Igår hade vi en mycket fuktdrypande natt här i Skåne.
Kondens och fuktproblem på optik såna här nätter är ju ett vanligt fenomen. Kanske ännu mer i södra Sverige än för er långt i norr.
Igår var det så illa så till och med primären imma igen. Jag hade missat sätta på värmebanden.Nu finns det bättre värmeband än de jag har som fästet direkt runt sekundären. Men av någon besynnerlig anledning är det oftare primären som är problemet för mig. Jag är också lite fundersam hur mycket ett värmeband påverkar en bild som sitter och strålar värme rakt i bildfältet. Man får vara försiktig så man ställer den snålt.
Nu till min fråga
.På många tuber sitter det ju fläktar bakom primären. Hur hanterar ni dessa vid foto? Motverkar den luftströmmen kondens problem när det blir ett luftflöde egentligen? Jag blir inte riktigt klok på om det är bra köra den alltid . Man drar ju samtidigt in fukt i röret samtidigt som som det orsakar en rörelse av luften. Kan det påverka bilden neg denna luftrörelse?Jag har testat köra primärfläktarna på min under hela kvällen men är osäker om jag märkt någon försämring. Hur gör ni andra låter ni inbyggda fläktar köra hela tiden?
Vid såna här extremfuktiga nätter har det hänt vid enstaka tillfällen inklusive i morse att spegeln immat igen dagen efter . Igår körde jag ändå ut fukten med en hårfön och satte sen på locket. . Misstänker att boven är att det sipprar in fuktig kall luft vid luftintagen bak.Sen stannar fukten i tuben för där blir ju ingen cirkulation. Frågan är om man ska stänga igen dessa fläkthål eller man ska låta de vara öppna. Har funderat på att borra upp ett hål i front skyddet och sätta dit ett filter mot damm i hålet så det blir cirkulation när grejorna bara står.Då undviker man att fukten fastnar i tuben på tex primören när tuben är stängd. Vill helst slippa värma upp obset när det är i vila , Vilket säkert hade löst problemet. Jag hade säkert också löst det hela med att alltid plocka av ccd kameran men av bekvämlighet låter jag helst den alltid sitta kvar.Man får ju balansera mellan ha den öppen då får man nytt bekymmer med damm insekter och öppen med fukt.
Det här med kondens lösningar måste var något alla ni som bygger fasta obs med öppna tuber funderat på. Vad är era tankar kring detta ? Vad ska man göra för att hantera kondens/imma på bästa sätt i viloläge och aktivt läge?
I värsta fall får jag köpa en torrboll och slänga in i tuben om jag inte kommer på något bra.

Bengt