Jupiterpremiär! - Roger Utas

Bilder från galleriet
Post Reply
utas
spamtest: JA

Jupiterpremiär! - Roger Utas

Post by utas »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiterpremiär!
Exponering: 1/76 sek, 60 fps.
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Celestron C8 xlt
Kamera: TIS DMK.21.618
Kommentar: Hej!

Första Jupiterbilden för säsongen!
Fångade den på 22 graders höjd. Planetens app. diameter var 35,2 bågsekunder.
Gick upp i ottan, bara för att komma igång med fotandet igen, utan några förhoppningar på vare sig väder, vind, eller atmosfäriska förhållanden. Det blev ett antal sekvenser tagna, både i det infraröda bandet och rgb.

Upplevde ganska kraftiga problem med både seeing och värme, som jag först trodde kom från balkongen. Värmeturbulensen visade sig vara laptopen som spydde ur sig värmestrålning precis framför teleskopets öppning! Det blev bättre ju högre planeten klättrade, men bra blev det givetvis inte, sa gnällgubben!
Ta bilden för vad den är, inget skolboksexempel, men ok för en tidig Jupiter.

Mvh, Roger.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
magnahrl

Re: Jupiterpremiär! - Roger Utas

Post by magnahrl »

Haj!

Naj bra blev det verkligen inte. Dina bilder blir, om sanningen ska upp på bordet, aldrig riktigt bra. Ägna dig åt ngt annat istället för att besudla detta ädla forum med dina, minst sagt, tveksamma alster. Du kan afa försöka uppbringa aningen passion för denna hobby avsedd för folk med åtminstone fläkten av vett & etikett :green:

Din tveksamma & bekymmrade vän,
Magnus
utas
spamtest: JA

Re: Jupiterpremiär! - Roger Utas

Post by utas »

Huvudet på spiken, min vän! :good:

Jag skall försöka att bättra mig i fortsättningen.... -anammar särskilt det där med passion för hobbyn!
-Nästa pass på Jupiter tar vi under stjärnorna, har tre veckors semester kvar! Då är det obligatorisk närvaro i "Rävis", även för Hr. Ahrling!

Return to “Bilder”