NLC i Finland - Johan Olsrud

Bilder från galleriet
Post Reply
Johan O
spamtest: JA

NLC i Finland - Johan Olsrud

Post by Johan O »

Ny bild i galleriet
Objekt: NLC i Finland
Exponering: 0.5s +/- 2EV (AEB)
Fotograf: Johan Olsrud
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Får väl framöver undvika att belamra detta forum med "enkla" bilder men i brist på tid och ännu så länge kompetens för annat kommer här ännu en bild på NLC, denna gång från den lilla byn Himanka i Österbotten, Finland. Den numera frekventa förekomsten av NLC kopplas ibland till växthuseffekten så motivet i förgrunden kändes lite passande. Canon 1000D, 21mm, f/8, ISO 800. HDR skapad med picturenaut (freeware) och slutbearbetning i PS.
/Johan

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Kimmen

Re: NLC i Finland - Johan Olsrud

Post by Kimmen »

NLC ?? Vad är det för något?
Fjädermolnen på bilden som kallas för det ?
Jonas

Post by Jonas »

Det är inte helt tydligt men nog tror jag att jag kan se NLC:s
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Johan O

Post by Johan O »

Det är en god vana att skriva ut förkortningar första gången de används. NLC = noctiluscent clouds. Jag undradrade förra sommaren vad det var och läste en del, tittade på bilder, samt spanade på nätterna under högsommaren i den riktning solen befann sig under horisonten. Tyckte att jag vissa nätter kunde se moln som var mycket ljusare än andra moln på himlen men kände mig ändå inte säker på om jag verkligen sett dessa nattlysande moln. De ljusa slingorna på himlen denna natt var inte särskilt tydliga och var utspridda över i princip hela norra himmeln. Kan nog mycket väl vara felbenämnda i min iver att få ta någon form av astro-relaterad bild på semesterresan. I min förra bild här på forumet fanns det ett enskilt mycket klart lysande moln som kontrasterade starkt mot resten av himlen. Kändes mer övertygande men då var å andra sidan vädret sämre och det fanns mörka regnmoln på himlen. Kanske några tips här på forumet om hur man vet att man verkligen ser det som kallas NLC (nattlysande moln)?
/Johan
Peter R

Post by Peter R »

Hej Johan,

Jodå det är nattlysande moln som du har fångat på din bild. De kan uppträda med lite olika utseenden. Ofta lever de sitt eget liv på hög höjd dvs kan röra sig i en helt annan riktning än andra vanliga moln. De brukar kunna uppstå, sprida ut sig och försvinna ganska snabbt och lyser vackert elektriskt blått.
Jag har förstärkt din bild i liten skala och då syns det tydligare att det är NLC.

/*Peter R
nlc_greenhouse-2L.jpg
nlc_greenhouse-2L.jpg (129.13 KiB) Viewed 3139 times
Johan O

Post by Johan O »

Tack för era kommentarer och för hjälpen att reda ut detta. Bra att frågan kom upp. Nu vet jag att observatörsögat är hyggligt kalibrerat för att känna igen dessa moln som är ett av de få nöjena på himlen i sommarnatten. /Johan
Jonas

Post by Jonas »

Så där ja, nu syns de tydligt. Enligt min erfarenhet bör man vänta tills det är lite mörkare så att man kan få till en lite längre exponering men Peters förstärkta bild visar tydligt att det är natlysande moln.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt

Return to “Bilder”