Venus - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Venus - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Venus
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: OO-CT 250 f/4,8
Kamera: DBK41AF02
Kommentar: Det blev en dubbel test i gryningen, dels av TeleVue Powermate 4x (en bjässe) och dels av Astrodon UVenus filter. Det var mycket blåst och turbulens vid tillfället vilket gjorde det svårt att fokusera, dessutom passerade moln hela tiden men är det en first-light så är det...
Fokuseraren gick inte ut tillräckligt långt för att nå fokus så jag fick dra ut Powermaten ytterligare c:a 7 mm i hållaren och dra åt skruvarna rejält.

Med UV-filtret och monokameran var jag tvungen att gå ner i förstoring så jag använde en 2,5x Powermate. Trotts det så krävdes exponeringstider på 533 ms.
Om man omräknar exponeringstiderna som gäller vid samma förstoringsgrad så kräver monokameran med UV-filtret 160x mer exponering än färgkameran som ändå är betydligt mindre känslig.

Men även om Venus som helhet blev mindre skarp med UV-filtret, och det var ju väntat, så finns det flera antydningar till nyanser i molnstrukturen.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Magnus Nyborg
spamtest: JA

Re: Venus - Peter Rosén

Post by Magnus Nyborg »

Mycket bra, UV-bilden ser ut att lida av atmosfärturbulens men annat vore inte att förvänta av din beskrivning. Japp, indikationer på detaljer syns.

Är UV-bilden en stack eller en enstaka exponering?

klar himmel,
Magnus
Peter R

Post by Peter R »

Är UV-bilden en stack eller en enstaka exponering?
Det är en stack på c:a 600 bilder av totalt 700.
Turbulensen spökar dubbelt dels på grund av den långa exponeringstiden och dels UV-ljusets korta våglängd.

/*Peter R
hansg

Post by hansg »

Kul att se fler uv bilder Peter, och visst syns molnformationer , uv varierar i styrka en hel del beroende på vår sols uppträdande
så ofta kan Venus vara helt utan synliga molnformationer och ibland med väldigt starka och framträdande band, och ofta ställer vår atm till det vid uv fotografering främst för att planeten sällan står riktigt högt här.
Med mitt förra uv filter (Baader) blev det alltid en svag dubelbild när planeten stod ner mot 15 grader, släppte igenom en svag Ir bild som uppträde som spöke på bilderna.
Min sekundärspegel på Intes Micron var fasligt skitig så efter ett års tvekan så avlägsnade jag i går fronlinsen med sekundären för rengörning, tog i morse dessa bilder:
http://www.fredda-o-ac.se/KPO/ven20120805.htm
Så det verkar som jag fått tillbaka fronten i hyfsad läge igen, får väl testa på en stjärna så småningom.
Peter R

Post by Peter R »

Det är tack vare dina rekommendationer som jag skaffade ett UVenus filter och jag hoppas kunna använda det även på annat framöver.
Det är spännande att komma ett steg närmare denna planet som lyser så kraftigt men uppvisar samtidigt så lite.
Dina UV-bilder från juli och nu i augusti visar verkligen mycket spännande formationer. Har du någonsin lyckats fotografera markformationer med ditt FEL 1.000 nm filter?
Du skriver att du har fotograferat med 30 b/s. Gäller detta både IR och UV-bilderna? Jag fick en rejäl förlängning på exponeringstiden som troligtvis beror på kamerans låga känslighet i UV-området, 2 b/s vid f/12.

Du verkar ha fått tillbaka menisken ok om man bedömer dina senaste bilder, men du börjar väl få rutin på att demontera din Maksutov :D

/*Peter R
hansg

Post by hansg »

ja båda körda med 30fps, FEL 1000nm får vänta tills jag kan fota Venus under mörk bakgrund, just nu när Venus står i mörker under morgonen så når jag den inte från mitt obs.
h-g

Return to “Bilder”