M27 Hantelnebulosan - Mikael Skafar

Bilder från galleriet
Post Reply
skafar65

M27 Hantelnebulosan - Mikael Skafar

Post by skafar65 »

Ny bild i galleriet
Objekt: M27 Hantelnebulosan
Exponering: LRGBHaSIIOIII X 10min
Fotograf: Mikael Skafar
Teleskop: PlaneWave CDK 17" f 6/8
Kamera: SBIG STF8300M FW8
Kommentar: Denna bild är en testbild. 10 minuter på var kanal under sommarnattens få mörka timmar. Första försöket med STI guider (som jag inte är säker på om jag fick riktigt rätt på). Därför lite star rounding och smudgande :) Tyckte själva Nebulosan blev helt Ok men inte vad jag tänkt mig som slutresultat. En timmer på var kanal minst hade jag tänkt mig. Att knopa ihop alla kanalerna var inte heller lätt och kan säkert göras på annat vis. Min debutbild denna säsong i varje fall :)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Bengt

Re: M27 Hantelnebulosan - Mikael Skafar

Post by Bengt »

Kul där är fler skåningar som vaknat till efter en värdelös regnig sommar dvala på deep sky området.
Behöva använda starounder på de prylarna du kör med???? skäms Micke :sad:
Du måste nog lägga nog ner några extra kvällar på att polinställa dina grejor, då lär det säkert bli bättre.
Även om det nu bara är en testbild så är det en lite märkligt grön variant av M 27 tycker jag , men smaken är ju olika.

Bengt
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Bengt. Ja det återstår en del inställning (som vanligt) :) Jag hade tänkt börja om denna säsong och göra om modellen. Det tar lite tid så här är det bara en tre star aligment och en Polinställning. Vad jag förstått så bör man bygga på modellen med så många stjärnor som möjligt efter det och kanske köra någon polinställning till. Efter det så ska monteringen själv räkna ut avvikelser åt olika håll på himmelen.

Jag körde även med guider. Den var dock lågt ställd (0,2) i aggressivitet!?? På Meaden körde jag 6-8. Detta var som sagt mer av ett experiment. Jag satte igång allt vid 12 och gick och la mig. Satte klockan på 3 men då var det redan för ljust :)

Kommer säkert fler och bättre bilder framöver. man vill ju så gärna komma igång :) Ingen idé heller att sitta och hålla på det hela, bilden är ju trots allt OK.

Då det gäller färgen så tog jag som sagt 10 minuter på varje kanal. OIII visade sig vara väldigt tacksam på detta objekt och den ligger i den gröna kanalen vilket gör att den drar lite åt det hållet. Själv tycker jag det ger en liten variation i bilden som inte stör direkt. Det är trots allt ingen True Color bild :)

Ha det gott! //Micke
gost
spamtest: JA

Post by gost »

Kul att du är igång Micke, jag trodde du höll på att glömma bort dina nya prylar i jakt på stjärnstatus bakom trummorna ;)

Det skall bli oerhört spännande att följa ditt arbete den här säsongen och jag ser verkligen fram emot att få se lite spännande DSO-bilder.
Terje

Post by Terje »

Jag tycker att den färgmässigt ser alldeles utmärkt ut, färgen hos OIII är ju blågrön och dina stämmer ganska bra med min uppfattning om hur det bör vara.
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Färgerna på nebulosan ser bra ut. Grattis till en bra säsongsstart!

Hur du nui har blandat både RGB och HA SII och OIII vet jag inte riktigt men det verkar som en del jobb :)
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Grabbar!

Tack ska ni ha! Tänk att Terje inte sågade! :) Det är stort! :) Nog min tidigaste säsongsstartbild nu när jag tänker efter! Klart och fint ute nu med men fullmånen gör sitt för att förhindra några vettiga aktiviteter.

Att mixa alla kanaler är ett litet pussel som jag knappt kan redogöra själv hur jag fick till till sist :)

Ha det gott! //Micke
Peter R

Post by Peter R »

Fin skala och 3D-känsla som är väldigt tilltalande även om det bara är en tidig testbild och lovar gott för kommande säsongen som börjar nu.
Enda lilla anmärkningen är den orangea tonen i himmelsbakgrunden.

/*Peter R

Return to “Bilder”