Stor protuberans - Göran Strand

Bilder från galleriet
Post Reply
gost
spamtest: JA

Stor protuberans - Göran Strand

Post by gost »

Ny bild i galleriet
Objekt: Stor protuberans
Exponering:
Fotograf: Göran Strand
Teleskop: Lunt LS80THa
Kamera: IS DMK31
Kommentar: En första mosaik av solen med nya solteleskopet. Än en gång var förhållandena inte på min sida. För utom två små barn att hålla koll på så var det mycket turbulens och moln som hela tiden störde. Det syns lite på mosaiken att det inte var jämna förhållanden. Jag vill lägga upp bilden för att visa den fantastiskt fina protuberansen som syntes idag. En fantastisk syn i teleskopet.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Tompa

Re: Stor protuberans - Göran Strand

Post by Tompa »

Wow, väldigt häftigt! Ser nästan ut som solen sprungit läck. Verkar funka bra det nya teleskopet! Kan inte ungarna leka med tändstickor eller provköra pappas bil under tiden? Allt för lite kvalitetstid med tuben, menar jag.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
megrez 90

Post by megrez 90 »

Hade stor tur med den protuberansen. Excelent seeing gav en bild av protuberansen som slår din fina bild. Men... ytan!! Där ser man den verkligen den stora skillnaden mellan Lunt 80 och en simpel PST. Hur är bilden visuellt i Lunten kontra fotot?
Galen i refraktorer :)
gost

Sv: Re: Stor protuberans - Göran Strand

Post by gost »

megrez 90 wrote:Hade stor tur med den protuberansen. Excelent seeing gav en bild av protuberansen som slår din fina bild. Men... ytan!! Där ser man den verkligen den stora skillnaden mellan Lunt 80 och en simpel PST. Hur är bilden visuellt i Lunten kontra fotot?
Dubbelstackat så syns filamenten väldigt tydligt som mörka band mot en röd bakgrund. Man ser även en hel del mindre ytdetaljer. Protuberanser syns bäst i singelstack.

Det vore kul att få se din bild på den stora protuberansen.
Bengt

Post by Bengt »

Den bilden får du vara stolt över Göran . Verkligen fin plym du fick med på din first light bild. Som väntat ger tuben fina upplösta bilder.

Bengt
gost

Sv: Stor protuberans - Göran Strand

Post by gost »

Tack Bengt. Jag hoppas råda bot på två problem för att få se vad tuben går för, vädret och fokuseraren. Fokuseraren ställde till det sist. Med Powermate och DMK31 klarade den inte av att dra in fokustuben utan då fick jag knuffa på den lite. Jag skall försöka justera den inför nästa fotopass. På sikt skall den motoriseras för att lättare kunna finjustera fokus i skydd av solskenet.
gost

Sv: Stor protuberans - Göran Strand

Post by gost »

Så, nu var ett problem fixat, fokuseraren. Har justerat den mer noggrant så känns den betydligt bättre. Återstår bara ett problem, vädret...
megrez 90

Re: Sv: Re: Stor protuberans - Göran Strand

Post by megrez 90 »

gost wrote:
megrez 90 wrote:Hade stor tur med den protuberansen. Excelent seeing gav en bild av protuberansen som slår din fina bild. Men... ytan!! Där ser man den verkligen den stora skillnaden mellan Lunt 80 och en simpel PST. Hur är bilden visuellt i Lunten kontra fotot?
Dubbelstackat så syns filamenten väldigt tydligt som mörka band mot en röd bakgrund. Man ser även en hel del mindre ytdetaljer. Protuberanser syns bäst i singelstack.

Det vore kul att få se din bild på den stora protuberansen.
Ups!!! Lite missuppfattning! Min bild är visuell!! Bara en dröm att fota protuberanser med den kvaliten i en PST :(
Galen i refraktorer :)
gost

Post by gost »

Ok, då är jag med. Jag upplever att den absolut bästa effekten av uppgraderingen fick jag genom köpet av bino. En otrolig skillnad att få se solen med båda ögonen. Mycket mer vilsamt och effektfullt. Tyvärr är nog PST blockfilter för litet för att medge användandet av en bino.

Return to “Bilder”