M81 Bodes glax - Robert Wahlström

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

M81 Bodes glax - Robert Wahlström

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M81 Bodes glax
Exponering: LRGB 270:21:21:21 min
Fotograf: Robert Wahlström
Kommentar: Nästan 5 timmars exponeringstid. Nytt personligt rekord. Och ändå vill man ha mer tid. Speciell blåa färgkanlen kunde ha mer data då det troligen kom in lite lätta moln under de blåa exponeringarna. <br><br>

http://astronet.alderaan.nu/wiki/index.php/M81

Image
Klicka for att se stor version av bilden
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Robert

Mycket vackert! Inte mycket att säga mer om denna. Några döda pixlar i ett så kallat myrspår skulle du ju kunna klona bort. Men annars som sagt. Kanoooon!

En fråga angående exponeringstiden. Fem timmar säger du. Ska man räkna dom olika färgernas exponeringstid också? I så fall har jag ju enorma exponeringstider på vissa objekt. Bara en teknikalitet :)

Mvh //Micke
mikael

Post by mikael »

Den ser verkligen fantastisk ut! Man kan ju kolla på bilden i evigheter :) Det där lilla molnet till vänster om M81, är det en del av galaxen eller en annan galax?

Det enda jag har något att anmärka på är stjärnorna framför galaxen, de har ett mörkt område kring sig. Har du gjort något för att minska stjärnorna? I sådana fall kan det ju va det.
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
Bengt

Post by Bengt »

En bild du kan vara stolt över Robert !

Dina stjärnor ser kusligt runda ut . Man funderar nästan på att skaffa den där autofokusen också nu när man ser hur fin skärpa du kan få :D

Bengt
Terje

Post by Terje »

det lilla molnet är Holmberg 9 en satelitgalax till M81

Return to “Bilder”