Objekt: Jupiter
Exponering: 1/76 sek, 30 fps.
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Celestron C8 xlt
Kamera: TIS DBK.21.618 USB
Kommentar: Hej.
First light för nya DBK.21.618 färgkameran och 2,5 x Powermate. Har gått över till att i första hand plåta med en "one -shot" -färgkamera. Har även börjat använda min lilla 10" Asus eee netbook.... -En säsong till med rgb -bildbearbetning och stora grejer att släpa på, och jag hade nog även fått se fram mot en säsong på hispan! Skämt åsido, men färgkameran gör hobbyn oerhört mycket lättare då man slipper handskas med den stora datamängd man drar på sig vid rgb -upptagningar. Och inte minst slipper man den jobbigare bildbehandlingen det drar med sig...
-1800 frames av ca: 6000 stackade, moderat bildbehandling, minimala justeringar och ett snällt "wavelet -schema". Detta är en färgupptagning, alltså ingen debayering i efterhand. Tog även ett par .avi:er med y800 -codec för debayering i efterhand. Bilden är tagen i gryningsljus.
Skapliga förhållanden, om det inte varit för de fula molnen som kom och gick. Denna gång märkte jag inte av någon värmestrålning från balkongen, huskroppen eller laptopen! -Skönt! Ser fram emot att få testa nya DBK:n´s känslighet med C9,25:an.
Mvh, Roger.

Klicka for att se stor version av bilden