa så till och med primären imma igen. Jag hade missat sätta på värmebanden.Nu finns det bättre värmeband än de jag har som fästet direkt runt sekundären. Men av någon besynnerlig anledning är det oftare primären som är problemet för mig. Jag är också lite fundersam hur mycket ett värmeband påverkar en bild som sitter och strålar värme rakt i bildfältet. Man får vara försiktig så man ställer den snålt.

Nu till min fråga
.På många tuber sitter det ju fläktar bakom primären. Hur hanterar ni dessa vid foto? Motverkar den luftströmmen kondens problem när det blir ett luftflöde egentligen? Jag blir inte riktigt klok på om det är bra köra den alltid . Man drar ju samtidigt in fukt i röret samtidigt som som det orsakar en rörelse av luften. Kan det påverka bilden neg denna luftrörelse?Jag har testat köra primärfläktarna på min under hela kvällen men är osäker om jag märkt någon försämring. Hur gör ni andra låter ni inbyggda fläktar köra hela tiden?

Vid såna här extremfuktiga nätter har det hänt vid enstaka tillfällen inklusive i morse att spegeln immat igen dagen efter . Igår körde jag ändå ut fukten med en hårfön och satte sen på locket. . Misstänker att boven är att det sipprar in fuktig kall luft vid luftintagen bak.Sen stannar fukten i tuben för där blir ju ingen cirkulation. Frågan är om man ska stänga igen dessa fläkthål eller man ska låta de vara öppna. Har funderat på att borra upp ett hål i front skyddet och sätta dit ett filter mot damm i hålet så det blir cirkulation när grejorna bara står.Då undviker man att fukten fastnar i tuben på tex primören när tuben är stängd. Vill helst slippa värma upp obset när det är i vila , Vilket säkert hade löst problemet. Jag hade säkert också löst det hela med att alltid plocka av ccd kameran men av bekvämlighet låter jag helst den alltid sitta kvar.Man får ju balansera mellan ha den öppen då får man nytt bekymmer med damm insekter och öppen med fukt.

Det här med kondens lösningar måste var något alla ni som bygger fasta obs med öppna tuber funderat på. Vad är era tankar kring detta ? Vad ska man göra för att hantera kondens/imma på bästa sätt i viloläge och aktivt läge?
I värsta fall får jag köpa en torrboll och slänga in i tuben om jag inte kommer på något bra. :D

Bengt
mikaelanderlund

Re: Antikondenslösningar. Goda råd sökes

Post by mikaelanderlund »

Hej Bengt!

Jag har ett SCT 11" som jag har en hel del fuktproblem med. Det enda som hjälper är en daggkåpa och värmeband men bra krut i. Ett annat problem är okularen som immar igen framåt småtimmarna. Jag har värmeband till det okular jag använder mest. De okular jag använder mindre ofta har jag i en varm ficka. Jag försöker också skaffa okular med långt ögonavstånd. Detta minskar imman. Ett vinterproblem jag har haft är is på insidan av linsen. Jobbigt. Detta har jag löst genom att alltid förvara teleskopet och okularen tillsammans med en torrbolle.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lazze

Post by Lazze »

Jag kör också med dagghuv och värmeband. Speciellt viktigt om man tänker rikta tuben nära zenit.
För förvaringsdelen funkar det bra i mitt rullobs med en frostvakt monterad vid piren rakt under teleskopet när det inte används. Det behövs inte mycket effekt för att hålla montering och teleskop (om jag har det monterat) im- och frostfritt mellan passen.

/Lasse
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej

När det gäller fläktar och kondens så har jag utfört en del prov.

Man får inte kondens på speglarna när dom är varmare än den omgivande luften, så oftast på kvällen när temperaturen sjunker så går det bra att köra fläktarna hela tiden eftersom spegelns temperatur släpar efter en aning när luftens temperatur sjunker. På morgonen när temperaturen ofta stiger så bör fläktarna däremot vara avstängda eftersom spegeln då har en temperatur som ligger en aning under den omgivande luften och fläktarna då hjälper till att föra fram fuktig luft mot spegeln som då kan drabbas av kondens.

När det gäller turbulens orsakad av fläktarna så har jag inte provat men om man tittar på hur proffsen gör så verkar det som det bara är en fördel om man vispar runt luften eftersom man då bryter upp de luftlager med olika temperatur som kan orsaka dålig seeing. Så jag skulle tro att om man använder värmeband så bör man kombinera dessa tillsammans med fläktar för att undvika att försämra seeingen.

