Månmosaik - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

Månmosaik - Peter Rosén

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månmosaik
Exponering: 10 x 0,5 sek
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: Jag fotograferade månen igår kväll för första gången med nya William Optics FLT 110 med TEC-optik och Takahashi LE 5mm okular. Denna del består av 10 exponeringar så mycket jobb återstår innan jag är klar med hela månen. Även om det var disigt så var det vindstilla och fantastiskt stabil bild. Jag satte även på en 2,5x Powermate vilket ger en förstoring på 358x. Det låter kanske mycket men det var inga som helst problem. Knivskarpa detaljer, Cassini divisionen tydlig runt hela ringen. Visuellt fick jag mina finaste mån- och saturnus upplevelser någonsin.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Imponerande månmosaik. Fin skärpa över hela bilden med tycker jag.
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Peter

Den får jag säga var riktigt, riktigt fin. Vilka detaljer! En av dom mest detaljerade månbilder jag sett på länge!

Jag kikade också på månen den kvällen. Det är precis samma känsla att se på din bild.

För övrigt så ogillar jag månen skarpt! Framför allt nu när den har envisats sig men att skina upp tillvaron nu när det äntligen blev bra väder. Men varför måste det alltid bli så? Och varför kommer det alltid en klunga med bra nätter i rad så här på vårkanten. Jag orkar inte en kväll till :shock:

Men nu lyser väl ändå månen för mycket för Deep Sky objekt. Får kanske ge mig på månen eller Saturnus jag med.

Mvh //Micke
Bengt

Re: Månmosaik - Peter Rosén

Post by Bengt »

Finns inget objekt jag har sån hatkärlek som till just månen.

Förbannar dess sken de bästa nätterna och beundras dess sterila landskap.

Fin fin mosaikbild annars fina skarvar med bra skärpa .

Det enda man undrar över varför du lagt den upp och ned ?

Bengt
Peter R

Post by Peter R »

Tack för era synpunkter. Jag tror att många av er har en hatkärlek till månen och det är väl därför det dyker upp så få månbilder här på Astronet. Jag älskar månen och dess föränderlighet och för mig gör den inte mycket skillnad vad gäller Deep Sky Objects. Här i Stockholm finns det alltid så mycket ljusföroreningar i bakgrunden ändå. I går fotograferade jag M13 och M57 och de blev vare sig bättre eller sämre än de som jag har tagit utan månen.
Varför jag har lagt månen upp och ned? Kanske för att få samma vy som genom ett teleskop! Men det är inte helt sant för jag har spegelvänt bilderna för att ta bort effekten av 90°-spegeln. Jag ställer mig frågan varje gång. Finns det någon konvention för hur man ska presentera månbilder?

/*Peter

Return to “Bilder”