Solen i HA, Lunt 35 DX - Magnus Ahrling

Bilder från galleriet
Post Reply
magnahrl

Solen i HA, Lunt 35 DX - Magnus Ahrling

Post by magnahrl »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solen i HA, Lunt 35 DX
Exponering:
Fotograf: Magnus Ahrling
Teleskop: Lunt 35 HaDX
Kamera: Olympus E450 dslr
Kommentar: Premiärbild på solen med min lilla Lunt 35HaDX. Olympus E-450 dslr.
Ny bildbearbetning i photoshop av R.Utas med mig som lärljunge:-)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Takashi
spamtest: JA

Re: Solen i HA, Lunt 35 DX - Magnus Ahrling

Post by Takashi »

Riktigt bra bild! Otroligt vad man kan få ut ur 35mm
hansg

Post by hansg »

Bra bild från 35:an, vilken tid tog du bilden?
h-g
Peter R

Post by Peter R »

Det måste vara mäktigt att följa AR 1520 i H-alfa och nästan kunna se utbrottet.
Jag har "bara" sett den i vitt ljus och det har varit en av sommarens upplevelser.
Lycka till med framstegen i bildbehandlingens spännande djungel :good:

/*Peter R
magnahrl

Post by magnahrl »

Hej på er!
Tack för vänliga ord och jag är skyldig min astro-vän R.Utas stort tack för hans skickliga bildbehandling i photoshop.
h-g: bilden är tagen 13:43 sommartid.
Lunt 35THaDX är verkligen ett mycket behändigt litet Ha solteleskop där man visuellt kan se vissa Ha detaljer på ytan och protuberanser i all sin mäktighet. (Till ett pris som inte är "astronomiskt".) Fantastiskt för ett teleskop som har en apertur som en mindre sökare :D Jag använder det flitigt visuellt på en Vixen Porta.
/Magnus
Takashi

Post by Takashi »

Jag har tittat på Halfa-filter men priset har varit avskräckande. Vad kostar denna lilla filur?
magnahrl

Post by magnahrl »

Ja, fy tusan vad det mesta i Ha väg är svindyrt. Men det är väldigt speciella grejer som är kostnadskrävande att framställa. Min lilla "filur"har lite mer humant pris om man inte vill gräva riktigt djupt i bankkontot. Jag har sett att basversionen med med 4 cm blockfilter och endast tub med ringar kostar ca. 7000:-. Deluxe versionen (som jag har) med ett LS 10mm 70 AFoV okular, TeleVue solsökare (genialisk grej!) och sist men inte minst 6 cm blockfilter, som ger större sweetspot synfält än 4 cm kostar lite drygt 9000:-
Jag köpte DX versionen i juni förra året. Kostade då runt 7500:- har jag för mig. Jag beställde också den behändiga Lunt aluminium transport/förvaringsväskan gjord för 35Ha teleskopet.
Nu är det så illa ställt att jag blivit Ha sol beroende :sad: och har lite lösa planer på uppgradering, trots att jag är djupt impad av denna lilla Ha refraktor.
I så fall måste tyvärr den här fina filuren bort :sad: . Intresserad? En vixen porta kan också ev. följa med.-Perfekt för Lunten.

/Magnus
Takashi

Post by Takashi »

Hej Magnus!

Ja, jag är definitivt intresserad. Jag har skickat ett PM till dig.

/ Jakob
Grinde

Post by Grinde »

Jäklar vilka bilder du tar med den lilla tuben! Och med en dslr dessutom...
Jag märker att jag allt oftare blir mer imponerad av små tuber än stora tuber, och detta är inget undantag.

Mvh Jonas
magnahrl

Post by magnahrl »

Tack så mycket för de orden Jonas, de värmer som solen i Vby :D I sanning är den här lilla 35:an en märklig tub med den lilla aperturen som ändå kan visa så mycket. Använder den ofta visuellt och det är en stor fröjd att kolla in alla Ha detaljer som den visar. Kan det bero på att den lilla aperturen är mindre känslig än större för dålig seeing, vilket ofta är fallet dagtid?
Med kamraten R. Utas hjälp har jag kommit igång lite med dslr foto; det var faktiskt lättare än jag trodde. Jag använder ett Baader Hyperion 24mm okular som är gängat för påskruvning (via en adapter) av dslr kamerans T2 adapter+en 2.5X barlow. Bearbetningen av bilderna i datorn med photoshop är den knepiga delen. För en dataokunnig som undertecknad.
Idag på fm fick jag fina bilder på solen i helfigur med protuberanser med endast 24mm Hyp. Skitkul helt enkelt :)
/Magnus
PS Blir en uppgradering till 60THaB1200 en väldigt dramatisk förbättring värt ca 21 000:-?

Return to “Bilder”