Bra mot fukt när man förvarar optik är annars silicagel som jag vet har efterfrågats här på Astronet tidigare, jag har nu köpt en 25 kg säck med indikerande silicagel om någon behöver, kostar under 100 kr/kg. annars har jag hört att kattsanden som kallas "kristallsand" är silicagel och fungerar utmärkt som torkmedel, enligt uppgift dock inte indikerande.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Timo

Post by Timo »

Mitt bidrag är då att jag har en Klevtsov-Cassegrain, alltså öppen framtill men utan fläktar i bakstycket.
När jag avslutat en fotosession så lägger jag på locket genast och eftersom jag tar in CCD,n så sätter jag ett plastlock i fokuseringstuben.
D.v.s. att tuben blir helt tät utan någon cirkulation.
Jag har aldrig fått kondens på speglarna med detta förfarandet.
Vidare använder jag nuförtiden ett värmeband längst fram utanpå tuben vilket har avhjälpt kondens på sekundären speciellt med tuben pekandes uppåt. Men även utan värmebandet fick jag aldrig kondens EFTER jag stängt till tuben.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Magnus Nyborg
spamtest: JA

Post by Magnus Nyborg »

Hej Bengt,

Öppna cassegrain-teleskop har ofta problem med mer imma på huvudspegeln än på sekundärspegeln, då huvudspegeln strålar direkt ut mot himlen medans sekundärspegeln där är i 'himmels-skugga' samt mottar viss värmestrålning från inre delar. I slutna teleskop flyttas naturligtvis problemet till korrektorplattan istället. Kall fuktig luft sjunker in i teleskopet och när huvudspegeln är tillräckligt avkyld så fäster sig imman på denna. Kort tublängd förstärker effekten.

Jag använder sedan långt tidigare ett rullat liggunderlag som dagghuv (även om det var många år sedan sist) och den har gång på gång visat sig fantastisk. Jag har den fäst med strategiska kardborreband på min 12" LX200. Till och med i minus 20 grader under 6 timmar, när hela teleskopet inklusive dagghuven var fullständigt nedfrostat, så var korrektorplattan fortfarande helt fri. Materialet i liggunderlag har sannolikt en del med detta att göra, och den låga vikten gör att jag har ordentlig längd på den. Smidigt att rulla ihop med när man är klar. Inget värmeband har någonsin behövts (ännu iallafall).

Även om din situation inte är direkt jämförbar, så kan jag ändå rekommendera en dagghuv gjord av liggunderlag medans du fotar - den minskar huvudspegelns utstrålning avsevärt, vilket håller den över daggpunkten under lång tid. Behövs det ändå, så komplettera med ett lågeffekts värmeband om huvudspegeln (eller utsidan av tuben).

Under parkering misstänker jag dock att enda sättet att undvika fukt/imma är svag uppvärmnig. Ett lågeffekts värmeband om huvudspegeln, och bäst om du gör som du föreslog och hade ett cover med dammfilter för fronten så att åtminstonde lite luft kan cirkulera. Kanske ett liggunderlag åter kan tjäna som isolering för att minska behovet av värmeeffekt ytterligare.

klar himmel,
Magnus
Timo

Post by Timo »

Magnus,
jag har precis motsatt erfarenhet med min öppna Cassegrain.
Aldrig imma på primären endast på sekundären vid längre fotopass. Därav värmebandet runt öppningen framtill och nu
bildas ingen imma på sekundären heller.
Jag börjar misstänka att eventuella fläktar i bakstycket, som egentligen är till för att kyla ner spegeln snabbare, kan vara en bov i dramat för er som får kondens på primären .......???
Vid väldigt hög luftfuktighet använder jag en dagghuv också men bara för att motverka kondens på sekundären.
Timo N.
Magnus Nyborg

Post by Magnus Nyborg »

Timo wrote:Magnus,
jag har precis motsatt erfarenhet med min öppna Cassegrain.
Aldrig imma på primären endast på sekundären vid längre fotopass. Därav värmebandet runt öppningen framtill och nu
bildas ingen imma på sekundären heller.
Jag börjar misstänka att eventuella fläktar i bakstycket, som egentligen är till för att kyla ner spegeln snabbare, kan vara en bov i dramat för er som får kondens på primären .......???
Vid väldigt hög luftfuktighet använder jag en dagghuv också men bara för att motverka kondens på sekundären.
Timo N.
Varm huvudspegel, inga problem med imma - kall huvudspegel, så immar den fort. Det var egentligen det jag försökte beskriva. Men visst är det flera faktorer som samverkar, sekundärspegeln tappar ofta temperatur fortare då den är mindre och närmare den fuktiga luften. Men om huvudspegel och sekundärspegel har samma initiala temperatur, då är även huvudspegeln mycket känslig.

Och om huvudspegeln fläktas så är den naturligtvis kallare tidigare, vilket är bra för minskad turbulens, men även gör den känsligare för fukt.

klar himmel,
Magnus
Timo

Post by Timo »

Låter helt riktigt Magnus !
Men problemet med att börja en fotosession med imma på primären när man "öppnar" tuben tror jag
har att göra med de öppna fläkthålen.
Åtminstone hos mig, då jag har en helt stängd tub när den inte används, finns aldrig en tillstymmelse till kondens när
jag börjar en fotosession.
Intressant men kanske inte så roligt problem för de som drabbas. Hoppas ni kommer till klarhet med vad som orsakar detta.
Timo N.
Bengt

Post by Bengt »

Tack för ni dela med er av era kloka ord och era erfarenheter.
Värmebanden lär jag få fortsätta med men kanske det får bli en kombination av en del av era metoder.
Ska se om jag kan få tag i silikat gele. Det man är lite orolig för att köra fläktarna så mkt är att det kan bli vibrationer som påverkar. Har svårt tro det är de allra bästa fläktarna i en GSO RC. De som sitter i tex en ccd är ju ofta av special sort med tex magnetupphängning just för ingen vibration ska ske.

Liggunderlag är ganska praktiskt svårt fästa på bra sätt men kanske med lite klurande kan jag skära ut en sådan som komplement.

Tror jag ska starta med silikat och plugga igen ventilerna på lämpligt satt vid vila och se om det är en bra metod.Sen sätta på fläktarna innan start för snabbare av kylning. Funkar inte detta vilosätt så får det bli motsatt åtgärd ,med extra ventilations hål..

Märkligt ingen tillverkare har byggt in värmeband från början i sina konstruktioner. Imma /kondens är ju ett gissel för många hör jag.

Bengt
bjorne

Post by bjorne »

Har du kollat in detta ?
http://www.kendrickastro.com/astro/RCoptics.html
These are installed behind the mirror in between the mirror and the mirror cell and are held in place by putting a thin skim of silicone glue onto the heater and allowing the heater to dry to the back of the mirror. We do not recommend using heaters that would wrap around the outside of the optic as the thickness of a primary mirror make this ineffective due to the mirror mass. It is much better and much more effective to heat a primary mirror from behind.
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Bengt

Post by Bengt »

Jo Bjorne de har jag sett.

Bengt
bjorne

Post by bjorne »

Kanske fel tråd men det var den mest lämpliga jag hittade.
Jag har rätt hög luftfukighet i mitt obs för närvarande, idag nästan 80%.
Så jag kollar runt vad det finns för möjligheter att att hålla ned det till åtminstone runt 50%.
Det finns massor av avfuktnings prylar men jag fastnade för denna:
http://www.acetec.se/RD50-Sorptionsavfuktare.html
Vad tror ni om den eller hur har ni andra löst detta ?

/BF
— Sophocles, c. 420 BCE
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej

Den där avfuktaren verkar vara en vettig pryl till ett bra pris, med vettig menar jag att den fungerar även vid minusgrader.

Det roligaste med en sådan där tror jag vore om man skulle ventilera tuben med luften från avfuktaren i stället för att använda fläktar och värmeband, då skulle man slippa fukten på speglarna och dessutom slippa värmebanden, någon som vet om det finns någon som testat?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
bjorne

Post by bjorne »

Samma pryl bättre pris.
http://ventilationstema.se/krypgrundsav ... orrad.html
Fast det var ju för bra för att vara sant.
Gär inte beställa, finns Inga uppgifter om hur man kontáktar dom, ingen epost inget telefon nummer ?
— Sophocles, c. 420 BCE